المانیتور بررسی کرد:

بازخوانی حمله ناو آمریکایی به هواپیمای مسافربری ایران / حمله به ایرباس ایرانی فراموش‌شده‌ترین جنایت در آمریکا

روز 12 تیر سال 1367 بود که یک ناو جنگی آمریکایی یک هواپیمای مسافربری ایرانی را بر فراز خلیج فارس هدف قرار داد و تمامی 290 مسافر آن را به قتل رساند. در میان کشته شدگان 66 کودک بودند.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، پایگاه خبری المانیتور در گزارش خود در این زمینه آورده است: سقوط هواپیما پرواز شماره 655 ایران توسط ناو جنگی یو اس اس وینسنز با دو موشک سطح به هوا، فراموش‌شده‌ترین حادثه در آمریکا محسوب می‌شود. با وجود این، و با توجه به زمان وقوع آن، این حادثه نقشی بسیار مهم و اصلی در دیدگاه مقامان جمهوری اسلامی ایران در قبال سیاست آمریکا درباره این کشور ایفا می‌کند.

بر اساس این گزارش، در صفحه توئیتر منتسب به آیت‌الله خامنه‌ای، رهبرمعظم ایران در این زمینه، عکس‌هایی از این حادثه منتشر شده و پیامی درباره سالگرد سقوط هواپیمای 655 با این مضمون خطاب به مقامات آمریکا منتشر شده است: اگر فرمانده ناو آمریکایی در این‌باره اشتباه کرد، چرا وی را مورد محاکمه قرار ندادید؟ چرا شما به وی مدال افتخار دادید؟ 

این نکته اشاره به این دارد که مقامات ارتش آمریکا به خدمه این ناو مدال افتخار دادند. در یک توئیت دیگر نیز در این‌باره تاکید شده است:‌ این حادثه هرگز فراموش و هرگز بخشیده نخواهد شد.

از سوی دیگر قاسم قلی‌پور در مصاحبه‌ای درباره فیلمی که وی درباره این حادثه در حال ساخت آن است، می‌گوید. وی در این مصاحبه می‌گوید: من معتقدم که این فیلم قدرت این را دارد که به محض به نمایش گذاشته شدن، دیدگاه مردم آمریکا درباره مقامات کشورشان را تغییر دهد.

وی در ادامه تاکید می‌کند: ساخت این فیلم و پخش آن در عرصه بین‌المللی تنها با هدف بررسی و انتقاد از سیاست‌های آمریکا انجام نمی‌شود، بلکه مطرح کننده سوالی درباره علت سکوت چندین ساله موسسات و محافل بین‌المللی مدعی حمایت از حقوق بشر درباره این حادثه است.

حسام‌الدین انصاریان، در زمان وقوع این حادثه 12 سال داشت و پدر خود را در آن حادثه از دست داد، در حالی که وی قرار بود در این پرواز باشد و پدر خود را همراهی کند، اما در آخرین لحظات از این تصمیم منصرف شد. وی که اکنون به عکاس مشهور تبدیل شده است، جزئیات این مسئله و عوض شدن تصمیمش را برای حضور در این پرواز در مصاحبه‌ای شرح داده است. وی می‌گوید که در لحظه انتشار خبر این حادثه غمناک بندرعباس در ایران به طور کامل تخلیه شد.

در عین حال همزمان با سالروز این حادثه فیلم مستندی با عنوان "پرواز روز یکشنبه" از شبکه یک سیمای ایران پخش شد.

در بخش دیگری از این گزارش آمده است: آمریکا مدعی است که هواپیمای ایرباس ایران را با یک جنگنده اف14 اشتباه گرفته است. ایران البته هرگز این مسئله و ادعا را نپذیرفته است. سقوط این هواپیما در یک لحظه بسیار حساس و حیاتی در جنگ ایران و عراق رخ داد و پیش از این حادثه نیز قایق‌های ایرانی و کشتی‌های آمریکایی درگیری‌های کوچکی با یکدیگر داشتند. 

المانیتور در پایان نوشت: ایران پیش از آن حادثه می‌دانست که آمریکا از عراق حمایت نظامی مستقیم می‌کند. 


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۰۸:۱۳ ۱۶ تير ۱۳۹۳
لعنت خدابر مسئولین آمریکای جنایتکار که در طول تاریخ ظلم های مضاعفی به جوامع بشریت کرده و دارند می کنند . خدا انشاء اله به خاک سیاه بنشاندشون .
Iran (Islamic Republic of)
اشکان
۰۶:۲۳ ۱۶ تير ۱۳۹۳
ین حادثه دلخراش نمونه ایی بارز از خصومت تاریخی آمریکا با ایرانه اسلامیه.
Iran (Islamic Republic of)
وحید
۰۳:۵۵ ۱۶ تير ۱۳۹۳
مرگ بر آمریکا و اسراییل
Iran (Islamic Republic of)
انسان
۱۸:۳۳ ۱۵ تير ۱۳۹۳
فرمانده هنگام شیلیک موشک با خودش چه فکری کرده .

به خدا فرمانده از داعشی ها هم بدتر بوده.
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۱۶:۴۶ ۱۵ تير ۱۳۹۳
مرگ بر آمریکا
آخرین اخبار