رمضان در آلبانی،

سفره افطار مسیحیان برای مسلمانان

از آن‌جا که مراسم افطار یک سنت قوی در آلبانی محسوب می‌شود، مسیحیان نیز بسیاری اوقات در افطار مسلمانان شرکت می‌کنند.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، مسیحیان آلبانی نیز در کنار مسلمانان این کشور ماه رمضان را جشن می‌گیرند.

همچنین در این ماه برخی از مسیحیان، مسلمانان روزه‌دار را به افطار دعوت می‌کنند و مسلمانان با شرکت در مراسم افطار مسیحیان روزه خود را می‌گشایند.

در این ماه دید و بازدیدها افزایش می‌یابد تا حدی که مسیحیان از فضای عرفانی رمضان تاثیر می‌گیرند و برخی از آنها این ماه را به همراه مسلمانان روزه می‌گیرند و با درک منزلت شب قدر، آن را به شب‌زنده‌داری و مناجات می‌گذرانند.

یکی از سنت‌های نیکوی آلبانیایی‌ها این است که قبل از آغاز ماه مبارک رمضان به نظافت خانه‌های خود می‌پردازند.

مسلمانان این کشور پیش از آغاز ماه روزه‌داری، با توزیع کتابچه‌ها و بروشورهای مختلف با ترویج فضایل این ماه پر فضیلت  به استقبال آن می‌روند.

با رویت هلال ماه رمضان، صدای طبل در مناطق مختلف آلبانی شنیده می‌شود و بدین شکل روز اول ماه به طور رسمی اعلام می‌شود.

در طول ماه نیز طبل‌نوازان با در دست داشتن طبل‌های خود با حضور در کوچه‌ها و خیابان‌ها، مسلمانان را از زمان افطار و سحری مطلع می‌کنند. آنها در هنگام طبل زدن ادعیه و تواشیح‌ می‌خوانند و شهروندان نیز در پایان ماه مبارک به این افراد هدایایی می‌دهند.

مسلمانان آلبانی ‌همچنین در شب‌های ماه رمضان به اقامه نماز شب، تلاوت قرآن، دید و بازدید و بررسی رویدادهای کشورهای اسلامی و مشکلات برادران مسلمان خود می‌پردازند.

در دهه آخر ماه مبارک رمضان، آن‌ها در مساجد معتکف می‌شوند و به ذکر و مناجات خدا می‌پردازند. مسلمانان آلبانی شب بیست و هفتم رمضان را شب قدر می‌دانند و آن را به شب‌زنده‌داری می‌پردازند.

یکی دیگر از سنت‌های شایسته ماه رمضان در آلبانی ختم قرآن کریم در مساجد است. ائمه جماعت مساجد در نخستین روزهای این ماه، با قرائت یک جزء از قرآن پس از نماز ظهر، خود را برای ختم کامل کلام وحی آماده می‌کنند و نمازگزاران آلبانیایی نیز او را همراهی می‌کنند.

در آلبانی، از سال 1967 تا سال 1991، انجام مناسک مذهبی ممنوع بوده است. این امر باعث شده تا مومنان متعهد در هر یک از مذاهب به صلاح‌دید خود مناسک را به اجرا درآورند. با آغاز دهه‌ نود میلادی دینداری دوباره رونق یافت و روزه داری به عنوان یک فریضه دینی به شکل قانونی پذیرفته شد.

آلبانی، کشوری در جنوب شرق اروپا با جمعیتی بالغ بر سه میلیون و دویست هزار نفر است که حدود 75درصد از جمعیت آن مسلمان هستند.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار