شهروندان تغییر نشانی خود را در پایگاه اطلاعات جمعیتی کشور ثبت کنند

شهروندان برای دریافت به موقع و درست خدمات، باید تغییر نشانی خود را در کوتاه ترین زمان در پایگاه اطلاعات جمعیتی ثبت احوال ثبت کنند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، حمید پارسایی  معاون فناوری اطلاعات و آمار جمعیتی سازمان ثبت احوال کشور افزود: برای سهولت کار شهروندان، فرمی ساده برای ثبت تغییر نشانی در سایت ثبت احوال به آدرسwww.sabteahval.ir طراحی شده که هموطنان می توانند با مراجعه به آن و با ارائه اطلاعاتی مختصر، سریع و رایگان، تغییر نشانی خود را در پایگاه اطلاعات جمعیتی سازمان ثبت کنند.

وی ادامه داد: در گذشته برای افراد پس از ثبت تغییر نشانی، کارت شناسایی ملی جدید صادر و ارسال می شد ولی با توجه به کثرت تغییر نشانی ها و برنامه سازمان ثبت احوال برای صدور کارت هوشمند ملی هموطنان، دیگر لزومی به صدور کارت جدید نمی بینیم و این تغییر نشانی برای استفاده در پایگاه اطلاعات جمعیتی ثبت می شود.

پارسایی به قوانین مربوط به صدور کارت شناسایی ملی برای همه ایرانیان و الزام ثبت شماره ملی، کد پستی افراد بر رو و پشت کارت های ملی و کاربردی شدن آن اشاره کرد و ادامه داد: شماره ملی چند سالی است که کاربردی شده، ولی کد پستی هنوز کاربردی نشده است و دستگاه ها باید در این زمینه کار را آغاز کنند.

وی با بیان اینکه بیش از دو دهه است که برای اجرای یکی از ماموریت های محوله به سازمان، پایگاه اطلاعات جمعیتی راه اندازی شده، گفت:بر اساس قانون، سازمان ها و دستگاه ها ملزم هستند پایگاه اطلاعاتی ایجاد کنند و این پایگاه ها باید از طریق سوییچی به هم متصل شوند تا بانک اطلاعاتی ایجاد شود و هر ایرانی یک پرونده در بانک داشته باشد.

پارسایی ادامه داد: دستگاه ها باید ارتباط با پایگاه اطلاعات جمعیتی کشور را در همه نقاط داشته باشند و دستورالعمل استفاده از آن را صادر کنند.

وی با بیان اینکه اکنون 35 هزار نقطه از طریق 20 دستگاه به پایگاه اطلاعاتی ثبت احوال متصل هستند و فقط از اطلاعاتی استفاده می کنند که در پایگاه ثبت شده، افزود: 28 دستگاه هم مجوز گرفته اند و در حال کار هستند و نرم افزار وب سرویس هم آماده شده، از این رو اگر بقیه دستگاه ها هم به پایگاه متصل شوند با یک اطلاع رسانی گسترده، می توان مردم را مجاب کرد که با رجوع به سایت ثبت احوال، نشانی جدید خود را ثبت کنند و دستگاه ها هم اعلام کنند که صرفا از این نشانی برای ارائه خدمات استفاده می کنند.

وی افزود: بیشتر بانک ها، نیروی انتظامی، دفاتر ثبت اسناد، موسسات اعتباری و بسیاری دیگر از دستگاه ها به پایگاه اطلاعاتی ثبت احوال متصل و از اطلاعات این پایگاه در ارائه خدمات به شهروندان استفاده می کنند.

معاون فناوری اطلاعات ثبت احوال با بیان اینکه بر اساس قانون باید تا پایان برنامه پنجم توسعه، دولت الکترونیک تا 70 درصد محقق شود، ادامه داد: یکی از وظایف سازمان این است که هویت، عکس، نشانی و ارتباطات سببی و نسبی افراد را در فضای مجازی در اختیار دستگاه ها قرار دهد.

وی گفت: هر ساله شهروندان در مراجعه به دستگاه ها و دریافت خدمات عمومی، نیاز به تهیه مقادیر زیادی کپی اسناد هویتی و عکس دارند و زمان و هزینه زیادی را صرف می کنند، در حالیکه با الکترونیکی شدن ارائه خدمات، در وقت و هزینه ها صرفه جویی می شود.

پارسایی افزود: از طرف دیگر دستگاه ها با هویت و نشانی جعلی مواجه نمی شوند و بسیاری از مشکلات برای مردم و دستگاه ها پیش نمی آید و جلوی بسیاری از کلاهبرداری ها گرفته می شود که در این صورت تحول بزرگی در کشور ایجاد خواهد شد.

به گفته وی، 20 دستگاه متصل به پایگاه اطلاعات جمعیتی سازمان از اطلاعات مربوط به هویت و عکس افراد استفاده می کنند اما هنوز از کدپستی استفاده نمی کنند.

پارسایی با بیان اینکه هنوز دستگاه ها و مردم نیاز به استفاده کاربردی از کدپستی پشت کارت ملی را لمس نکرده اند، گفت: مردم هنوز لزومی به اعلام تغییر نشانی نمی بینند، چون در مراجعه به دستگاه ها هر نشانی که می خواهند ارائه می کنند. از طرفی، دستگاه ها نشانی افراد را در مراجعه می گیرند، در حالیکه ملزم به استفاده از کدپستی درج شده در کارت های ملی هستند.

وی افزود: اگر دستگاه ها اعلام کنند که مرجع ما کدپستی درج شده در کارت های ملی است و خدمات را صرفا به آن نشانی ارائه می دهیم، مردم ملزم می شوند هر چه سریع تر تغییر نشانی خود را به پایگاه اطلاعات جمعیتی ثبت کنند.

پارسایی گفت: با ثبت کدپستی، جا بجایی ها در سطح استان ها، شهرها، روستاها و حتی در یک کوچه و یک ساختمان هم ثبت، و مشخص می شود که یک فرد از یک کدپستی به یک کدپستی دیگر نقل مکان کرده است.

وی تصریح کرد، در صورتیکه مردم به موقع و درست نشانی خود را ثبت کنند، اعلام آمار، درست تر انجام می شود و تحولی اتفاق می افتد.

پارسایی خاطرنشان کرد: تا زمانیکه از کدپستی استفاده نشود و الزامی هم برای استفاده از آن نباشد، انگیزه ای در افراد برای ثبت تغییر نشانی خود به وجود نمی آید.

انتهای پپام/

برچسب ها: تغییر نشانی ، ثبت ، کشور
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار