گزارش/

فرمان را برای "رونق فرودگاه‌ها" حرکت دهیم

هنوز جای کار بسیاری داریم تا به ایده‌آل‌ها برسیم بنابراین در مسیر حرکت به سمت توسعه و رونق باید گام‌ها را محکم‌تر در جهت ارتقای فضای هوایی کشور نسبت به گذشته برداریم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، علی نیکزاد وزیر سابق وزارت راه‌وشهرسازی در یکی از مصاحبه‌های خود، تاسیس فرودگاه‌های جدید در سراسر کشور را یکی از عوامل توسعه حمل‌ونقل هوایی عنوان کرده و در این باره گفته بود:  توسعه حمل‌ونقل هوایی در سایر استان‌های کشور به‌عنوان یکی از نیازهای اساسی محسوب می‌شود، لذا یکی از برنامه‌های ما افزایش و توسعه حمل‌ونقل هوایی است.

وی با اشاره به اینکه الفبای توسعه؛ حمل‌ونقل است، گفته بود: نداشتن حمل‌ونقل هوایی در سایر استان‌های کشور به معنای نیامدن سرمایه‌گذاران، کارخانه‌داران، تولیدکنندگان، اساتید، نخبگان و ... به شهرهاست لذا یکی از برنامه‌های ما این است که بتوانیم حمل‌ونقل هوایی را افزایش و توسعه دهیم.

وی در این باره معتقد بود: دو برابر آنچه که پرواز در کشور صورت می‌گیرد، توان ارائه خدمات فنی از لحاظ فرودگاهی و شرکت هواپیمایی کشوری وجود دارد، بنابراین برای توسعه حمل‌‌ونقل نیازمند تاسیس فرودگاه‌های جدید در شهرهای مختلف هستیم تا این فرودگاه‌ها بتوانند در ایجاد رونق تجاری، اقتصادی، فرهنگی، علمی و ... به شهرها نقش مهمی ایفا کنند.حال سوال اساسی اینجاست که تنها ساخت فرودگاه می‌تواند عامل اصلی برای رونق یک استان و یا کشور باشد یا عوامل دیگری نیز در این امر دخیل هستند؟

علی‌اکبر آقایی نائب رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، با اشاره به اینکه کشور ما دارای 64 فرودگاه عملیاتی است، گفت: فرودگاه‌های موجود و فعال کشور را باید به امکانات امنیتی لازم و با کیفیت مجهز کنیم.

وی با بیان اینکه اعتقادی به ساخت و تاسیس فرودگاه جدید در کشور ندارم گفت: در حال حاضر باید فرودگاه‌ها بیشترین کاربری را در امور مختلف از مسافرگیری گرفته تا خدمات دیگر داشته باشند.

آقایی ادامه داد: ایمن‌سازی فرودگاه‌ها و خدمات مربوط به آن یک ضرورت است بنابراین باید تمامی امکانات موجود در فرودگاه باید تحت کنترل و نظارت کارشناسان باشد تا پروازها با آسودگی کامل و ایمنی لازم انجام شود.

اگر نگاهی اجمالی به فرودگاه‌های کشور و تعداد پرواز در آن فرودگاه‌ها  داشته باشیم به این نکته می‌رسیم که هنوز جای کار بسیاری داریم تا به ایده‌آل‌ها برسیم بنابراین در مسیر حرکت به سمت توسعه و رونق باید گام‌ها را محکم‌تر در جهت ارتقای فضای هوایی کشور نسبت به گذشته برداریم.

چندی پیش علیرضا جهانگیریان رئیس سازمان هواپیمایی کشوری نیز در یکی از همایش‌ها با اشاره به اینکه با آزادسازی نرخ بلیت هواپیما، رونق به فرودگاه‌ها باز می‌گردد، گفته بود: افزایش سه برابری حجم پروازها، کاهش ۳۰ درصدی قیمت‌های بلیت پس از ۲۰ سال، پیدایش خطوط هوایی ارزان‌ قیمت و حذف بنگاه‌های غیر بازده در اثر رقابت بین آن‌ها از عمده‌ترین نتایج حاصل از اجرای آزادسازی نرخ بلیط به شمار می‌رود.

وی طرح آزادسازی نرخ خدمات حمل‌ونقل هوایی را به عنوان یکی از مهمترین رویدادهای صنعت هوانوردی در نیم قرن گذشته عنوان کرد و افزود: این طرح منشا تغییرات شگرفی در صنعت هوانوردی بوده است و به‌همین منظور باید از تجربیات مثبت و منفی آن در سایر کشورها به منظور پیاده‌سازی در کشورمان بهره بگیریم.

با توجه به وجود 60 فرودگاه در کشور و اینکه تا سال 1404 باید تعداد جابجایی مسافران در سال به 70 میلیون نفر برسد آیا این امکان برای فرودگاه‌ها فراهم شده تا به هدف مورد نظر برسند؟
عبدالکریم رجبی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در این باره گفت: متنوع‌سازی نرخ بلیط هواپیما افزایش تقاضا را به دنبال دارد چراکه با متنوع‌سازی، خدمات هم با کیفیت بهتری ارائه شده و افزایش تقاضا را به‌دنبال خواهد داشت.

وی گفت: اگر فرودگاهی ساخته شد باید از ظرفیت‌های موجود آن بتوانیم به خوبی استفاده کنیم.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: با توجه به وجود فرودگاه در اکثر استان‌ها اما ما شاهد کمبود پروازها در این فرودگاه‌ها هستیم.

نماینده مردم گلستان، مینودشت و کلاله اظهار داشت: باید زیرساخت‌ها را آماده و تکمیل کرد تا ضمن متنوع‌سازی نرخ‌ها، خدمات هواپیمایی با کیفیت بهتری ارائه شود.

وی خاطرنشان کرد: باید تلاش کرد مردم را به سمت و سوی حمل‌ونقل هوایی ترغیب کرد چراکه با این عمل کمک بسیار خوبی به توسعه فرودگاه‌ها خواهد شد. 

رونق فرودگاه‌ها امری نیست که در مدت زمان کوتاه بتوان به آن دست یافت بلکه باید با برنامه‌ریزی و تدوین سیاست‌های درست و منطقی با هدف تکمیل زیرساخت‌های فرودگاهی بتوانیم از ظرفیت‌های یک فرودگاه استفاده کرده و قدم‌هایمان را برای تنوع‌سازی خدمات به مسافران هوایی و ایجاد امنیت محکم‌تر از همیشه برداریم چراکه بهبود کیفی خدمات و ارائه سرویس‌های هواپیمایی و فرودگاهی مسیر را برای اجرای بهتر فعالیت‌های مربوط به رونق فرودگاهی مهیا می‌سازد.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار