شگفت‌انگیزترین مساجد دنیا

مساجد بسیاری در طول تاریخ اسلام در جهان ساخته شده است که برخی از آن‌ها دارای ویژگی‌های شگفت‌انگیزی هستند.

به گزارش حوزه فرهنگی باشگاه خبرنگاران، مسجدهای بسیاری از تاریخ صدر اسلام درجهان ساخته شده است که برخی از آن‌ها دارای ویژگی‌های منحصر به فرد و شگفت‌انگیزی هستند و آن‌ها را از سایر مساجد جدا می‌کند که به معرفی برخی از این مساجد پرداخته شده است.
 
مسجد تاج محل هند

 تاج محل، مسجدی است با ارتفاع 58 متر از سطح زمین در نزدیکی ایالت "اوتارپرداش" در شهر آگرا هندوستان واقع است.
 
این بنای زیبا به دستور شاه جهان برای یادبود همسرش در سال 1631 ساخته شد.شگفت‌انگیز بودن این بنا به چند دلیل حائز اهمیت است.
 
دقت و ظرافت و حکاکی خطوط ثلث از آیات کلام‌الله مجید بر روی سنگ‌های مرمر بکار رفته و همچنین ارتفاع زیاد گنبد تا 97متر و مناره‌ها در چهارگوش بنا با ارتفاع 41 متر قرار گیری قبور ممتاز محل همسر شاه جهان به همراه شاه جهان در زیرگنبد عظیم این مسجد که حرکت شخص از دنیوی‌ترین نماد (بازار) را آغاز و به سمت اخروی‌ترین نماد مجموعه (قبر) منتهی می‌کند را تداعی می‌کند.
 
کارشناسان معتقدند که این بنا علاوه بر ظرافتی و دقت و زیبایی در برابر زلزله نیز مقاوم است.
 
مسجد شجره

 این مسجد در نزدیکی مسجد الجن قرار دارد و از مسجدالحرام 700متر فاصله دارد. علت نامگذاری و معروف شدن و شگفت‌آور بودن این مسجد برای همگان به خصوص مسلمانان براساس روایات حضور پیامبر اکرم در این مسجد و فراخواندن درختی که شهادت و همچنین پاسخگوی سوالات در نزد همگان بودو باخواسته پیامبر و به اذن پروردگار درخت به مکان خود برگشته است.
 
مسجد "ایا صوفیه" در استانبول ترکیه

 
"ایا صوفیه" یا نام یونانی آن حاجیا سوفیا ابتدا کلیسای شرق بود که در دوره امپراتوری بیزانس در سال (532م )به دستور "امپراتور کنستانتین اول" بنا شده است.
 
اما پس از فتح استانبول مسلمانان به فرمانروایی سلطان محمد دوم از کلیسا به مسجد تبدیل شد.
 
این بنا پس از روی کارآمدن آتاتورک و جمهوری شدن نظام حکومتی ترکیه، دستور آتاتورگ به موزه تبدیل شد.
 
تاریخ پر فراز و نشیب آن در کنار دیگر خصوصیات مهم آن نشان از اهمیت این بنا را به خوبی نشان می‌دهد.
 
این بنا مذهبی با اهمیت ابعاد سیاسی آن در طول تاریخ  پر فراز و نشیب خود دارای گنبد بزرگ به ارتفاع 55متر و با قطر31 متر است که به وسیله 40 پشت بند بزرگ ورودی چهار ستون اصلی سوار شده است و در اطراف آن نیز چهار منار مرتفع مخروطی شکل قرار دارد که شگفتی این بنا را دو چندان کرده است.
 
مسجد نصیرالملک شیراز
 
این بنا به دستور میرزا حسن علی خان ملقب به نصیرالملک از اعیان و اشراف شیراز ساخته شد.
 
معمار این بنا محمدحسن معمار بود و ساخت آن 12سال در سال 1255تا1267 خورشیدی به طول انجامید.
 
این مسجد به چند دلیل عمده علاوه بر شگفتی همگان بلکه از زیباترین مساجد در دنیا نیز به حساب می‌آید که به نمونه‌ای از آن اشاره شده است:
 
قرارگیری بازشوها و تابش نور به روش نقطه‌ای و ایجاد رقص نور به خاطر طیف رنگی بکار رفته، وجود ستون‌های موجود در بنا و ابزارهای دقیق و با ظرافت بر روی جداره‌های آن به صورت مارپیچ، وجود محراب زیبا و بکارگیری نقوش اسلامی و اسلیمی در بنا حکایت از زیبایی و ابهت این بنا را در نزد جهانیان دارد و موجب شگفتی همگان و شناساندن هنر معماری ایرانی شده است.
 
مسجد شیخ‌ لطف‌اله اصفهان
 
در سال (1602 تا 1619 م) به دستور شاه عباس اول بنا شد.
 
دلیل شهرت و شگفت‌آور بودن این بنا وجود کاشی‌کاری‌ها و همچنین نقوش هندسی بکار رفته، حکاکی کردن آیات قرآن در کتیبه‌های آن و بکارگیری هنرهای متنوع تجسمی به صورت ماهرانه موجب حیرت همگان گشته است.
 
انتهای‌پیام/
برچسب ها: مسجد ، ارتفاع ، تاج ، هند ، تاریخ ، اسلام
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار