مشهد/

ورود سالانه 500 تن سم دفع آفات کشاورزی به استان خراسان رضوی

معاون بهبود توليدات گياهي سازمان جهادكشاورزي خراسان رضوي سرانه مصرف سم در مزارع استان را نيم‌كيلوگرم در هكتار عنوان کرد.

غلامحسین ساربان در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد ، گفت : بخش عمده سم های وارداتی را حشره کش ها ، علف کش ها و قارچ کش ها تشکیل می دهند و عدم استفاده و يا استفاده بيش از حد برخي از كشاورزان از سموم دفع آفات موجب كاهش مقاومت گياهان در برابر آفات و يا رشد علف‌هاي هرز مي‌شود.

وی ادامه داد : استاندارد مصرف سم در هر هکتار از مزارع کشور بین نیم تا 700 گرم است و نحوه مصرف، زمان مصرف و تكنولوژي سمپاشي از جمله مواردي است كه در ميزان اثرگذاري سم‌ در مزارع كشاورزي تاثير مي گذارد.

ساربان افزود : براي مبارزه با آفات در ابتدا بايد از روش‌هاي مكانيكي و يا زراعي استفاده كرد و در صورت لزوم به مبارزات شيميايي دست زد.

معاون بهبود توليدات گياهي سازمان جهادكشاورزي خراسان رضوی ، از راه اندازي 69 واحد كلينيك گياه‌پزشكي در سطح استان خبر داد و گفت: كشاورزان مي توانند با مراجعه به اين كلنيك‌ها در خصوص نحوه سم‌پاشي و اطلاعات مربوط به آن راهنمايي بگيرند.

وي با اشاره به نصب نرم‌افزار كنترل عملكرد در سم‌فروشي‌هاي مجاز براي نخستين بار در سطح استان، عنوان كرد: اين كار در راستاي نظارت بر ميزان توزيع سموم كشاورزي انجام شده است، با نصب اين نرم‌افزارها مي‌توانيم فروش روزانه سموم را در فروشگاه‌ها رديابي و كنترل كرده و اطلاعات لازم در اين زمينه را رصد كنيم.

انتهای پیام//س

برچسب ها: سم ، دفع ، آفات ، کشاورزی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.