ساری /

هشدار مسوولان مازندران به گردشگران تابستانی در خصوص شنا درسواحل دریا

آغاز فصل تابستان با افزایش مسافرت ها همراه است و حضور گردشگران در مناطق ساحلی نیز همواره با حوادث ناگوار همراه بوده و مسوولان نیز بارها به خانواده ها هشدارهای لازم در خصوص شنا در دریا را ارایه کرده اند، اما برغم این هشدارها این حوادث تلخ همه ساله تکرار می شود.

 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران ساری ، گر چه سفرهای تابستانی در سال جاری کمی دیرتر از سال گذشته آغاز شده اما با افزایش این سفرها در روزهای آتی، شاهد حوادث دیگری نیز خواهیم بود. بر این اساس ضرورت دارد، هموطنان به مسایل ایمنی که از سوی مسوولان توصیه می شود، توجه لازم را داشته باشند تا سفری امن و بی حادثه را تجربه کنند.

ˈحجت الله کمیایی راد ˈ رییس هیات نجات غریق غرب مازندران در این خصوص از غرق شدن دو تن درآب های ساحلی شهرستان های نور و چالوس در روزهای اخیر خبرداد و گفت: حادثه دیدگان غیربومی بوده و به دلیل آشنا نبودن به فنون شنا و خروج از منطقه مجاز و طرح های سالمسازی دریا، در آب های ساحلی این مناطق غرق شدند.

رییس هیات نجات غریق غرب مازندران افزود: هر دو حادثه دیده مرد بوده و اهل کرمانشاه و تهران و با سن 32 بوده اند.

وی اظهار داشت: هرچند ازابتدای فصل شنا تاکنون شمارغرق شدگان درمقایسه با مدت مشابه سال گذشته به علت کم شدن نسبی مسافرت ها به دلایل مختلف از جمله طوفانی بودن دریا، کاهش داشته است، اما باید برای پیشگیری اساسی از این اتفاقات ناگوار بیش از پیش فرهنگ سازی و اطلاع رسانی صورت گیرد.

گر چه فرهنگ سازی در این خصوص نیازمند برنامه ریزی های میان مدت و بلندمدت است اما رییس هیات نجات غریق غرب مازندران معتقد است که مسوولان نهادهای ذیربط به ویژمجریان طرح های سالمسازی دریا و نیز رسانه ها با اطلاع رسانی سریع تر و بیشتر، هموطنان را از خطرات تهدید کننده دریا مطلع سازند.

رسانه های محلی و منطقه ای از همه ظرفیت های رسانه ای خود برای فرهنگ سازی در این خصوص بهره می برند، اما به دلیل اینکه سفرهای هموطنان از سراسر کشور در مناطق شمالی برای استفاده از طبیعت، جنگل و دریا، تمرکز می یابد، ضرورت دارد که اطلاع رسانی در این خصوص در سطح ملی صورت گیرد.

بر اساس آمارمنابع رسمی، ازابتدای خرداد ماه سال گذشته همزمان با آغاز فصل شنا تا اوایل تیر، دستکم 21 تن در سواحل غرب مازندران غرق شده اند که به طور قطع با احتساب حوادث رخ داده در سواحل سراسر مناطق شمالی کشور، آمار بالایی از حادثه دیدگان داریم.

طرح های سالمسازی دریا در استان مازندران ازهفدهم ماه خرداد آغاز می شود و تا پایان شهریور ادامه می یابد.

طرح های سالمسازی دریا از سال 1375 با هدف درامان ماندن شناگران و گردشگران دریای خزر از خطرغرق شدن درمازندران اجرا شد.

برخوداری از محل شنا مجزا برای آقایان و بانوان ، نمازخانه ، سرویس های بهداشتی مناسب ، دوش آب شیرین ، پایگاه های امنیتی ، انتظامی ، هلال احمر، ایستگاه ناجیان غریق ، مراکزعرضه مواد غذایی ، فضاهای اقامتی و وسایل بازی کودکان از جمله امکاناتی است که در طرح های سالمسازی دریا در نظرگرفته شده است.

آمارهای موجود نشان می دهد که حدود 90 درصد مسافران و گردشگران به منظور استفاده از طبیعت، جنگل و دریا، به این استان به ویژه غرب آن سفرمی کنند.

پارسال دستکم یکصد نفر در سواحل خزر در مازندران غرق شدند که بیشتر حوادث غرق شدگی در نقاط کور ساحلی رخ داده بودند.

از مجموع 80 منطقه طرح سالمسازی دریا درمازندران،15 طرح در غرب این استان واقع است./س


برچسب ها: هشدار ، مازندران ، شنا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.