نیویورک‌تایمز فاش کرد:

"فدرالیسم" طرح "بایدن" برای تجزيه عراق

روزنامه نیو‌یورک‌تایمز در گزارشی در مداخله‌ای آشکار به بررسی مدل‌های جایگزین برای وضعیت فعلی عراق پرداخته و اعلام کرد "بایدن" معاون رئیس‌جمهور آمریکا طرح ساختار فدرالی را برای این کشور در نظر دارد.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، روزنامه نیویورک‌تایمز در گزارش روز یکشنبه خود نوشت: "جو بایدن" معاون رئیس‌جمهور آمریکا طرح ایجاد ساختار فدرالی در عراق را در نظر دارد.

به نوشته این روزنامه آمریکایی،  بایدن در حال حاضر حرفی از تشکیل سه ایالت در عراق نمی‌زند، اما یک مقام ارشد ناشناس دولتی آمریکا گفته است: اگر قرار است عراق یکپارچه بماند، مشابه آنچیزی می‌شود که "بایدن" در نظر داشت."

گزارش های موجود حاکی است که تلاش های آمریکا برای تجزیه عراق بر اساس نظام فدرالی به عنوان راه حلی برای بحران این کشور مطرح است. 

نیویورک تایمز ادامه داد: این طرح که اکنون دوباره مطرح شده است به طرح "جو بایدن"، معاون رئیس جمهور آمریکا، شبیه است که سال 2007 برای تجزیه عراق مطرح کرده بود. آن زمان بایدن رئیس کمیته روابط خارجی در مجلس سنای آمریکا بود. بر اساس طرح او عراق به سه منطقه یا سه دولت کوچک تقسیم می شد. طرح کنونی نیز عراق را به سه منطقه تقسیم می کند. منطقه کردنشین در شمال که مرزهای آن تاکنون مشخص نشده است، به ویژه اینکه مسعود بارزانی، رئیس منطقه کردستان، اعلام کرد کرکوک متعلق به کردهاست. منطقه ای سنی نشین در مرکز عراق که شامل استان های دیاله، نینوی، صلاح الدین و الانبار و منطقه ای نیز شیعه نشین در جنوب عراق تشکیل می شود.

بر اساس اطلاعات موجود، ترکیه موضع خود را در این خصوص اعلام نکرده است. هیچ مسئول لبنانی نیز درباره حمایت از تجزیه عراق سخنی نگفته است. 

این طرح احتمالا جغرافیای سیاسی منطقه را تغییر خواهد داد.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار