سازمان ملل خواستار توقف هرگونه کمک به داعش شد

" نیکولاس ملادنوف" نماینده دبیرکل سازمان ملل در امور عراق از همه کشورهای جهان خواست طبق قطعنامه های مصوب شورای امنیت به داعش کمک نکنند.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران؛ نماینده دبیرکل سازمان ملل در امور عراق از همه کشورهای جهان خواست طبق قطعنامه های مصوب شورای امنیت به داعش کمک نکنند.

" نیکولاس ملادنوف" نماینده دبیرکل سازمان ملل در امور عراق در نشستی خبری، تازه ترین وضعیت عراق را در سه بخش سیاسی ، امنیتی و حقوق بشر ارائه کرد.

ملادنوف که از طریق ویدئو کنفرانس و از عراق برای خبرنگاران مستقر در سازمان ملل صحبت می کرد، درباره اوضاع میدانی عراق گفت: گروه داعش کنترل برخی از مناطق از جمله نینوا، صلاح الدین، موصل، تکریت، بیجی را در اختیار گرفته و در آن نواحی قوانین شریعت را به اجرا گذارده است.

رئیس هیئت سازمان ملل درعراق افزود: کشتار جمعی اعضای شیعه ارتش عراق صورت گرفته است و غیرنظامیان از مکان های خود رانده شده اند.

نماینده دبیرکل سازمان ملل گفت: گزارش هایی مبنی بر اعزام نیروهایی از سوی  کردستان عراق به نواحی مورد مناقشه دریافت کرده ایم و آنان در زمان حاضر شهر کرکوک را کاملا در اختیار دارند.

وی افزود: ارتش عراق نیز به دلیل طرد مواضع خود به شدت مورد انتقاد بین المللی قرار گرفته است و برخی از رهبران سیاسی، رسیدگی کامل به این جرائم را به طور قانونی خواستار شده اند.

ملادنوف گفت: در یازدهم ژوئن آقای مالکی از داوطلبان خواست در کنار نیروهای نظامی مبارزه کنند و آیت الله سیستانی نیز در فتوایی مبارزه با گروه داعش را از داوطلبان خواستار شده است.

وی افزود: همچنین اعلام شده است که پیش از مبارزه با گروه داعش و الحاق به ارتش به داوطلبان تعلیمات نظامی داده می شود.

رئیس هیئت سازمان ملل درعراق افزود: به دنبال فراخوانی های یادشده، گزارش هایی حاکی از ایجاد چندین گروه مبارز در نواحی گوناگون دریافت شده که نگرانی ها درباره فرقه ای شدن درگیری ها را افزایش داده است.

نماینده دبیرکل سازمان ملل در امور عراق گفت: این درگیری ها در سطح منطقه ای می تواند به سادگی به جنگ فرقه ای میان همسایگان مبدل شود.

وی افزود: انتظار داریم پارلمان جدید عراق در اول ماه ژولای میلادی تشکیل جلسه دهد، سخنگوی جدیدی را برگزیده و به اوضاع کشور رسیدگی شود.

ملادنوف گفت: در دو نشستی که توسط رهبران سیاسی برگزار شده، به طور علنی بر ضرورت ایجاد اتحاد میان مردم عراق تاکید شده است و از نظر ما این نشست ها به دلیل زنده نگه داشتن روند سیاسی از اهمیت ویژه ای برخوردارند. 

وی افزود: هیئت سازمان ملل درعراق به زنده نگاه داشتن روند سیاسی در آن کشور کمک می کند و بر گفتگو، اتحاد ملی و شامل کردن جامعه سنی تاکید دارد.

ملادنوف تاکید کرد: همین پیام را به کشورهای منطقه ای همسایه عراق نیز ارسال و در نشست های وزیران  کنفرانس اسلامی و اتحادیه عرب نیز مطرح می شود.

وی درباره وقضعیت سیاسی عراق گفت: باید با پیشرفت هایی که توسط داعش صورت گرفته است، به طور نظامی برخورد شود.

رئیس هیئت سازمان ملل درعراق افزود: موفقیت در هرگونه اقدام نظامی به سه مطلب مهم بستگی دارد که شامل همکاری بین بغداد و اربیل می شود، باید بر مبنای رهبریت عراق باشد و مهمتر از همه سطحی از توافق ملی بین جوامع گوناگون در آن کشور ایجاد شود زیرا تهدیدات داعش بر همه جوامع عراق تاثیر می گذارد.

نماینده دبیرکل سازمان ملل درعراق تاکید کرد: اقدام نظامی به تنهایی کافی نیست بلکه باید بسته ای سیاسی و اجتماعی را نیز شامل شود که نگرانی های همه جوامع و بر طبق توافقات گسترده پاسخ دهد.

وی به درخواست های اخیر سنی ها و دولت منطقه ای کردها از جمله موضوعات مربوط به بودجه، شراکت در درآمدهای نفت و گاز و غیره از دولت اشاره و تاکید کرد: باید به این درخواست ها توجه شود.
ملادنوف تاکید کرد: مسائلی در بخش شیعه نشین کشور وجود دارد که به آن ها نیز باید توجه شود.

وی افزود: باید بر طبق روند قانون اساسی دمکراتیک عمل شود، عراق پارلمان منتخب جدیدی دارد که بیش از 60 درصد جمعیت آن کشور در آن شرکت کردند و امیدواریم متعاقب آن به زودی روند تشکیل یک دولت جدید صورت گیرد.

وی افزود: روابط منطقه ای و بین المللی از اهمیت ویژه ای برخورددار است، عراق نباید در حل بحران خود تنها بماند، زیرا بحران در این کشور می تواند به فراتر از مرزهای کشور گسترش یابد.

وی درباره وضعیت انساندوستانه در عراق گفت: اوضاع انسان دوستانه همچنان بسیار وخیم است و در زمان حاضر عراق یکی از کشورهایی است که بیشترین شمار آوارگان داخلی را داراست.

نماینده دبیرکل سازمان ملل در امور عراق گفت: بیش از یک میلیون نفر از ماه ژانویه میلادی تاکنون در این کشور آواره شده اند، علاوه بر آن یک میلیون نفر دیگر نیز به دلیل درگیری های گوناگون قبلی بی خانمان شده اند که 220 هزار نفر از آنان را آوارگان سوری تشکیل می دهند.

وی افزود: کمک هایی در شمال کشور اهداء می شود ولی دولت باید خدماتی را به دیگر بخش های کشور ارائه دهد، غذا، آب، دارو، ارائه خدمات پزشکی از اهمیت ویژه ای برخوردارند، برخی از آوارگان فقط یک وعده غذا دریافت می کنند که برای همگی ما نگرانی بزرگی محسوب می شود.

ملادنوف گفت: کلا مردم در سراسر کشور تحت تاثیر درگیری ها قرار گرفته اند برای مثال کمبود سوخت، برق و آب دیده می شود.

وی تاکید کرد: بحران انساندوستانه وجود دارد و مواجه با آن امری حیاتی است.

نماینده دبیرکل سازمان ملل در عراق درباره وضعیت حقوق بشر آن کشور گفت: دفتر حقوق بشر نیز همزمان با اینکه از سوی طرفین نقض هایی صورت گرفته است، وضعیت را در حد توان خود زیر نظر دارد.

وی افزود: با توجه به اینکه دسترسی به برخی مناطق درگیری بسیار دشوار است و نمی توان شمار دقیق تلفات را مشخص کرد ولی از پنجم ماه ژوئن میلادی حداقل 900 غیرنظامی کشته و ششصد و پنجاه نفر دیگر در درگیریهایی که در صلاح الدین و دیاله رخ می دهد، مجروح شده اند.

رئیس هیئت سازمان ملل درعراق افزود: در مجموع یک هزار و سیصد نفر کشته و هزار و دویست و پنجاه نفر نیز مجروح شده اند که این رقم شامل مجروحان در دو استان صلاح الدین و دیاله نیز می شود.

وی افزود: گروه داعش و نیروهای امنیتی عراق هر دو به اعدام مردم متهم شده اند و گزارش ها حاکیست که داعش شماری از افراد پلیس و غیرنظامیان را اعدام کرده و شماری از افراد فرقه های گوناگون را نیز ربوده است.

ملادنوف همچنین بر رعایت حقوق اقلیت هایی که در مناطق درگیری واقع در شمال کشور به سر می برند، تاکید کرد.

وی افزود: گزارش هایی را نیز درباره اعدام 31 زندانی توسط ارتش عراق دریافت کرده ایم که این گزارش کاملا تایید نشده است.

نماینده دبیرکل سازمان ملل در امور عراق همچنین گفت: از ارتش عراق می خواهیم به وظائف خود عمل و درباره این قبیل وقایع تحقیق کند تا عدالت در مورد خاطیان اجرا شود.

وی همچنین از وجود شواهدی مبنی بر تجاوز به عنف و گردن زدن توسط گروه داعش در شهر موصل خبر داد.

نماینده دبیرکل سازمان ملل در امور عراق گفت: گزارش جداگانه ای درباره نقض حقوق بشر در عراق در دست تکمیل است که به زودی ارائه می شود.

وی با تاکید بر وخامت اوضاع در عراق، کمک های بین المللی را خواستار شد و گفت: از پانصد میلیون دلار درخواستی، فقط بیست و پنج میلیون دلار آن تامین شده است.

ملادنوف درباره ارائه کمک از سوی ایران به عراق و آیا اینکه این اقدام مورد استقبال سازمان ملل است، گفت: هر گونه ارائه کمکی به عراق باید بر مبنای درخواست از سوی دولت عراق، بر اساس تعهدات بین المللی و طبق توافقات دو جانبه ای باشد که این کشور با متحدانش دارد.

وی افزود: اهمیت دارد منطقه و همسایگان عراق درک کنند که تهدیدات داعش فراتر از مرزهای عراق است در نتیجه همکاری در جلوگیری از گسترش این تهدیدات، کاهش موقعیت در تامین مالی و حمایت تروریسم مطابق با قطعنامه های شورای امنیت، نخستین گام موثر به شمار می آید.

ملادنوف گفت: می دانیم اختلافات بسیاری در مورد موضوعات گوناگون وجود دارد ولی بر این باوریم که مقابله با بحران فعلی عراق برای همگان توام با هماهنگی با دولت آن کشور امری ضروری محسوب می شود.

وی در پاسخ به سئوالی درباره پیشرفت داعش به عراق و تصرف آن گفت: بر این باوریم که پیشرفت داعش به سوی عراق در زمان حاضر متوقف شده و پایتخت مملو ازنیروهای عراقی است، تصرف بغداد برای هرکسی بسیار دشوار خواهد بود.

نماینده دبیرکل سازمان ملل درامور عراق درباره خطرات فرقه ای شدن درگیری ها نیز گفت: هر گونه اقدامی برضد اماکن مقدس شیعیان می تواند به فوریت منجر به شعله ورتر شدن درگیری ها در کشور و حتی فراتر از آن شود ولی در زمان حاضر از آن مکان ها محافظت می شود.

وی افزود: برغم آنکه خطر فرقه ای تر شدن درگیری ها وجود دارد ولی رهبران شیعه و سنی مذهب برای کاهش این خطرات مردم را به اعتدال فراخوانده اند.

ملانوف در پاسخ به این سئوال که آیا خطر ورود داعش به نجف و بصره در جنوب کشور وجود دارد، گفت: تغییرات محسوسی در آن مناطق دیده نشده است.

وی درباره اخبار مربوط به پرواز هواپیماهای بدون سرنشین ایران در حریم هوایی عراق نیز گفت: هیئت سازمان ملل درعراق توانایی ردیابی چنین مواردی را ندارد.

ملادنوف درباره ارائه کمک مالی و تجهیزاتی به گروه داعش گفت: همه می دانند این گروه به خوبی تامین می شود ولی ما از همه کشورهای عضو درخواست داریم از قطعنامه هایی که شورای امنیت به ویژه درباره القاعده تصویب کرده است، اطاعت و از هر گونه تامین مالی و یا تجهیزاتی به آنها خودداری کنند.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار