گزارش/

کاهش چراغ خاموش"سپرده های بلند مدت 5 ساله" به یکسال/حذف سپرده بلند مدت از بانک های ملی و "اقتصاد نوین"

نکته ی قابل توجه این است که یکی از بانک های دولتی دیگر سپرده ی بیش از یک سال را در دستور کار خود ندارد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛ در گذشته بانک ها سپرده گذاری های بلند مدتی را که مشتریان  در بانک سرمایه گذاری می کردند به تفکیک از 1 تا 5 سال با سود متفاوت اعطا می کردند به گونه ای که اگر مشتری سرمایه خود را 5 سال در بانک سرمایه گذاری می کرد می توانست سود بیشتری از سوی بانک دریافت کند و مطمئنا بیشتر به نفع و صلاح اش بود.
 
 اما اردیبهشت 93 بود که از سوی  بانک مرکزی نرخ سود سپرده ها به تفکیک زمان سپرده گذاری اعلام شد و با کاهشی که داشت برای سپرده های کوتاه مدت از 10 درصد و کلیه سپرده های بلند مدت حداکثر 22 درصد تعیین گردید .
 
پس از اتخاذ این تصمیم عده ای مخالف و معدود افرادی هم موافق اجرای این دستورالعمل بودند .

حال پس از گذشت حدود 2 ماه از اجرای این طرح، خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران با مراجعه به شعب بانک های خصوصی و دولتی و طبق بررسی های صورت گرفته، مشخص شد که نرخ سود سپرده ها در بانک ها بر خلاف گذشته که مشتریان می توانستند برای سپرده گذاری های  بلند مدت 1 تا 5 ساله، بنا به خواست خودشان اقدام کنند تغییر کرده به همین دلیل مشتریان حسابهای بلند مدت به ناچار بایدسپرده های 1 ساله افتتاح کنند.
 
اما در حال حاضر تعدادی از بانک های خصوصی و دولتی هم دیگر به مشتریان خدمات سپرده گذاری بیش از یک سال را نمی دهد و آن دسته از بانک هایی هم که سپرده های یک ساله تا 5 سال را دارند به مشتریان توصیه سپرده گذاری 1 ساله را می کنند .

به عنوان مثال بانک اقتصاد نوین جز آن دسته از بانک های خصوصی است که اقدام به حذف سپره گذاری های بلند مدت 5 ساله کرده و طبق اظهارات روسای شعب در سیستم بانکی فقط امکان سپرده گذاری 1 یا 2 ساله وجود دارد .

در این میان بانک های دولتی هم از این قائله عقب نمانده اند و بانک ملی ایران نیز حداکثر سپرده بلند مدتی که در اختیار مشتریان خود می گذارد سپرده 1 ساله است و دیگر خبری از سپرده های 5 ساله در دستور کاری این بانک نیست.

* ادعای بانک ها: سپرده های یکساله با سپرده های5 ساله تفاوتی ندارد

شعب بانک ها دلیل این موضوع را فقط این نکته می دانند که نرخ 1 ساله و 5 ساله حداکثر 22 درصد است و تفاوتی با هم ندارند.

اما بسیاری از روسأی بانکی سود های 1 ساله را  از این جهت که مشتری پس از یک سال می تواند پول خود را از بانک بگیرد بیشتر به سود مشتری می دانند اما باز هم به انتخاب سپرده گذار بستگی دارد که 1 ساله یا 5 ساله باشد .

در پایان نکته ی قابل توجه این است که تاکنون در این خصوص از سوی بانک مرکزی ابلاغی صورت نگرفته است و تمام این ها تصمیم گیری داخلی بانک ها می باشد.

گزارش از ساناز کلاهدوز

انتهای پیام/
برچسب ها: سود ، سپرده ، بانک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
سيدمحسن
۱۵:۴۰ ۰۱ مرداد ۱۳۹۳
يكسالس ولى بعدازيكسال اگرسپرده گذاربه بانك مراجعه نكندبانك سپرده راتمديدميكنددرضمن سپرده گذاراگرسپرده خودراببنددجريمه ميشودومعادل مدت سپرده گذارى سودميگيردفرض كنيديكساله بازميكندوبعدازسه ماه سپرده راميبنددسودسپرده سه ماهه راازدوازده ماهه كم كنيم حاصل تفريق راميگوييم جريمه بزبان سپرده گذاروبه زبان بانك كاركردسپرده ياسرمايه
Iran (Islamic Republic of)
سید جلال الدین محتشمی پور
۱۳:۳۱ ۰۱ مرداد ۱۳۹۳
در بانک پاسارگاد سپرده 5 ساله موجود و به مشتریان گرامی توصیه میشود
آخرین اخبار