واشنگتن: ما از حق اسرائيل براي دفاع از خود حمايت مي کنيم/ نتايج انتخابات افغانستان هنوز قطعی نيست

واشنگتن اعلام کرد عراق باید در مقابله با تهدیدات داعش یکپارچه بماند.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگارانبه نقل از خبرگزاری فرانسه: واشنگتن دوشنبه شب اعلام کرد عراق باید در مقابله با تهدیدات داعش یکپارچه بماند.

"نوری المالکی" هم روز دوشنبه با انتشار بیانیه‌ای که آن را "قاسم عطا" سخنگوی فرماندهی کل نیروهای مسلح عراق فرائت کرد، با تاکید بر وحدت و یگپارچگی عراق تصریح کرد: ما در زمانی قرار داریم که باید پایبندی خود را به مفاد قانون اساسی در مورد ریاست‌های سه گانه تجدید کنیم.

وی در ادامه این بیانیه با هشدار نسبت به دستور کار طرف‌های داخلی و خارجی برای تخریب روند سیاسی و به شکست کشاندن تجربه دمکراسی در عراق از طریق سکوت و سرپوش نهادن بر آن چیزی که کشور شاهد آن است، افزود: طرحی خرابکارانه که سازمان‌های تروریستی با حمایت و کمک طرف‌های منطقه‌ای اجرایی می‌کنند، عراق را هدف قرار داده است.

نخست وزیر عراق تاکید کرد: جنگ امروز گزینه استراتژیک برای حفاظت از وحدت و حاکمیت و همچنین منافع عالی ملت عراق است.

در همین حال سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تأکید کرد که کشورش تردیدی در خصوص درستی فیلم منتشر شده از سرکرده داعش ندارد.

"جین ساکی" در اظهاراتی مطبوعاتی گفت: طبیعتا از خبرهای مربوط به ویدیو مطلع شدیم. هیچ توجیهی برای تشکیک در درستی فیلم ضبط شده وجود ندارد.

این در حالیست که منابع عراقی با ابراز تردید در درستی این فیلم، تأکید کردند که بغدادی پنج شنبه گذشته در حمله هوایی نیروهای عراقی به شهر قائم در غرب استان الانبار مجروح شده، و پس از آن به سوریه منتقل شده است. پارلمان بین المللی امنیت و صلح نیز از فرار بغدادی به سوریه خبر داد و تأکید کرد که این تروریست به دلیل مجروح شدن در عملیات هوایی ارتش عراق در غرب الانبار، به سوریه گریخته است.

ساکی در خصوص انتخابات افغانستان  گفت: نتایج انتخابات افغانستان نتایج اولیه است و هنوز قطعی نیست.

ساکی ادامه داد: ما با هر دو نامزد در تماس بوده ایم. باید تاکید کنم نتایج اعلام شده امروز نتایج اولیه است.این نتایج نهایی یا قطعی نیست. منظورم این است نمی توانیم نتیجه نهایی را پیش بینی کنیم. ادعاهای جدی درباره تقلب مطرح شده است و به نظر ما این ادعاها به صورت کافی بررسی نشده است. بنابراین در حال حاضر تاکید ما ترغیب بررسی همه ادعاها است که برای اطمینان دادن به مردم درباره روند انتخابات ضروری است.

وی افزود:دو طرف با چهار گام اضافی برای کسب اطمینان از نتیجه انتخابات موافقت کردند.همچنین سازمان ملل متحد گام های بیشتری را پیشنهاد کرده است.سازمان ملل متحد بررسی بیشتر صندوق های مورد تردید را پیشنهاد کرده است.

وی گفت: ما از نامزد خاصی حمایت نمی کنیم اما همواره از شفاف بودن و معتبر بودن روند انتخابات حمایت کردیم. سازمان ملل متحد بررسی بیشتر صندوق‌های مشکوک را پیشنهاد کرده است.ما معتقدیم روند بازرسی می تواند به موقع به اتمام برسد تا رئیس جمهور بعدی کار خود را طبق برنامه در دوم اوت شروع کند.هر دو نامزد اعلام کردند پیمان همکاری امنیتی را امضاء خواهند کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در بخشی دیگر از سخنان خود گفت: ما از حق اسرائیل برای دفاع از خود در برابر این حملات حمایت می کنیم.

جنیفر ساکی درباره بازداشت یک شهروند آمریکایی در سرزمین های اشغالی گفت: من اطلاعات تازه ای ندارم. یک مقام کنسولگری آمریکا درپنجم جولای با وی دیدار کرد و در روند محاکمه وی در ششم جولای شرکت کرد.ما همچنین با خانواده وی دیدار داشتیم.من هیچ اطلاعاتی درباره وضع سلامتی وی ندارم. ما در این زمینه بسیار نگران هستیم. ما از گزارش ها درباره ضرب و شتم شدید وی درهنگام بازداشت شوکه شدیم.ما قویا هر نوع استفاده بیش از حد از فشار را محکوم می کنیم.

