آنتی وار :

عراق می تواند بحران خود را حل کند اگر مداخلات آمریکا متوقف شود

چنانچه سیاست های مداخله جویانه اوباما در موارد سیاسی و نظامی در عراق متوقف شود بغداد می تواند بحران ایجاد شده را سریعتر و بهتر از بین ببرد .

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگارانبه نقل از آنتی وار ؛‌این پایگاه خبری در مقاله ای به قلم "جاستین پاوونی " نوشت: باراک اوباما , رییس جمهوری آمریکا اخیرا گروهی از نیروهای نظامی این کشور را به عراق اعزام کرد تا به نیروهای دولتی بغداد برای مقابله با تروریست های تکفیری _ بعثی کمک کنند . این تروریست ها از حدود یک ماه گذشته به خاک عراق حمله و با تصرف بخش هایی از این کشور اعلام خلافت کرده اند . 

تروریست های تکفیری _ بعثی موسوم به داعش جنگجویانی شورشی هستند که متحد سازمان سیا برای اجرای جنگ پنهان آمریکا در عراق و سوریه می باشند . در توضیح این رابطه همین بس که هنگامی که این افراد برای آمریکا و اهداف آن می جنگند " شورشی" نامیده می شوند و زمانی که از خطوط قرمز واشنگتن می گذرند " تروریست " خوانده می شوند . 

درسی که از شرایط کنونی خاورمیانه می توان گرفت همان درسی است که بیش از نیم قرن در منطقه به اثبات رسیده است : مداخله بیش از آنکه مشکل یا بحرانی را حل نماید دردسرسازی کرده و درگیری ها و تنش ها را تشدید می کند . عراق همچنان درگیر چندین و گرفتار مسائلی است . 

یکی از این مسائل این است که دولت بغداد دارای نقایص و کاستی هایی است و حمایت هدایت نشده از آن می تواند به تشدید وضعیت بحرانی عراق منجر شود . نکته بعدی اینکه سیاست آمریکا در این کشور ریاکارانه و ناموثر است . مداخله نظامی در مدت زمان کوتاه مانند یک پاسخ منطقی به خشونت و به منظور ایجاد ثبات تلقی می شود اما وقتی این مداخله طولانی مدت شود در اکثر مواقع یک وضعیت نابسامان و بد را بدتر و بدتر می کند . 

برای این وضعیت مثال هایی در خاورمیانه وجود دارد که می توان از آنها نام برد : در دهه 1950 ایالات متحده دولت ایران را سرنگون کرده و فردی را به انتخاب خود در سمت پادشاهی کشور در راس حکومت قرار داد . انقلاب اسلامی , تسخیر سفارت آمریکا در تهران در سال 1970 و قطع نسبی روابط بین المللی با ایران از تبعات این سیاست بود که تماما به ضرر واشنگتن تمام شد . 

در دهه 1980 نیز ایالات متحده از تروریست هایی نظیر "اسامه بن لادن " حمایت کرد تا وی و گروه تروریستی اش علیه حضور شوروی در افغانستان مبارزه کند . شکست این سیاست نیز بر همه مقامات وقت کاخ سفید اثبات گردید . 

در ادامه این مقاله آمده است : عراق مورد دیگری از این وضعیت است . در اوایل دهه 1980 صدام بعنوان یک تروریست شناخته شد . دو سال بعد نام صدام از لیست تروریست های جهان توسط " رونالد ریگان " رییس جمهور وقت امریکا خارج شد با این هدف که واشنگتن بتواند در تجاوز وی ( صدام ) به ایران , به عراق کمک کند . عراق بطور رسمی حمله به خاک ایران را در تاریخ دوم سپتامبر 1980آغاز نمود . 

صدام در جنگ علیه نیروهای ارتش ایران , کردهای این کشور و نیز مردم عادی علنا از سلاح های شیمیایی ممنوعه استفاده نمود .صدها هزارتن بر اثر این اقدام کشته شدند و صدام همچنان از حمایت های بی شائبه آمریکا بهره می برد . 

در دهه 1990 صدام به منظور تسلط بر منابع نفتی و تولید بیشتر نفت اوپک به کویت نیز حمله کرد . در چنین وضعیتی اوضاع به سود ایالات متحده نبود بنابراین کاخ سفید تصمیم گرفت به عراق حمله کند . بهانه واشنگتن برای تجاوز به خاک عراق دروغ " دارا بودن تسلیحات کشتارجمعی توسط بغداد " بود . این در حالی است که آمریکا همان زمان که صدام از سلاح شیمیایی علیه مردم ایران استفاده می کرد , هیچ واکنشی نشان نداد . 

این دورویی و سیاست ریاکارانه همچنان نیز ادامه دارد و عواقب ناگوار آن بر همگان واضح است . 

مورد دیگر اینکه حضور نظامی آمریکا در خاورمیانه بخودی خود موجب تقویت و تشدید تروریسم در منطقه می شود . یک فرضیه وجود دارد و آن این است که : چنانچه تو دیوانه ترین دیوانه را تقویت کنی می توانی به گسترش و توسعه افکار و اعمال آن امیدوار باشی . آمریکا با حمایت و یشتیبانی از " اسامه بن لادن " دارای 10 هزار بن لادن شد . 

در انتهای این مقاله آمده است : ایالات متحده نباید نیروهای خود را هر چند در تعداد اندک به عراق بازگرداند . مدتهای طولانی است که ارتش آمریکا در تنها کشوری که می تواند بصورت مشروع و قانونی در آن حضور داشته باشد مستقر نشده است : ایالات متحده . 



انتهای پیام /
برچسب ها: عراق ، دولت ، بغداد ، داعش ، تروریست
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار