تحلیلگر آمریکایی

"ديک چنی" "محرک اولیه" تهاجم ویرانگر به عراق و جنايتکار جنگی است

تحلیلگر آمریکایی ، دیک چنی معاون سابق رییس جمهور آمریکا را به عنوان "محرک اولیه" تهاجم ویرانگر به عراق به باد انتقاد گرفت و گفت: با چنی باید مانند یک جنایتکار جنگی رفتار شود.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، پایگاه اینترنتی پرس تی وی  نوشت: کارلا هاول، مدیر اجرایی کمیته ملی لیبرال گفت: "چنی محرک نخست بی‌ثباتی و جنگ مخرب در عراق بود."

هاول در گفتگو با پرس تی وی گفت: "چنی شخصی بود که پافشاری می کرد تسلیحات کشتار جمعی وجود دارد که تهدیدی علیه آمریکا است، این درحالی است که دولت وی در سال‌های اخیر پس از تحقیقات کاملی که نشان داد چنین تهدیدی وجود نداشته است، مجبور شد با شرمساری ادعای خود را پس بگیرد."

این مفسر آمریکایی یادآور شد: "ادعای چنی مبنی بر این که عراق تسلیحات کشتار جمعی در اختیار دارد بهانه‌ای برای حمله به عراق بود." 
هاول افزود: "با او باید مانند یک جنایتکار جنگی رفتار شود نه مانند یک فرد آگاه به مسایل سیاست خارجی."

دیک چنی معاون جرج دبلیو بوش رئیس جمهور پیشین آمریکا طراح اصلی تهاجم نظامی دوهزاروسه آمریکا به عراق بود. 

وی در بیانیه‌های علنی متعدد با طرح ادعای این که عراق تسلیحات کشتار جمعی در اختیار دارد به شکل گیری راهکار به اصطلاح "جنگ بر ضد ترور" جورج بوش کمک کرد.

دیک چنی در ماه‌های اخیر انتقادات خود از سیاست خارجی دولت باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا را افزایش داده است . 

وی روز سه شنبه در گفتگو با سی ان ان بار دیگر سیاست‌های اوباما را به باد انتقاد گرفت و گفت اوباما بدترین رئیس جمهوری است که وی در طول عمر خود دیده است. 

چنی افزود: شاید جیمی کارتر از باراک اوباما بهتر بود؛ فکر نمی کردم زمانی چنین چیزی را بگویم.

تحلیلگر آمریکایی در ادامه افزود: چنی به هیچ عنوان برای سمت معاون رئیس جمهوری آمریکا صلاحیت نداشت و در جایگاهی نیست که درباره روسای جمهور کارتر یا اوباما قضاوت کند. هاول هم چنین افزود: البته باید گفت که اوباما هم به همان اندازه به دلیل حضور در عراق و هجوم به افغانستان مقصر است.


انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار