عراقی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

استقبال سرمایه گذاران خارجی برای سرمایه‌گذاری در صنعت "گاز" ایران/ایران توان دستیابی به دانش فنی مینی ال ان جی را دارد

معاون وزیر نفت در امور شرکت ملی گاز گفت: بسته های سرمایه گذاری صنعت گاز ایران در مسکو معرفی و با استقبال سرمایه گذاران خارجی مواجه شد به طوری که سرمایه گذاران روسیه، بانک ها، پیمانکاران برای حضور در قسمت های مختلف سرمایه گذاری در ایران، اعلام آمادگی کردند.

 حمیدرضا عراقی در گفتگو با خبرنگاراقتصادی باشگاه خبرنگاران درباره دستاوردهای سفر به مسکو و حضور در بیست و یکمین کنگره جهانی نفت، اظهار داشت: با توجه به مذاکرات ١+٥ و گسترش دیپلماسی انرژی، کشورهای مختلف برای سرمایه گذاری در ایران ابراز تمایل کرده اند و عمده محور نشست ها در خصوص فراهم کردن بسترهای سرمایه گذاری خارجی در ایران بود.

وی با اشاره به قانون سرمایه گذاری خارجی و تضمین سرمایه این شرکت‌ها در ایران گفت: شرکت ملی گاز ایران در حاشیه این نشست، بسته های سرمایه گذاری در بخش های خطوط انتقال، پالایش و ذخیره سازی را معرفی و درباره این طرحها توضیحات لازم را ارایه کرد که کشورهای مختلف بخصوص روسیه از آن استقبال کردند.

عراقی یادآور شد: سرمایه گذاران روسیه، بانک ها، پیمانکاران و ... برای حضور در قسمت های مختلف سرمایه گذاری در ایران، اعلام آمادگی کردند.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران تصریح کرد: با توجه به سیاست های اصل ٤٤ قانون اساسی و سیاست های کلان کشور، هم اکنون آمادگی همکاری در بخش های سرمایه گذاری وجود دارد و در حال حاضر جمهوری اسلامی ایران برای پیشبرد اهداف و تکمیل پروژه ها از سرمایه گذاران بخش خصوصی استفاده می کند.
 
عراقی در خصوص احداث مینی ال ان جی افزود: به طور كلي در ساخت ميني ال ان جي شركت ملي گاز ايران دو هدف را دنبال مي كند. يك تامين گاز صنايع بزرگ و نيروگاه ها در زمستان به دليل مصرف بالاي گاز خانگي است كه مجبور هستيم گاز صنايع را قطع كنيم و آنها مجبور مي شوند به سوخت ميان تقطير مثل گازوئيل و مازوت روي بياورند.  
 
وي تصرصح كرد: اگر ميني ال ان جي را در زمستان بتوانيم به جاي گازوئيل و مازوت به صنايع و نيروگاه ها برسانيم علاوه بر صرفه اقتصادي به محيط زيست كشور كمك قابل توجهي خواهيم كرد. 

مديرعامل شركت ملي گاز ايران ادامه داد: هدف ديگر گازرساني به روستاهها است زماني كه خطوط انتقال لوله را اجرا مي كنيم حدود 5تا6 ميليون مترمكعب گاز به ازاي هرخانوار صرفه جويي كنيم كه در نوع خود بي نظير است و ما براي اجراي آن 4تا5 سال توجيه اقتصادي داريم.  
 
وي خاطرنشان كرد: با توجه به اينكه اكثر روستاه ها در مناطق دوردست قراردارند و انتقال خطوط لوله توجيه اقتصادي ندارد مي توانيم با استفاده از ميني ال ان جي گاز طبيعي را به مناطق دوردست برسانيم.   
 
معاون وزير نفت در امور شركت ملي گاز ايران با اشاره به اينكه تكنولوژي ميني ال ان جي در اكثر كشورها وجود دارد و استنباط مي كنيم ايران در مدت زمان كوتاه مي تواند به دانش اين صنعت در كشور دست پيدا كند همچنانكه در صنعت CNG توانست پله هاي ترقي را بپيمايد.  
 
وي افزود: باور ما براين است كه با توجه به توان فني در كشور و سرمايه گذاري بخش خصوصي به دليل جاذبه داشتن اين صنعت ايران مي تواند به اين دانش فني دسترسي پيدا كند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار