رودهن/

پیش بینی افزایش 10 درصدی تولیدات عشایر در سال جاری

مدیر کل امور عشایر استان تهران از پیش بینی افزایش 10 درصدی تولیدات دامی و کشاورزی عشایر در سال جاری خبر داد.

سیروس نصیری در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران رودهن اظهار داشت: این مهم با توجه به اینکه مجلس شورای اسلامی نیز یک درصد از صندوق توسعه ملی را به پرواربندی دام عشایر اختصاص داد پیش بینی می شود

وی ادامه داد: میزان تولیدات دامی و کشاورزی عشایر استان در سال گذشته بالغ بر 60 هزار تن بوده است.

نصیری افزود: رویکرد ما در مناطق عشایری استفاده از انرژی های پاک همانند سامانه های خورشیدی برای روشنایی، گرمایش آب و حمام و... است که در این راستا طی سالجاری حدود 40 واحد سامانه خورشیدی در مناطق عشایری استان مستقر شد.

مدیرکل امور عشایر استان تهران اضافه کرد: این اقدام با استقبال بسیار چشمگیری از سوی عشایر مواجه شد چراکه سامانه های خورشیدی علاوه بر همخوانی با ساختار زندگی عشایر و محیط زیست، با توجه به افزایش نرخ حاملهای انرژی به لحاظ اقتصادی نیز دارای صرفه است.

وی ادامه داد: بالغ بر هزار کیلومتر از ایل راه های عشایری استان در سالجاری مرمت و بازسازی شد و عشایر توانستند بر اساس تقویم کوچ به مناطق ییلاقی وارد شوند.

نصیری افزود: تلاش برای رفع مشکل کم آبی، آبرسانی سیار، مرمت و تعمیر منابع آب، توزیع آرد، سوخت فسیلی، واکسیناسیون دام و... را از دیگر خدمات ارائه شده به عشایر در سالجاری است.

مدیرکل امور عشایر استان تهران با اشاره به دغدغه مسئولان در زمینه چرای بی رویه دام افزود: عشایر بر اساس پروانه چرا، دام را وارد مراتع می کنند و به دلیل اینکه ادامه معیشت خود را مستلزم وجود مرتع می دانند در حفظ آن کوشا هستند، این قشر با اجرای طرح های مرتع داری موجب احیای عرصه های طبیعی و افزایش تولیدات مرتع می شوند/س.


برچسب ها: تولیدات ، عشایر ، دامی ، کشاورزی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.