مشهد/

بازنگری معماری و شهرسازی کلانشهر مشهد؛ لزوم تبدیل به پایتخت فرهنگی جهان اسلام

مدیر عامل شرکت تعاونی نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی گفت: بر اساس تصمیم سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی جهان(آیسسکو) ، کلانشهر مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام در سال 2017 برگزیده شد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد ، احسان قاسمیان  در گردهمایی مهندسان شهرسازی و معماری خراسان رضوی، گفت : انتخاب مشهد از سوی سازمان جهانی " آیسسکو" در واقع اعلامیه ای برای مسئولان شهری است، تا آمادگی های لازم را برای رسالت مهمی که بر عهده آن ها قرار گرفته است، کسب کنند.

وی با اشاره به این فرصت مغتنم، برای معرفی این شهر به دنیا و جذب مسافران و گردشگران مذهبی از سراسر جهان، گفت: مدیران و مسئولان شهری باید در نظر داشته باشند پروژه ها را ضمن ایجاد زیر ساخت های مورد نیاز ، با نگاهی ویژه به منظر شهری و با تاکید بر حفظ هویت شهر مذهبی مشهد که همان معماری بارگاه منور رضوی است ، تعریف نمایند.

مدیر عامل شرکت تعاونی نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی با اشاره به ساخت و سازهای انجام شده در خیابان های منتهی به حرم امام رضا(ع) و مخدوش شدن خط آسمان در این محدوده افزود: پروژه هایی که عموما در راستای توسعه صنعت گردشگری وتامین رفاه و خدمات مناسب به گردشگران طراحی شده،متاسفانه بدون در نظر گرفتن معماری و هویت اصیل شهری مشهد اجرایی شده و توسعه و پیشرفت ساخت و سازها و شهرسازی در بافت هویتی و مرکزی شهر مطابق با شاخص های شهر اسلامی انجام نشده است.

قاسمیان افزود: ساخت و سازهای شتابزده‌ی دو دهه اخیر در مشهد، این شهر را به نمایشگاهی از آثار معماری مدرن تبدیل کرده و مهندسان معمار و شهرساز استان باید در نظر داشته باشند که در دهه ای که بنام دهه عدالت و پیشرفت نامیده شده است با نگاهی متفاوت و تعریفی بجا و مناسب از معماری و شهرسازی اسلامی، مشهد را برای میزبانی از عنوان پایتخت معنوی جهان اسلام آماده کنند و اجازه ندهند این فرصت از دست برود.

وی ادامه داد: توجه یک جانبه به مقوله زیارت راهکار مناسبی در جلو بردن اهداف نیست، بلکه در معماری اسلامی و مدیریت شهری باید به دو بعد اخلاقی و حقوقی نیز توجه شود.

انتهای پیام/ز
برچسب ها: معماری ، فرهنگی ، جهان ، اسلام
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.