نقوی حسینی در ضیافت افطاری کانون اعضای حزب موتلفه؛

اختلاف بر سر سانتریفیوژها مذاکرات را به نتیجه نمی رساند/غربی ها به فردو حسادت می کنند و از این حسادت می ترکند

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس وسیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: اختلافات هسته ای بر سر تعداد سانتریفیوژها بسیار زیاد است که مذاکرات را به نتیجه نمی رساند.

به گزارش خبرنگار احزاب باشگاه خبرنگاران ؛سیدحسین نقوی حسینی سخنگوی کمسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در ضیافت افطاری اعضای کانون حزب موتلفه اسلامی تهران با اشاره به مذاکرات هسته ای کشورمان با 1+5 اظهار داشت: ما در شرایطی وارد مذاکرات شدیم که این مجوز را نظام جمهوری اسلامی به دولت داد که دلایل آن نیز به بحث گذاشته شد.

وی ادامه داد: نظام سلطه ای که امروزه با آن ها مواجه هستیم از هر سو و به هر دلیلی اجماعی را در مقابل ملت ما به وجود می آورد دو ماه مانده به مذاکرات حتی کشورهای حوزه خلیج فارس که با ما همکاری داشتند؛ اعلام می کردند ما نمی توانیم با شما همکاری کنیم چرا که آمریکایی ها بیخ گلویمان را گرفته اند.

وی افزود: بنابراین یک اجتماعی در حال شکل گیری بود،بنابراین به ناحق ما باید این اجماع را متلاشی می و آن را منهدم می کردیم بدین جهت مجوز مذاکرات صادر شد وارد مذاکرات شدیم و تیم مذاکره کننده و توافق اولیه منعقد شد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی تصریح کرد: مذاکره بده بستان است نه بده تنهاست و نه بستان تنهاست منتها جمع بندی ما از توافق اولیه این بود که نقد دادیم نسیه گرفتیم نقدی که بر توافق اولیه در مذاکرات وارد بود ولی هدف اصلی ما از مذاکرات را تا حدودی تامین کرد و آن این بود که در این اجماع یک شکاف و پراکندگی درست شد.

نماینده مردم تهران و ورامین در مجلس شورای اسلامی گفت: شاید یک ماه بعد از توافق اولیه ما برای ملاقات با سید حسن نصرالله به لبنان رفته بودیم ایشان گفت کار درست و به موقعه ای بوده به این دلیل که این ها در منطقه خیلی فعال شده بودند و داشتند سد بتونی می ساختند منتها می دانیم که خیلی دادیم و کم گرفتیم و بعضی موارد را بی موقع دادیم می توانستیم سر موقع خودش دهیم.

وی افزود: نه مهمترین امتیاز ما در غنی سازی 20 درصد بود این را باید آخر می دادیم در دیپلماسی بزرگترین امتیاز را باید آخر دهیم به این معنا که وقتیبزرگترین امتیاز را گرفتی باید بزگترین امتیاز را بدهی.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: توافق اولیه زمینه مذاکرات بعدی را فراهم کرد و شش دوره مذاکرات در وینطرفین توافق کردند طی شش ماه به یک توافق جامع دست پیدا کنند مقرر شد طرفین در دوره مذاکرات تبیین درستی مشخص کنند ابتدای مذاکرات بحثشان این بود که بساط هسته ای ایران باید جمع باشد ما هم این طرف گفتیم که باید این فناوری را خودمان داشته باشیم بحث ها شروع شد بسیاری نکات مشترک پیدا شد و روی نکات مشترک توافق کردیم که یکی از آن ها این بود که بازرسی ها انجام شود.

وی ادامه داد: ما در گذشته از بازرسی ها لطمه خورده بودیم و فقط خسارتش را داشتیم در مذاکرات به این توافق رسیدیم که ما چیز پنهانی نداریم و هیچ اقدامی خلاف شرع مقدس و اهداف بشر دوستانه انجام نمی دهیم.

نقوی حسینی افزود: آنها4 مورد بازرسی را درخواست کردند ما شش مورد قبول کردیم یعنی دو مورد داوطلانه اجازه بازرسی داریم و این بازرسی ها براساس مقرراتNPTباشد و اطمینان بدهند که این اطلاعات و بازرسی سر از موصاد و سیا در نمی آورند.

وی ادامه داد: اما در وین6 اختلافات آشکار شددتدوین توافق نهایی آغاز شد و مشخص بود که در تدوین اختلافات آشکار می شود.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس افزود: توافقاتی صورت گرفت که ما تدوین را متوقف نکنیم موارد مورد توافق در متن بیاید موارد اختلاف داخل گیومه قرار گیرد پس تدوین آغاز شد.

نقوی حسینی به5 حوزه اختلاف با گروه 1+5 اشاره کردو افزود: این نکته را هم عرض کنم که تیم مذاکره کننده دو چارچوب اصلی و خطوط قرمز در مذاکرات دارد که باید در این چارچوب حرکت کند و منافع ملی کشور ملزم است که در این چارچوب حرکت کند این اختلافات حل نشده است، در این مورد هنوز به جمع بندی نرسیده ایم شاید برسیم ،شاید نرسیم. البته ما تحلیلمان این است که نمی رسیم و دولت تحلیلش این است که می رسیم بین خوش بین ها و بدبین ها اختلاف نظر وجود دارد پیش بینی حضرت آقا را قبول داریم که فرمودند ما به مذاکره خوش بین نیستیم مگر اینکه خلافش ثابت شود.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به 5 مورد اختلاف تیم مذاکره کننده کشور با 1+5 اشاره کرد و گفت: حوزه اول تعداد سانتریفیوژهاست که فاصله هایمان زیاد است این اختلاف با مذاکره به نتیجه نمی رسد.ابتدا پیشنهاد آن ها 500 سانتریفیوژ بودنهایتا 2000 و 2500 تا متوقف شدند،ما 190 هزار سو مد نظرمان است هیچ کس هم حق ندارد تخطی کند. این خط قرمز ماست کسی حق عدول ندارد.

وی درصد غنی سازی را مورد اختلاف دیگر تیم مذاکره کننده دانست و گفت: غربی ها اصطلاحی مطرح کردند و آن نیاز عملی است گفتند نیاز عملی ایران ما همین اصطلاح را گرفتیم و گفتیم موافقیم مجلس شورای اسلامی دولت را ملزم کرده 20 هزار مگاوات برق از انرژی هسته ای تولید کند ما به چند نیروگاه نیاز داریم، این ها چه قدر سوخت می خواهند ما برنامه داریم حمل و نقل به ویژه در حوزه کشتیرانی براساس انرژی اتمی ساز و کارش را تنظیم کنیم،اورانیوم چند درصد لازم است ما چند سانتریفیوژ باید داشته باشیم،راکتور تحقیقاتی تهران اوراونیوم 20 درصد می خواهد

وی افزود: 1+5 در توافق اولیه زیرکی کرد و گفت که نیاز شما با تشخیص ما انجام می شود و ما باید تشخیص دهیم که این نیاز ایران است یا خیر.

نقوی حسینی، فردو را مورد اختلاف دیگر مذاکرات هسته ای دانست و افزود: غربی ها نسبت به فردو خیلی حساس اند از حسادت می ترکند ان شالله که بترکند؛ چراکه فرزندان این ملت،مقلدین حضرت آقا ،بسیجیان حوزه صنعت هسته ای در فردو کاری کردند که هیچ احدی به آن دسترسی ندارد و آن ها ناراحت این مسئله اند.ظرفیت فردو 9 هزار سانتریفیوژ و ظرفیت نظنر 36 هزار سانتریفیوژ است اما با این حال آن ها نسبت به نطنز حساس نبوده و نسبت به فردو حساس اند به این دلیل که نمی توانند به آن ضربه بزنند.

وی ادامه داد: در تمام مراحل فردو دوربین آژانس است؛ 24 ساعته فیلم برداری می کند، آن ها همه اقدامات ما را می ببینند و ببینید که چگونه افکار عمومی را علیه ما بسیج کرده اند و چه دروغ هایی را در حق ملت ایران به دنیا گفته اند.

نقوی حسینی افزود:در موضوع آب سنگین اراک آن ها می گویند که ماهیت آب سنگین اراک از تولید پلوتونیم به یک مرکز تحقیقاتی تبدیل شود ما هم می گوییم باید به این شکل حفظ شود اما اجازه نمی دهیم ماهیتش تغییر کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در مسئله تحریم آن ها می گویند ما در یک پروسه 10 ساله 20 ساله تحریم ها را لغو می کنیم آن هم تحریم های مربوط به موضوعات هسته ای را فقط ظرف 10 سال لغو می کنیم ما می گوییم به محض اجرای توافق باید کل تحریم حذف شود تیم مذاکره کننده حق عبور از این ها را ندارند و باید رعایت کنند.

انتهای پیام/

برچسب ها: اا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
امير
۰۰:۲۷ ۰۱ مرداد ۱۳۹۳
انرژي هسته اي يك بهانه است از سوی غربی ها
آخرین اخبار