مشهد/

در ویژه برنامه دين، نشاط، زندگي عنوان شد: والدين، زمينه ساز سعادت فرزندانشان هستند

يك كارشناس تربيتي گفت: والدين زمينه ساز سعادت و شقاوت فرزندانشان هستند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد، حجت الاسلام و‌المسلمین مسلم داوود‌نژاد در ویژه برنامه دين، نشاط، زندگي كه در صحن جمهوری اسلامی حرم مطهر رضوي با حضور زائرين برگزار شد، با استناد به آيه 58 سوره اعراف، اظهار داشت: در قرآن مجيد آمده است كه تربيت فرزند به سالها قبل از ازدواج بر مي‌گردد. اين تفكر كه تربيت فرزند هنگام تولد فرزند است كاملا باطل است. بزرگان ديني مي‌فرمايند كه تربيت صحيح فرزند از جلسه خواستگاري و انتخاب همسر شروع مي‌شود.

وي در ادامه با بيان اينكه براي فرزندان خويش دعا و استغفار كنيد، افزود: غيبت كردن، گوش دادن به موسيقي‌هاي حرام و خوردن مال حرام در دوران بارداري بر روي بچه تاثير مي‌گزارد. لذا مادر در زمان بارداري قرآن گوش داده و از مجالس گناه دوري كند.

اين كارشناس امور تربيتي با بيان حديث «الشّقیّ من شقی فی بطن امّه و السّعید من سعد فی بطن امّه» اظهار داشت: تربيت فرزند در دين اسلام بسيار مورد تاكيد قرار گرفته و مادر و پدر را زمينه‌ساز شقاوت و سعادت فرزند مي‌داند. رسول اكرم(ص) مي‌فرمايند: شقی کسی است که در شکم مادر شقی باشد و سعادتمند کسی است که در شکم مادر سعادتمند باشد.

داوودنژاد افزود: منظور پیامبر از اینکه سعادت و شقاوت انسان از همان مرحله جنینی و در شکم مادر مشخص شده، این است که حقیقت سعادت و شقاوت انسان‌ها، در علم خدا معلوم است. خداوند متعال می‌داند که هر کس درآینده چه اخلاقي پیش می‌گیرد و چه راهي را براي خويش انتخاب مي‌كند.

اين كارشناس ديني اذعان داشت: «ژنتيك»، «محيط» و «همت» سه عنصر مهم تربيت انسان است، محيط در سبك زندگي به ويژه تربيت فرزند بسيار تاثيرگزار است، رسول اكرم(ص) در حديثي مي‌فرمايد كه در هنگام خريد خانه به محيط خانه توجه داشته باشيد.

اين مشاور خانواده گفت: کودکان در سنین پایین‌تر حرف شنوی چندانی ندارند و نمی‌توان آنها را با امر و نهی تربیت کرد، لذا در قالب بازی می‌توان آموزش‌های لازم را به کودکان نشان داد. در اسلام نیز سفارش شده که فرزندتان را تا 7 سالگی رها کنید تا بازی کنند، این دستور نشانگر تأثیر بازی در تربیت کودک است.

به گفته این کارشناس مسائل تربیتی و خانواده، مهارت‌های زندگی دائما تذکر دادن به کودک نیست، اینکه به او بگوییم مؤدب باش، درست بخور، درست بنشین، این‌طوری حرف نزن و... نه تنها مهارت‌های زندگی و اجتماعی را در کودک بالا نمی‌برد، بلکه اعتماد به نفس آن‌ها را نیز پایین می‌آورد.

انتهای پیام/ز

برچسب ها: والدین ، فرزند ، دین ، نشاط ، زندگی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.