پژوهشگر سیاسی و استاد دانشگاه آلمان:

سیگنال‌های تعیین‌کننده‌ای که از جانب "اوباما و کری" شنیده‌ایم/ جامعه بین‌المللی به جای فشار بر ایران،‌ از روحانی و ظریف حمایت کند

هایو فونکه در مصاحبه با خبرگزاری صدای روسیه از مذاکرات هسته‌ای ایران، وضعیت عراق و نقش بین‌المللی ایران در این بحران می‌گوید.

"هایو فونکه" (Hajo Funke) متولد 1944 کارشناس سیاسی و استاد مؤسسه علوم سیاسی دانشگاه FU برلین است. وی به تازگی طی سفری به ایران در یک کنفرانس اتمی شرکت داشته است.


به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران؛ خبرگزاری صدای روسیه روز سه‌شنبه 8 ژوئن مصاحبه‌ای با عنوان "ایران؛‌ بالاخره دوست است یا دشمن؟" با فونکه انجام داده که شرح آن را می‌خوانید:


شعار "اعتدال" روحانی 

وی در خصوص اعتدال‌گرایی و شعار اعتدال رئیس جمهور ایران گفت که به نظر من شواهد فراوانی وجود دارد که این شعار درست بوده و در مسیر اجرا قرار دارد. او هیچ نیازی به اتخاذ رویکرد دوستانه در قبال آمریکا نداشت و تنها چیزی که باعث پیشرفت او شد این بود که فهمید سیاست خارجی غیرخصمانه، با غرب بهتر جواب می‌دهد.


 غربی‌ها معمولاً در تحلیل مسائل ایران دچار سوءبرداشت می‌شوند

وی اذعان کرد که "(غربی‌ها) معمولاً در تحلیل مسائل ایران دچار سوءبرداشت می‌شوند. [...]" وی افزود: رئیس جمهور روحانی در گذشته مدت‌های زیادی در نهادهای امنیتی کشور مشغول به کار بوده و از جایگاه مستحکمی برخوردار است. در عین حال نیز می‌خواهد هرچه بیشتر در جامعه ادغام شود. برای من کاملاً مشهود بود که این بار نسبت به گذشته، از میزان تنش‌ها در سطح اجتماع کاسته شده بود. [...] این آغاز یک پروسه است و ادامه آن بستگی به این دارد که جامعه بین‌المللی بار دیگر شانس خود را امتحان کند و به جای فشار بر ایران،‌ از روحانی و ظریف حمایت کند.


سیگنال‌های بسیار تعیین‌کننده‌ای که از جانب "باراک اوباما" و "جان کری" شنیده‌ایم

این پژوهشگر سیاسی در خصوص سیاست خارجی ایران در قبال اسرائیل و آمریکا گفت: من فعلاً اسرائیل را از این بحث کنار می‌گذارم، چون طرف اسرائیلی مخصوصاً در حال حاضر با سیاست‌های نتانیاهو همچنان ایران را دشمن خونی خود می‌بیند. اما مهم‌تر از اسرائیل، ایالات متحده آمریکاست و سیگنال‌های بسیار تعیین‌کننده‌ای که از جانب "باراک اوباما" و "جان کری" شنیده‌ایم، نشان می‌دهد آمریکا نه فقط در پرونده هسته‌ای ایران، بلکه در تهدیدات منطقه نظیر بحران عراق، نقش متفاوت و بالایی برای ایران قائل می‌شود. بر سر توافق هسته‌ای ایران با 5+1 هم این اوباما بود که بارها از نتانیاهو خواست آشتی‌جویانه‌تر رفتار کند.


بغداد دولت متحدی تشکیل دهد

وی در خصوص اوضاع عراق گفت: وضعیت وحشتناکی است. یک دولت ترور، توانسته با هزاران کشتار وحشیانه و تجاوزهای بی‌شمار روی کار بیاید و این تهدید هم برای عراقی‌هاست و هم برای تمام دنیا. اکنون باید خیلی فشرده‌تر دست به کار شد و شیعیان متعادل با سنی‌های متعادل با مشارکت هم در بغداد دولت متحدی تشکیل دهند که خطر فروپاشی این کشور به دست تروریست‌ها را دفع کند. [...] البته ناامنی‌های عراق باعث شده دولت این کشور هرچند در سطوح متفاوت اما از حمایت ایران، ایالات متحده و روسیه برخوردار شود.




قدرت اقتصادی ایران 

[...] اکنون بزرگ‌ترین سود مردم و حکومت ایران در رهایی از تحریم‌هاست، لذا تیم هسته‌ای ایران این بار مصمم‌تر از قبل در مذاکرات حاضر شده است. این مذاکرات همانند کُشتی‌ای است که اگر هم تا 25 ژوئیه به نتیجه قطعی نرسد، باز هم هر دو طرف باید تمام توان خود را به کار بگیرند. کار دشواری است.


 حسن‌نیت را به عرصه عمل برسانیم

همه مایلند گفتگوهای کنونی به نتیجه برسد. همه بر حسن‌نیت خود تأکید دارند. ولی این کافی نیست. همه باید تلاش کنند این حسن‌نیت را به عرصه عمل برسانند. عملگرایی مهم‌ترین جزء یک سیاست شجاعانه و همگراست که ممکن است مدتی به درازا بکشد. وزیر خارجۀ ما (آلمان) در 5+1 هم باید همین شجاعت را داشته باشد؛ شجاعتی که مستلزم ریسک‌پذیری بالاست. باید ببینیم به این مرحله می‌رسیم یا خیر.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار