کارشناس اقتصادی:

افزایش دستوری "نرخ سود بانکی" امکان‌پذیر نیست

یک کارشناس اقتصادی گفت: در بعضی موارد سیاست کلی اقتصادی سیستم بانکداری کشور، باید یک سری وام‌های یارانه‌ای برای توسعه تولید مصوب شود، چرا که با این روند پیش رو طبیعتاً در سیستم تولید و به دنبال آن در کل اقتصاد جامعه دچار مشکل خواهیم شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛ با توجه به اهمیت نرخ سود بانکی بر اقتصاد کشور و تصمیم گیری شورای پول و اعتبار مبنی بر افزایش 8 درصدی نرخ سود تسهیلات (عقود مبادله‌ای) و تعیین نرخ ثابت 22 درصدی، بسیاری از کارشناسان معتقدند این اقدام نیازمند تصمیم گیری و  پژوهش بیشتر است.
 
در همین خصوص،‌ کریم خسروانی کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران در خصوص افزایش نرخ سود بانکی به 22 درصد در شرایط فعلی اقتصاد و تاثیر آن گفت: نرخ سود بانکی از جمله متغیرهایی است که نقش کلیدی در سیستم تولید، سیستم‌های اقتصادی و طرح‌های توسعه تولید دارد؛ به این معنی که در جامعه اقتصادی سالم از یک بعد بررسی کنیم و مخالف و موافق باشیم، صحیح نیست و کار باید کاملاً پژوهشی و کارشناسی باشد.
 
وی افزود: از طرفی باید برای جلوگیری از تورم در جامعه فرهنگ مصرف در مردم کاهش یابد اما اصلاح فرهنگ مصرف با نصیحت امکان‌پذیر نیست بلکه باید سیستم‌های اقتصادی و بانکداری کشور به گونه ای تنظیم شود که مردم انگیزه سرمایه گذاری در بانک را داشته باشند و پول های سرگردان در دست مردم در بانک متمرکز شود. در نتیجه، منابع بانکی افزایش می یابد و باید به برنامه ریزی صحیح در جهت زمینه های ایجاد تسهیلات برای سیستم ها و بنگاه های اقتصادی و تولید کشور بپردازیم.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: اگر این تناسب را  در نظر بگیریم، ما می‌توانیم برای نرخ تسهیلات و هم سود سپرده ها برنامه ریزی کنیم و اعتقاد من این است که به صورت دستوری نمی شود نرخ سود بانکی را از 15 درصد به 22 درصد افزایش دهیم.

 خسروانی در ادامه در خصوص معوقات بانکی گفت: در بعضی موارد سیاست کلی اقتصادی سیستم بانکداری کشور، باید یک سری وام‌های یارانه ای برای توسعه تولید مصوب شود با این روند پیش رو طبیعتاً در سیستم تولید و به دنبال آن در کل اقتصاد جامعه دچار مشکل خواهیم شد و این مسائل ممکن است طبعات منفی داشته باشد، اما با نظارت متخصصین اقتصادی در مسائل طرح های توسعه تولید و ایجاد کارخانجات مادر و سرمایه گذاری هایی که به نفع جامعه و رشد اقتصادی جامعه خواهد شد، می توان از بروز بحران های بعدی جلوگیری کرد به همین دلیل نظارت بر امور یکی از مسائل مهمی است که سیستم های بانکی باید در نظر داشته باشند.  

کارشناس اقتصادی تصریح کرد: در طرف دیگر با توجه به موضوع معوقات بانکی شاهد این هستیم که عده ای به صورت تعمدی نسبت به پرداخت معوقات خود اقدام نمی کنند، زیرا علاوه بر نرخ پایین سود تسهیلات بانکی، نظارت کافی هم بر برگشت این منابع وجود نداشته و در نتیجه موضوع نظارت حائز اهمیت است.

خسروانی گفت: فرآیند پس اندازهای خرد و کلان مردم است که سیستم بانکی را به چرخه اقتصادی تبدیل می کند، در نتیجه پایین آوردن نرخ سود سپرده ها آسیب جدی به اقتصاد می زند و طبیعتاً انگیزه مردم را برای نگهداری پول در بانک ها کاهش خواهد داد و ممکن است دوباره فرهنگ مصرف را در مردم افزایش دهد و شاهد رفتارهای اقتصادی باشیم که موجب بیماری جدی برای اقتصاد ما خواهد شد.

وی در پایان با بیان اینکه باید کار کارشناسی در سیستم بانکی صورت بگیرد، گفت: آسیب جدی تر زمانی است که وقتی نرخ سود بانکی برای سپرده گذاری کاهش می یابد ما یک مشکل مهمی به عنوان فرار سرمایه خواهیم داشت، زیرا هنگامی که سپرده گذار شاهد این است پولی که در بانک سرمایه گذاری می کند سودی برایش نخواهد داشت، سرمایه خود را از سیستم و چرخه اقتصادی کشور خارج می‌کند. تمامی این مسائل است که پژوهشگران ما باید توجه داشته باشند و حتماً کار باید به صورت کارشناسی صورت بگیرد.

انتهای پیام /
برچسب ها: نرخ ، تسهیلات ، تورم ، سود
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار