وزارت خارجه آمریکا؛

از همه جز ایران خواستیم تا حماس را به پذیرش آتش‌بس قانع کند/ گفتگوها با ایران به پرونده هسته‌ای محدود می‌شود

وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که از همه کشورها که بر جنبش حماس تاثیرگذار هستند خواستیم تا این جنبش را به پذیرش آتش بس قانع کنند.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از المیادین:سخنگوی وزارت خارجه آمریکا امروز در سخنانی گفت ما از همه کشورها به استثنای ایران خواستیم تا جنبش حماس فلسطین را به پذیرش آتش بس قانع کند.

ماری هارف امروز در سخنانی گفت، مذاکرات ما با ایران به پرونده هسته ای این کشور محدود می شود، و ما با ایرانی ها درباره اوضاع غزه مذاکره نکردیم. 

ماری هارف در ادامه ی نشست خبری خود در وزارت امور خارجه ی آمریکا به پرسش های خبرنگاران درباره ی سفر جان کری وزیر امور خارجه ی آمریکا به مصر برای برقراری آتش بس در غزه پاسخ داد.

ماری هارف در مورد کشته شدن دو تبعه آمریکایی در سرزمین‌های اشغالی مدعی شد: اتباع آمریکا عموما می توانند در نیروهای نظامی(دیگر کشورها) خدمت کنند. این مسئله در کشورهای مختلف فرق می کند. ما شمار دقیقی از تعداد آمریکایی هایی را که در نیروی دفاعی اسرائیل ( ارتش رژیم صهیونیستی) خدمت می کنند در اختیار  نداریم اما می دانیم که تعداد بسیاری از آمریکایی ها در ارتش (اسرائیل) خدمت می کنند.

خبرنگاری که پرسش های متعددی از ماری هارف درباره سقوط هواپیمای اوکراینی پرسیده بود و او را کلافه کرده بود، تلاش کرد تناقض در رفتار مقامات آمریکایی را نمایان کند و گفت: اکنون پرسشی که به ذهن من خطور کرده این است که اگر یک آمریکایی ایرانی تبار به نیروهای ایرانی ملحق شود آنگاه چه خواهد شد؟ 

ماری هارف که با این پرسش های متعدد به تناقض گویی افتاده بود گفت: من تضمین می کنم که پاسخ ما به این اقدام متفاوت خواهد بود. سخنگوی وزارت امور خارجه ی آمریکا گفت: قطعا در این باره قوانینی وجود دارد. قطعا خدمت کردن در ارتش اسرائیل چیزی است که بسیاری از آمریکایی ها با افتخار این کار را می کنند!

وی در پاسخ به پرسشی درباره ی مواضع اخیر رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه درباره ی تهاجم اسرائیل به غزه (تشبیه آن به حملات هیتلر) گفت: روشن است که اظهاراتی این چنینی باعث تضعیف مواضع ترکیه در تاثیر گذاری بر اوضاع خواهد شد. این اظهارات زننده بودند. این موضع گیری به جایگاه بین المللی ترکیه صدمه می زند.ما همچنان درباره ی تعدادی از موضوعات با ترکیه کار خواهیم کرد.

ماری هارف در توجیه گاف کری که گفته بود " اسرائیل تحت محاصره قرار دارد و عملیات اسرائیل غیر دقیق است" گفت: شهروندان اسرائیلی برای هفته ها است که از ترس موشک های حماس در ترس زندگی  می کنند. وقتی که رئیس جمهور آمریکا و وزیر امور خارجه ی این کشور با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل صحبت می کردند صدای آژیر حملات هوایی شنیده می شد! هیچ شهروندی در اسرائیل در این فضای تهدید آمیز نباید زندگی کند و اسرائیل حق دفاع ازخویش را دارد. رئیس جمهور آمریکا در کنفرانس خبری شب گذشته ی خود درباره ی افزایش تلفات غیرنظامیان فلسطینی و از دست رفتن جان اسرائیلی ها صحبت کرد. بسیار روشن است که منظور ما چیست.

ماری هارف مدعی شد: هیچ بهانه ای برای اقدامات حماس وجود ندارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا به خبرنگاری در خصوص قتل عام مردم در فلسطین پاسخ داد: اسرائیل حق دفاع از خویش را دارد. آنها حق دارند دربرابر موشک های شلیک شده از غزه دفاع کنند. هیچ یک از اقداماتی که حماس می کند توجیهی ندارد.

ماری هارف گفت: ما بارها آنها را ترغیب کردیم که گام هایی را بردارند تا مانع از کشته شدن غیرنظامیان شوند.ما همچنین از آنها خواستیم که تنش زدایی کنند و به آتش بس برسند. ما به صراحت گفتیم که لازم است آنها (اسرائیل) برای جلوگیری از کشته شدن غیرنظامیان گام هایی بردارند. شما دیدید که شب گذشته رئیس جمهور درباره ی افزایش تلفات غیرنظامیان فلسطینی اظهار نگرانی کرد.

خبرنگار از سخنگوی وزارت خارجه ی آمریکا خواست دقیقا بگوید که از اسرائیل چه اقدامی می خواهد تا مانع از کشته شدن غیرنظامیان فلسطینی شود؟ ماری هارف طبق معمول در طرفداری از اسرائیل گفت من نمی توانم درباره جزئیات این موضوع برای شما صحبت کنم. این مسئله گفتگویی است که ما با آنها داریم.

"ماری هارف" باز هم در توجیه گاف "کری" گفت: چیزی که وزیر امور خارجه آمریکا در جریان یک گفتگوی خصوصی گفت: دقیقا مطابق با چیزی بود که ما به صورت علنی گفتیم. اسرائیل حق دفاع ازخود را دارد اما وی آنها را ترغیب کرد که نه تنها برای اجتناب از کشته شدن غیرنظامیان گام بردارند بلکه برای تنش زدایی هم گام بردارند.صحبت های وی دقیقا مطابق با مواضع علنی ما است.

ماری هارف درباره برگزاری تظاهرات در فرانسه و آلمان در حمایت ازمردم فلسطین و  بروز خشونت ها در آن گفت: به طور خاص درباره برگزاری تظاهرات نظری ندارم. من این گزارش ها را مشاهده کردم. رئیس جمهور به صراحت گفت که وی نگرانی‌های جدی درباره افزایش شمار تلفات غیرنظامیان فلسطینی دارد.

ماری هارف درپاسخ به پرسشی درباره ی اقدامات داعش برای تصرف کلیساها و اخراج راهب ها و کشیش های مسیحی از موصل گفت: ما در این باره بیانیه صادر کردیم. ما به شدید ترین لحن اقدام داعش در آزار نظام مند اقلیت های نژادی و دینی را محکوم می کنیم. ما اعلام اخیر داعش را محکوم می کنیم که می گویند مسیحیان موصل باید به آنها ایمان بیاورند و مالیات بدهند و در غیر این صورت یا باید موصل را ترک کنند یا اینکه اعدام شوند. این اقدامات قابل سرزنش است. این اقدامات نشان می دهد که ماموریت داعش  اختلاف افکنی و ویران کردن عراق است. آنها قطعا هیچ جایی در آینده ی عراق ندارند. ما به دولت عراق در نبرد علیه داعش کمک می کنیم.

وی افزود: ما به عراقی‌ها به علت انتخاب رئیس پارلمان تبریک گفتیم. ما می‌دانیم که قرار است رئیس جدید پارلمان در جلسه روز چهارشنبه درباره نامزدهای ریاست جمهوری بحث کند. اول رئیس جمهور مورد بحث و سپس نخست وزیری مورد بحث قرار خواهد گرفت. وقتی که رئیس جمهور انتخاب شد آنها پانزده روز وقت دارند تا نخست وزیر را معرفی کنند.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار