مشهد/

ثبت پروتکل درمانی بیماری استئوآرتريت با استفاده از سلول های بنیادی

استاد گروه ايمونولوژی دانشگاه علوم‌پزشکي مشهد از اجرا و ثبت طرح تحقيقاتي "درمان بيماران مبتلا به استئوآرتريت با استفاده از سلول‌هاي بنيادي" روي60 بيمار کانديد خبر داد.

مسئول کشت سلولي در پژوهشکده بوعلي در گفتگو با خبرنگارباشگاه خبرنگاران مشهد، با تشريح روند سلول ‌درماني با استفاده از سلول‌هاي بنيادي در بيماري استئوآرتريت، اظهار کرد: سلول ‌درماني به عنوان يکي از راه‌هاي درماني در بسياري بيماري‌هايي که نسبت به داروها و درمان‌هاي معمول جواب نمي‌دهند، به عنوان يک انتخاب درماني مطرح است.

دکتر جليل توکل‌افشار افزود: مراکز بسياري هستند که بصورت روتين از سلول‌درماني در برخي بيماري‌ها استفاده مي‌کنند و در اين رابطه،دانشگاه علوم‌پزشکي مشهد نيز اقدامات لازم را از سال 80 انجام داده و در سال 89، ستادي با عنوان "سلول‌هاي بنيادي" تشکيل و در شوراي پژوهشي دانشگاه مصوب شد.

دکتر توکل‌افشار با اشاره به اين که «ستاد "سلول‌هاي بنيادي" داراي اهرم علمي و اجرايي است»، تصريح کرد: از زمان تشکيل اين ستاد، موضوع کاربرد سلول‌هاي بنيادي در درمان بيماري‌ها جدي‌تر دنبال شد و طرح‌هاي تحقيقاتي مورد تصويب شوراي پژوهشي دانشگاه قرار گرفت.

اين عضو هيأت علمي دانشگاه علوم‌پزشکي مشهد خاطرنشان کرد: سلول‌درماني با استفاده از سلول‌هاي بنيادي انجام مي‌شود اما منشأ سلول‌هاي بنيادي مي‌تواند متفاوت باشد و امروزه سه منبع اصلي گرفتن از مغز استخوان بيمار، گرفتن بافت چربي که مي‌توان سلول‌هاي بنيادي را جدا کرد و منبع ديگر خون بندناف است.

وي ادامه داد: بطور معمول سلول‌درماني به دو شکل اتوگراف و همولوگ انجام مي‌شود؛ در روش نخست سلول‌ بنيادي از بيمار گرفته مي‌شود و پس از جداسازي سلول، مجدد به خود بيمار تزريق مي‌شود که عواقب آن و احتمال رد سلول بدليل اين که مربوط به سيستم ايمني خود فرد بوده، بسيار کمتر است.

دکتر توکل‌افشارافزود :در روش ديگر، سلول بنيادين از فرد ديگري گرفته مي‌شود و امروزه در دنيا مراکزي راه‌اندازي شده‌اند که بانک اين سلول‌ها را پيگيري مي‌کنند و پس از آماده‌سازي سلول‌هاي بنيادي، آن را در اختيار متقاضيان قرار مي‌دهند.

وي با بيان اين که «در دانشگاه علوم‌پزشکي مشهد بيشتر به روش اتوگراف کار مي‌کنيم»، اظهار کرد: کاربرد سلول‌هاي بنيادي در درمان بيماري‌هاي مختلف اثبات شده و مي‌تواند مفيد و مؤثر باشد و طرح‌هاي تحقيقاتي ارايه شده بطور حتم بايد مصوبه کميته اخلاق کشوري را داشته باشند.

استاد گروه ايمونولوژي دانشگاه علوم‌پزشکي مشهد اعلام کرد: دو طرح تحقيقاتي هم‌اکنون بصورت فعال در علوم‌پزشکي مشهد در حال پيگيري است که يکي مربوط به درمان برخي نارسايي‌هاي قلبي و ديگري درمان بيماري استئوآرتريت است که همه مراحل آن از گرفتن نمونه و آماده‌سازي سلول‌هاي بنيادي و تزريق آن در مشهد انجام مي‌شود.

انتهای پیام//س

برچسب ها: پروتکل ، درمانی ، سلول ، بنیادی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.