وی گفت:ما خواهان بررسی دقیق در این زمینه هستیم. دیدگاه ما این است بازداشت وی به خاطر ارتکاب جرایم قابل توجیه است که البته روند تجدید نظر در این زمینه ادامه دارد اما ضرب و شتم در هنگام بازداشت هرگز قابل توجیه نیست.
سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت: نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل و دیگر مقامات درباره این گزارش ها(شکنجه شهروند آمریکایی) نگرانی شدید خود را اعلام کردند.

ساکی گفت: "جان کری" وزیر امور خارجه آمریکا با "بنیامین نتانیاهو" نخست وزیر اسرائیل درباره موضوعات مختلف صحبت کرده است.مطمئنا محور این گفتگو ها تکرار نگرانی های آمریکا درباره افزایش تنش بود و وزیر امور خارجه از نتانیاهو والبته دو طرف خواسته است خویشتن داری نشان دهند.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت:ما براساس اقدامات  و سیاست ها قضاوت می کنیم. براساس آنچه که می دانیم معتقد هستیم حماس نباید نقشی در دولت (تشکیلات خودگردان فلسطینی ) داشته باشد.

وی گفت:ما در هر زمان حملات موشکی به اسرائیل را محکوم کردیم و دراین مورد نیز آن را محکوم می کنیم.خشونت و افزایش تنش جایی ندارد و فکر می کنیم این برای جامعه صلح آمیز سازنده نیست. ما همچنین از حق اسرائیل برای دفاع از خود در برابر این حملات حمایت می کنیم.وزیر امور خارجه آمریکا نیز در گفتگوی تلفنی خود خواستار کاهش تنش و خشونت شد.

وی درباره کمک ها به سرزمین های فلسطینی گفت:کنگره آمریکا باید درباره نوع کمک ها تصمیم گیرد.

خبرنگاری پرسیدیک مقام ارشد حماس گفته است حمله موشک ها از غزه تا زمانی که غزه در محاصره اسرائیلی ها است،ادامه خواهد یافت.آیا فکر می کنید غزه در محاصره اسرائیل است؟

وی گفت:من نمی خواهم از واژه ای که حماس استفاده کرده است،استفاده کنم اما دیدگاه ما این است که اسرائیل حق دفاع از خود را دارد و ما از آن حمایت می کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا  همچنین درباره جاسوسی آمریکا از آلمان گفت:ما گام هایی برای رفع نگرانی در این زمینه برداشتیم.

وی درباره جاسوسی آمریکا از آلمان گفت: آلمان شریک بسیار مهمی برای ما است.ما درباره موضوعات حیاتی مختلف با یکدیگر همکاری داریم که از جمله آن گفتگوهای پنج به علاوه یک است.این گفتگوها در وین درجریان است. ما گفتگوهای اقتصادی مهمی با هم داریم.وزیر امور خارجه آمریکا بارها به این کشور سفر کرده است. گفتگوی ما درباره این موضوع و دیگر موضوعات ادامه خواهد یافت.ما شراکت و دوستی قوی با آلمان داریم.این شراکت و دوستی براساس احترام و دهه ها همکاری و ارزش های مشترک است.ما گام هایی برای رفع نگرانی در این زمینه برداشتیم و به این روند ادامه می دهیم.
ساکی درباره روابط با ونزوئلا گفت: گزارش هایی بود که ما کاردار جدید در ونزوئلا خواهیم داشت اما من اطلاعاتی درباره زمان آن ندارم.ما همواره آماده روابط طولانی مدت با ونزوئلا بودیم اما نگرانی هایی درباره حوادث در این کشور داشتیم. اتهامات آنها علیه آمریکا تغییر نکرده است.

ساکی  همچنین در خصوص زندانی شدن یک وکیل برجسته حقوق بشر در عربستان سعودی گفت : واشنگتن از حکم 15 سال زندان ، ممنوعیت سفر و جریمه وکیل و فعال حقوق بشر ، ولی عبدالخیر ، نگران شده است؛ ما از دولت عربستان می خواهیم به مفاد بین المللی حقوق بشر احترام گذارد.

عبدالخیر که از 26 آوریل بازداشت شده است به فعالیت سیاسی و توهین به مقامات عربستان متهم است.

عفو بین الملل وی را زندانی عقیده اعلام کرده است و نام وی در گزارش اخیر حقوق بشر وزارت خارجه آمریکا درج شده است.

وی علاوه بر زندانی شدن ، از سفر به خارج از عربستان ، به مدت 15 سال محروم است و مبلغ 200 هزار ریال عربستان نیز جریمه شده است.

"ثمر بدوای "همسر وی گفت عبدالخیر به توهین به مقامات دولتی و مقامات قضایی متهم است.

بداوی افزود همسرش به اتهام تاسیس سازمان حقوق بشر عربستان سعودی ، دوباره در دادگاه محاکمه خواهد شد.

انتهای پیام/
برچسب ها: کاخ ، سفید ، عراق ، داعش ، تهدید ، یکپارچه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار