بنیانیان در همایش «پیوست‌نگاری فرهنگی»:

حکومت اسلامی نمی‌تواند در مقابل تحولات فرهنگی بی‌تفاوت باشد

رئیس کمیسیون پیوست‌نگاری فرهنگی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید براینکه حکومت اسلامی نمی‌تواند در مقابل تحولات فرهنگی بی‌تفاوت باشد، گفت: در قبال تحولات فرهنگی تمامی سازمان‌ها و نهادها مسئول و بر آن تأثیرگذارند.

به گزارش حوزه دانشگاه باشگاه خبرنگاران، حسن بنیانیان رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی و پیوست‌نگاری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی در نخستین کارگاه غیرحضوری پیوست‌نگاری فرهنگی اساتید بسیجی که در سازمان مرکزی دانشگاه پیام نور برگزار شد، اظهار داشت: ما به مدیریت و هدایت فرهنگی معتقدیم و ذات حکومت اسلامی بدین صورت است که نمی‌تواند نسبت به تحولات فرهنگی بی‌تفاوت باشد.

وی افزود: همه افراد، سازمان‌ها و نهادها بازیگران عرصه فرهنگی هستند و ضمن تاثیرپذیری از آن اثراتی نیز بر فرهنگ خواهند گذاشت، ما معتقدیم محور اصلی فرهنگ جامعه دین است و وقتی فرهنگ را تقلیل دهیم در حقیقت دین را در جامعه تقلیل داده‌ایم و بدین صورت سکولاریسم پنهان را به جامعه تحمیل می‌کنیم.

بنیانیان با اشاره به سخنان رهبری در خصوص فرهنگ گفت: مقام معظم رهبری می‌فرمایند که فرهنگ یک سیستم است و مهندسی فرهنگی نیز باید به عنوان یک مهندسی سیستم صورت گیرد. معظم‌له معتقدند فرهنگ جهت‌دهنده به تصمیمات کلان کشور است و حتی از اقتصاد نیز مهم‌تر است چراکه فرهنگ به معنای هوایی است که ما در آن تنفس می‌کنیم.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی و پیوست‌نگاری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه تصریح کرد: ما باید طبق جهان‌بینی اسلامی اصول فرهنگی را تعیین و طبق آن خوب و بد فرهنگ را مشخص کنیم که این موضوع در حوزه فرهنگ نظری قرار می‌گیرد که وقتی به روابط سیاسی، اقتصادی و ... منتقل می‌شود فرهنگ عملی را به وجود می‌آورد و اگر ما توانستیم اعتقاداتمان را به صورت فرهنگ در کلیت جامعه مستقر کنیم در حقیقت تمدن اسلامی را مستقر کردیم.

بنیانیان با تاکید بر این موضوع که تغییرات فرهنگی به دو صورت آگاهانه و ناآگاهانه صورت می‌پذیرد، گفت: اگر به هر دلیلی نمادها و رفتارهای جامعه تغییر کند از طریق آن باورها و اعتقادات (فرهنگ) نیز به تناسب آن تغییر می‌کند، همچنین اگر اعتقادات نیز تغییر کند به تناسب آن نمادها و رفتارهای جامعه تغییر می‌کند.

وی ادامه داد: هیچ سازمانی در تغییرات فرهنگی بی‌تاثیر نیست، همه مدیران سازمان‌ها و مسئولان در تحولات فرهنگی جامعه نقش دارند و در این حوزه هیچ فرد و سازمانی استثنا نیست.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی و پیوست‌نگاری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به تاثیرات فرهنگی جهانی شدن گفت: جهانی‌سازی امواج فرهنگی خود را به هر جامعه‌ای منتقل می‌کند و ما اگر می‌خواهیم در مقابل تهاجم فرهنگی ایستادگی کنیم باید از طریق سازمان‌های داخلی این عمل را انجام دهیم.

بنیانیان با تاکید بر لزوم رشد معنویت و عدالت در کنار رفاه اجتماعی گفت: هرچه از عمر جمهوری اسلامی می‌گذرد باید تعالی معنویت و عدالت در کنار رشد اجتماعی را شاهد باشیم که لازمه این کار این است که تمامی سازمان‌ها علاوه بر تمرکز بر توسعه مادی بر توسعه معنوی نیز تمرکز داشته باشند و اگر تنها الگوی غرب را بپذیرند تمامی بار تخریبی فرهنگ غرب را نیز وارد نظام جمهوری اسلامی می‌کنند.

وی تصریح کرد: در همین راستا است که مقام معظم رهبری الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت، مهندسی فرهنگی، اصلاح فرهنگ سازمانی و اسلامی سبک زندگی را برای رشد معنویت و عدالت متذکر می‌شود.

بنیانیان با بیان اینکه اجرای پیوست فرهنگی نقطه شروع اجرای سند فرهنگی کشور است، گفت: از خیلی سازمان‌ها انتظار می‌رفت که این مطالبه مقام معظم رهبری برای پیوست‌نگاری فرهنگی که از 6 سال گذشته بر زمین مانده است را انجام دهند که خوشبختانه بسیج اساتید اقدام به اجرای آن کرده است.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی و پیوست‌نگاری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی در پایان تصریح کرد: اگر پیوست‌نگاری فرهنگی به عنوان یک گفتمان ترویج شود دستاوردهای فرهنگی خوبی را به ارمغان خواهد آورد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار