گلف نیوز:

ایران زیرساخت‌های انرژی پیشرفته و توسعه‌یافته‌ای دارد/ چشم‌انداز روشن ورود دوباره ایران به بازار انرژی جهان

گلف نیوز در گزارشی نوشت: با آمادگی بازارهای غربی برای دریافت دوباره نفت و گاز ایران، احتمال همکاری کامل تجاری با ایران ممکن است به زودی به یک واقعیت تبدیل شود.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، پایگاه اینترنتی گلف نیوز در گزارشی به قلم "جیسون روسیچوک" نوشت: اهمیت بهبود روابط با ایران برای صنعت انرژی کاملاً آشکار است.  بر اساس آمار، ایران با ظرفیت تولید تقریباً 151 میلیارد و 200 هزار بشکه در روز، چهارمین ذخایر بزرگ نفت جهان را در اختیار دارد که بیشتر از مجموع ذخایر نفت عراق و امارات متحده عربی است. علاوه بر این، ایران پس از روسیه بیشترین ذخایر گاز طبیعی جهان را دارد. ذخایر نفت و گاز ایران نه تنها نسبتا به راحتی قابل دسترس است، بلکه از نظر استخراج نسبت به استخراج نفت موجود در لایه‌های رسی بسیار مقرون به صرفه تر است. 

این گزارش می‌افزاید: ایران زیرساخت‌های نسبتاً پیشرفته و توسعه‌یافته‌ای دارد. بخش عمده جمعیت 77 میلیون نفری این کشور تحصیل‌کرده‌اند. جامعه مدنی فعال و یک ساختار دولتی کارآمد که قادر به سیاستگذاری و اعمال سیاست است، از دیگر ویژگی های ایران به شمار می‌رود. فرصت موجود برای فعالیت  شرکت‌های نفت در ایران بسیار زیاد است، مشروط بر اینکه این شرکت ها  به ظرافت ها و نکات جزئی فعالیت در ایران توجه کنند و بتوانند به راحتی از کنار تحریم های موجود عبور کنند. 

گلف نیوز نوشت: ایران هدفی وسوسه‌انگیز برای آن دسته از شرکت های انرژی است که حاضرند برای کسب فرصت دسترسی به ذخایر سرشار انرژی این کشور خطرها را به جان بخرند. اگرچه، احتمال کاهش این خطرها وجود دارد. صنعت نفت و گاز جهان به شدت در این باره خوش بین است. با توجه به سخنان مثبت حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، "ویلیام هیگ"، وزیر امور خارجه انگلیس ماه ژوئن از طرح‌های این کشور برای بازگشایی سفارت انگلیس در تهران خبر داد. این نخستین بار از زمان بسته شدن سفارت انگلیس در تهران در پی اعتراضات ماه نوامبر 2011 مقابل این سفارتخانه است که مقامات انگلیس به بازگشایی این سفارت ابراز تمایل می‌کنند. ازسرگیری روابط دیپلماتیک ایران و انگلیس گامی مهم در مسیر از سرگیری روابط تجاری دو کشور محسوب می شود. 

گلف نیوز ادامه داد: نمی‌توان گفت حسن نیت موجود بازگشت ناپذیر است. تداوم بی ثباتی در عراق ، سوریه و دیگر بخش های خاورمیانه ، و تنش های موجود با روسیه  برای هر شرکتی که به دنبال حضور در ایران است، چالش های مهمی به شمار می رود.  شکست احتمالی مذاکرات هسته ای ایران و گروه پنج به علاوه یک را نیز نباید از خاطر برد. دیپلمات های ایران و شش قدرت جهان در تلاش برای دستیابی به توافق از ماه فوریه در وین گردهم آمده اند. در ازای این کار رژیم تحریم‌های موجود علیه ایران کاهش خواهد یافت. کشورهای شرکت کننده در مذاکرات هسته ای ایران تا بیستم ژوئیه فرصت دارند به توافق نهایی دست یابند. 
با وجود این، نشانه‌ها درباره چشم‌انداز صنعت نفت و گاز ایران همچنان مثبت است. اوضاع در بازارهای جهانی نفت و گاز به اندازه ای پیچیده است که هیچ کسی نمی تواند پیش بینی درستی درباره تاثیر نهایی ورود مجدد ایران به این بازارها ارائه کند. در حالی که احتمال می رود ورود دوباره ایران به بازارهای انرژی جهان تاثیر فوری بر بازارها و اقتصاد غرب نداشته باشد، افزایش عرضه نفت به بازار جهانی از منبعی جدید موجب تقویت امنیت انرژی در میان مدت تا درازمدت خواهد شد. انتظار بهبود روابط دیپلماتیک وجود خواهد داشت و این انتظار ممکن است به برگزاری مذاکرات بیشتر تا شش ماه دیگر منجر شود. 

گلف نیوز نوشت: خوش بینی‌ها درباره چشم انداز صنعت نفت و گاز وجود دارد.  بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت ایران پارسال اعلام کرد از زمان اعمال تحریم ها علیه ایران کاهش صادرات ماهانه چهار میلیارد و 800 میلیون دلار به اقتصاد ایران ضرر زده است. با وجود این، ورود دوباره ایران به بازارهای جهانی نفت نقطه عطف قابل توجهی برای ایران، بخش انرژی و امنیت عرضه انرژی در جهان خواهد بود. 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار