مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران خبر داد

ایجاد ظرفیت انتقال روزانه 110 میلیون مترمکعب گاز از جنوب به شمال کشور با اجرای خط یازدهم سراسری

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران از ایجاد ظرفیت انتقال روزانه 110 میلیون مترمکعب گاز با هدف انتقال گاز از جنوب به شمال کشور با اجرای خط یازدهم سراسری خبر داد.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی شرکت ملی گاز ایران، علیرضا غریبی با بیان اینکه هم اکنون در حال بررسی اولویت های اجرایی خط لوله یازدهم سراسری هستیم، افزود: این اولویتها باید دقیقتر بررسی و پس از تعیین اولویت‌ها، عملیات اجرایی احداث خط لوله شروع شود.

وی اظهار داشت: با توجه به اتمام خدمات طراحی و مهندسی خط لوله یازدهم سراسری، ورقهای این خط برای ساخت سفارش داده شده است و با هماهنگی های انجام شده، ساخت خطوط لوله در این بخش به زودی اجرایی می شود.

غریبی با اشاره به اینکه در حال حاضر 2 قطعه 160 کیلومتری ازعسلویه تا خاوران در خط یازدهم سراسری آماده اجراست، تصریح نمود: خط لوله 56 اینچ یازدهم سراسری به طول یک هزار و 100 کیلومتر ظرفیت انتقال 110 میلیون مترمکعب گاز را در روز دارد.

وی ادامه داد: طبق مطالعات فنی این طرح، خط لوله یازدهم سراسری با هدف انتقال گاز از جنوب به شمال کشور از عسلویه شروع شده و پس از خروج از استان بوشهر از استانهای فارس، یزد، اصفهان و سمنان عبور می کند و از این خط به منظور صادرات نیز استفاده خواهد شد.
 
* بهره برداری از 75 کیلومتر خط انتقال گاز دهم سراسری، تا پایان امسال
 
مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران در ادامه از بهره برداری بخشی از خط انتقال گاز دهم سراسری به طول 75 کیلومتر ظرف 8 ماه آینده خبر داد.

غریبی با اعلام این خبر تصریح کرد: طرح اولیه خط لوله دهم سراسری به قطر 56 اینچ و طول 632 کیلومتر با ظرفیت 70 میلیون مترمکعب در روز، از مسیر کنگان- پتاوه- اصفهان عبور می کند و 3 ایستگاه تقویت فشار وظیفه تقویت گاز در جریان این خط لوله را برعهده دارند.

وی با اشاره به اینکه این شرکت تمام تلاش خود را برای بهره برداری از این پروژه براساس برنامه ریزی پیش بینی شده انجام خواهد داد، اظهار داشت: بخشی از خط انتقال دهم سراسری به طول 75 کیلومتر تا 8 ماه آینده به بهره برداری می رسد.

غریبی با بیان اینکه هم اکنون حجم لوله مورد نیاز برای اجرای 75 کیلومتر از خط دهم سراسری تهیه و در حال اعمال پوشش و انجام مراحل خاص جلوگیری از پوسیدگی و زنگ زدگی است، افزود: بخش دیگری از لوله ها نیز به کارگاه منتقل شده و سایر تجهیزات این پروژه نیز تأمین شده است.

وی ادامه داد: برای اجرای پروژه مذکور پیمانکار مربوطه نیز کارگاه عملیات خود را تجهیز کرده و عملیات جوشکاری قسمتی از مسیر نیز انجام و شرایط برای شروع جدی طرح از سوی همه واحدها فراهم شده است.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران با بیان اینکه 27 کیلومتر از 75 کیلومتر این خط در منطقه جنگلی واقع شده که دریافت مجوز محیط زیست برای اجرای آن به زمان زیادی نیاز داشت، گفت: خوشبختانه با پیگیریهای انجام شده، مساله تسهیل اراضی و مسائل زیست محیطی این قسمت از مسیر نیز حل شده و بخشی از زمین مسیر پروژه آماده اجرای کار است.

غریبی یادآور شد: نقشه برداری بخشی از این مسیر هم اکنون در حال اجراست و براساس هماهنگی های لازم در زمان مشخص شده به اتمام می رسد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار