دلیل اصلی مشکلات و گره های سیاسی در عراق چیست؟

دلیل اصلی مشکلات و گره های سیاسی در عراق، نبود اعتماد است؛ عدم پایبندی به توافقات، نه تنها نشانه ادامه بی اعتمادی است، که حتی در عمیق شدن شکاف و اختلاف، بسیار سهم دارد

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از "پایگاه اطلاع رسانی عراق"؛ اولین مرحله از معضل انتخاب رؤسای سه گانه با انتخاب رئیس مجلس و معاونان او، به پایان رسید. دستاورد این جلسه، تصویری از آینده عراق و بویژه داخل خود پارلمان، ارائه می‌کند.

عدم پایبندی به توافقات پیشین، بر روند جلسه حاکم بود؛ این عدم پایبندی تنها میان گروه ها نبود بلکه برخی اعضای گروه ها نیز به توافقات میان گروهی خود نیز پایبند نبودند.

دلیل اصلی مشکلات و گره های سیاسی در کشور، نبود اعتماد است؛ عدم پایبندی به توافقات، نه تنها نشانه ی ادامه ی بی اعتمادی است، که حتی در عمیق شدن شکاف و اختلاف، بسیار سهم دارد و این مسئله موجب می شود که شرایط جدید با شرایط پیشین، تفاوتی نکند.

بنابراین،سوال مهم و اساسی این است که آیا توافقات دیگر ارزشی دارند؟ آیا این بی اعتمادی در مراحل بعدی و انتخاب رئیس جمهور و نخست وزیر تکرار خواهد شد؟ آیا نظام توافقی که طی ده سال گذشته، علی رغم توجه زیاد احزاب بدان و احتساب آن به عنوان تنها گزینه، سستی و ناکارآمدی خود را اثبات کرده است، دیگر صلاحیت و توان پایداری دارد؟

توافقی که بر اساس آن نظریه دموکراسی توافقی مطرح شده است، اگر گروه ها و افراد به یکدیگر اعتماد کنند، ممکن است تا حدودی نتیجه دهد، ولی چنان چه اعتماد به یکدیگر وجود نداشته باشد و بی اعتمادی بر امور سایه افکند، دیگر هیچ توافقی ارزش نخواهد داشت و شرایط آنگونه خواهد شد که امروز بیش از هفتاد سال است که در لبنان و ده سال در عراق شاهد آن هستیم. 


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار