مجلس عوام انگلیس خواستار شد

باید از هر فرصتی برای نقد وضعیت حقوق بشر در ایران استفاده کرد!

بعد از افشاگری نماینده مجلس انگلیس از حضور 1400 شهروندش در میان داعش، رئیس کمیته روابط خارجی پارلمان انگلیس ضمن مخالفت با مجازات اعدام برای هرگونه جرمی از وضعیت حقوق بشر در ایران ابراز نگرانی کرد.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران؛ مجلس عوام انگلیس روز دوشنبه (23 تیرماه) در گزارشی 52 صفحه‌ای با عنوان سیاست انگلیس در مقابل ایران توصیه‌هایی را با ادعای بهبود روابط دو کشور مطرح کرد.


در این گزارش تاکید شده است: 
1- انگلیس باید از هر فرصتی برای نقد وضعیت حقوق بشر در ایران استفاده کند.

2- ایران باید بخشی از نگرانی های انگلیس درباره نقش تهران در منطقه را برطرف کند.

3-داشتن روابط سیاسی، استراتژیک، تجاری و فرهنگی با ایران به نفع انگلیس است، ولی این امر محقق نشده است.

این روزها از سویی تروریست‌های استیجاری داعش و رژیم صهیونیستی زنان و کودکان بیگناه را در زیر آتش موشک‌های خود قرار داده‌اند و یکی از نمایندگان پارلمان انگلیس اعتراف می‌کند که 1400 شهروند انگلیسی با تروریست‌های داعش هم‌جنایتی هستند و از سویی دیگر رئیس کمیته روابط خارجی پارلمان انگلیس مجازات اعدام را که براساس قوانین شرع اسلام در ایران به صورت عادلانه اجرا می‌شود را به خاطر بی‌سوادی دولت متبوعش از علم فقه اسلامی ، نقض حقوق بشر می‌نامد.

"ریچارد آتوودی رئیس کمیته روابط خارجی پارلمان انگلیس می‌گوید؛ ما در غرب و اروپا به مجازات اعدام اعتقادی نداریم و خیلی هم نگران می‌شویم وقتی که می‌بینیم سال گذشته بیش از 500 نفر در ایران اعدام شدند و اینها مسائلی هستند که غرب می‌تواند اشاعه دهد.
نقض حقوق بشر توسط انگلستان

در این میان، رسانه‌های انگلیسی حتی از عناوین و تعابیری چون ' کشور دارای بدترین تاریخچه حقوق بشری در اتحادیه اروپا' برای کشور متبوع خود استفاده کرده اند و همواره اقدامات ضدحقوق بشری این کشور در مستعمرات سابق و نیز عراق و افغانستان امروز و نیز حرکتهای ضدانسانی دستگاه اطلاعاتی انگلیس را یادآور شده‌اند.

حمایت انگلیس از کشتار مردم عراق و روی کار آوردن صدام در دهه 1960، اقدامات علیه کردها، دخالت درجنگ ویتنام، کودتا در برخی کشورها همچون اوگاندا و شیلی و اقدامات سری و تروریستی در نیجریه، اندونزی و غنا و به راه انداختن جنگ کثیف در خاورمیانه نمونه هایی از سیاست های ضد بشری انگلیس در عرصه بین الملل و نادیده گرفتن حقوق انسان‌هاست که کمیته روابط خارجی پارلمان انگلیس زبان تملق‌گوی خود را نسبت به آنها می‌بندد.


چندی پیش "مارک دوگان"جوان 29 ساله سیاهپوست به ضرب گلوله پلیس لندن کشته می‌شود و به دنبال آن موجی از اعتراضات این شهر را فرا می‌گیرد، در پی برخوردهای پلیس و تظاهرات کنندگان این افراد دو خودروی پلیس و یک اتوبوس را به آتش کشیدند و با سنگ و بطری به پلیس حمله کردند که پس از آن آشوب‌ها به نقاط دیگر این منطقه نیز سرایت کرد.

پاپ نیز در واکنش به اقدامات انگلیس اظهار داشت: قوانین انگلیسی برخی آزادی‌های دینی را محدود کرده و در برخی جنبه‌ها، حتی حقوق بدیهی انسان‌ها، همچون برابری آنها را نادیده گرفته است.

کميسر عالی سازمان ملل متحد برای حقوق بشر، کميسر حقوق بشر شورای اروپا، رابط ويژه سازمان ملل متحد درباره شکنجه، کميته سازمان ملل متحد عليه شکنجه، کميته سازمان ملل متحد درباره لغو تبعيض نژادی و نيز کميته اروپايی جلوگيری از شکنجه از جمله مراجعی هستند که نگرانی جدی خود را نسبت به آمارهای نقض حقوق بشر انگليس ابراز کرده‌اند.

بر اساس گزارش گاردین، سرویسهای اطلاعاتی و امنیتی انگلیس در 10 سال گذشته به ماموران خود در MI5 و MI6 اجازه داده‌اند برای بدست آوردن اطلاعات و اعتراف از افرادی که در خارج از انگلیس دستگیر شده‌اند آنها را تحت شکنجه قرار دهند.

فروش اطلاعات شخصی افراد به رابرت مرداک
 
شنود تلفنهای شخصی شهروندان انگلیس توسط پلیس برای واگذاری، به "رابرت مرداک" برگ سیاهی دیگر در پرونده نقض حقوق بشر انگلستان است.

متهم اصلی در این پرونده، 'رابرت مرداک'، غول رسانه ای جهان است که مالک بیش از صد نشریه، روزنامه و شبکه تلویزیونی در سراسر دنیاست که با ارتکاب جرایمی از جمله شنود تلفنی شهروندان انگلیسی و فاش کردن اسرار افراد معروف، این رسوایی را به بار آورده است.

با توجه به اینکه جمع‌آوری موارد نقض حقوق بشر در انگلیس در این گزارش، نمی‌گنجد و باید با نوشتن یک یا چند کتاب به آنها پرداخت، صرف نظر از میزان و تعداد موارد نقض حقوق بشر در انگلیس باید از مقامات این کشور و افکار عمومی جهان پرسید:

آیا انگلیس در موضعی هست که در مورد وضعیت حقوق بشر در سایر کشورها خواهان مداخله باشد و ادعای نگران کند؟

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار