مروری بر گزیده‌ای از اخبار فناوری اطلاعات ۱ مرداد؛

از پیشنهاد فیلترشکن به مجری فیلترینگ تا شارژ ۲ هزار تومانی که ۲ میلیون فروخته شد

دلایلی در خصوص کندی اینترنت تهرانی‌ها، ادعای اپل در خصوص جاسوسی، عکسی از باریک‌ترین تبلت دنیا، اخباری تازه از ویندوز 9، رومینگ ملی که پرچم اپراتور زرد را بالا می‌کشد، جنگ فناوری علیه خشکسالی، ساختار جدید تعرفه تلفن ثابت و همراه و... مهمترین عناوین فناوری اطلاعات امروز بود.

به گزارش دریچه فناوری اطلاعات باشگاه خبرنگاران؛ هر روز شاهد توليد حجم گسترده‌ای از اخبار و گزارشات فناوری اطلاعات در خبرگزاری‌ها و پايگاه‌های خبری هستيم كه رصد تمام اين اخبار برای مخاطبان در گرو صرف وقت بالایی است و البته از حوصله آنها نيز خارج؛ برای تسهيل در مرور اين اخبار، تلاش داريم گزيده‌ای از اخبار فناوری اطلاعات را هر شب در قالب یک بسته خبری در اختيار مخاطبان قرار دهيم.






پیشنهاد فیلترشکن به مجری فیلترینگ
خبرگزاری تسنیم/ بیان دو نمونه از سیاست‌های کلان وزارت ارتباطات در زمینه ارائه خدمات و تعرفه‌ها، نظرات جالبی را از سوی مردم به همراه داشت. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با انتشار ویدئویی در شبکه اجتماعی خود که عنوان "سیاست وزارت ارتباطات خدمات بیشتر به همراه کاهش تعرفه ها است" را دارد، به ذکر سیاست‌های کلی و راهبرد اصلی این وزارتخانه پرداخته که نظرات جالبی را از سوی دوستان اجتماعی‌اش به همراه داشته است.

فیلترشکن

واعظی در این ویدئو کوتاه اشاره‌ای به سیاست این وزارتخانه داشته و گفته است که ما در وزارت ارتباطات سرویس و خدمات بهتر و تعرفه های پایین در بخش تلفن همراه را دنبال می‌کنیم. وی همچنین عنوان کرده است که در حوزه اینترنت هم شرکت زیرساخت 35 درصد قیمت پهنای باند را تخفیف داد تا مردم با 20 درصد کاهش تعرفه مواجه شوند و اینترنت را ارزان‌تر دریافت کنند. برخی کامنت‌های دوستان آقای وزیر به این شرح است:
1. شما کم کم دارید به محبوب‌ترین وزیر جوانان تبدیل می‌شوید؛ امیدوارم با همین صلابت و پشتکار بالا به کارهایتان ادامه دهید واقعا کاهش تعرفه‌ها برای ما مردم مهم است.
2. آقای واعظی دوست‌تان داریم از صمیم قلب - از وقتی وزیر ارتباطات هستید کلی سرعت اینترنت رفته بالا قیمت‌های اینترنت را پایین آوردید همینطور اپراتورهای تلفن همراه؛ یعنی تو کشور یک وزیری که رو حرفش باشه شمایید.
3. از وقتی شما اومدین ‌آنتن‌دهی گوشی‌ها کمتر شده‌ها. یا خودتون گوشی ندارید یا ...
4. دکتر جان!!! دریغ از یک خط تلفن(چالوس- حوزه 1 شهری) از سال 88 تا حالا نتونستیم داشته باشیم. عجیب نیست؟
5. سلام آقای واعظی گل. مگر طرح رومینگ داده اجرا نشده؟ من در منطقه‌ای کار میکنم که دکل ایرانسل هست ولی دکل همراه اول نیست و فکر میکردم مشکل آنتن‌دهی ضعیف گوشیم حل می‌شود. ولی نشد!!
6. شما اشاره کردید 35 درصد زیرساخت تخفیف داده ولی نکته در اینجا هست که شرکت زیر ساخت ابتدا 2500 درصد پهنای باند را گرانتر به مصرف کننده می‌فروشد بعد 35 درصد تخفیف می‌‌دهد این کار چگونه توجیه می‌شود.
7. سلام آقای وزیر خیلی دوستون داریم اگر فیلترشکن خواستین بیاین سراغ خودم.
پیشنهاد فیلترشکن به کسی که نهاد زیرمجموعه تحت امر او (شرکت ارتباطات زیرساخت) مجری فیلرینگ است نیز نکته جالب به نظر می‌رسد.


رکورد درآمدهای هواوی باز هم شکست
خبرگزاری تسنیم/ درآمدهای کمپانی هواوی بار دیگر با رشد مواجه شد و رکورد نیمه اول سال گذشته را شکست. شرکت هواوی باز هم خبر از افزایش درآمدهایش به نسبت نیمه اول سال گذشته داده و گفته که در شش ماه نخست سالجاری 20 درصد افزایش در عایدی را تجربه کرده است.

هواوی

این تجربه افزایش درآمد یک درصدی به نسبت سال گذشته در حالی است که تا پایان سال جاری نیز درآمد 21.88 میلیارد دلار با سود 18.3 درصدی از این میزان تخمین زده شده است. ارائه اسند P7 که پرچم‌دار باریک‌ترین گوشی‌های نسل چهارمی است، توانسته نقش قابل توجهی در افزاییش میزان درآمدهای این شرکت داشته باشد. پیش‌بینی می‌شود این میزان برآورد درآمدی تا پایان سالجاری با ارائه گوشی هشت هسته‌ای (Honor6) در بازارهای بین‌المللی محقق شود.


کندی اینترنت تهرانی‌ها به دلیل عدم تخصیص پهنای باند بود
خبرگزاری تسنیم/ عضو هیات مدیره شرکت مخابرات استان تهران از رفع مشکل سرعت اینترنت پرسرعت مشترکان این شرکت با تخصیص پهنای باند مورد نیاز از سوی شرکت ارتباطات زیرساخت خبر داد. به گفته صادقی با امضای قرار‌داد جدید با این شرکت به زودی ظرفیت فعلی پهنای باند این شبکه، بالغ بر 50 لینک STM1 افزایش می‌یابد.

وی گفت: سال گذشته شرکت ارتباطات زیرساخت تنها 70 درصد پهنای باند مورد نیاز شرکت مخابرات استان تهران را تامین کرد و 30 درصد مابقی را دو ماه پیش تحویل داد. براین اساس یکی از دلایل کندی سرعت اینترنت مخابرات عدم تخصیص پهنای باند بود که در حال حاضر حل شده است.

اینترنت خسته

صادقی با اعلام آمادگی مخابرات استان تهران برای افزایش ظرفیت پهنای باند اینترنت، تصریح کرد: هم‌اکنون ظرفیت پهنای باند اینترنت مخابرات تهران 100 لینک STM1 است که به مرور 1.5 برابر خواهد شد و تاثیر آن که ارتقای ظرفیت در استفاده مشترکان از خدمات ADSL است، محسوس خواهد بود.

صادقی با تاکید بر آمادگی فنی مخابرات برای ارائه اینترنت پرسرعت سه برابر ظرفیت فعلی گفت: در حال حاضر450 هزار کاربر در تهران و البرز از ADSL مخابرات استفاده می‌کنند و با رفع مشکل سرعت و کاهش ضریب اشتراک، پیش‌بینی می‌شود که شمار مشترکان این سرویس افزایش یابد.



باریک‌ترین تبلت دنیا در دست ساخت + عکس و جزئیات
یکی از مهمترین ویژگی‌های تبلت‌های آی‌پد باریک بودن ضخامت آن‌ها است.حالا این شرکت قصد دارد تا مدل جدید تبلت‌های آی پد خود را با حداقل ضخامت تولید کند. بر اساس اطلاعات فاش شده از خط تولید اپل،مدل جدید تبلت‌های آی‌پد با قطری که سی درصد از مدل‌های قبلی خود کمتر است رونمایی خواهد شد.یکی از علل باریک‌تر شدن ضخامت این تبلت‌ها بکار گیری سخت افزار‌های جدید در آن‌ است.




نسل جدید تبلت‌های آی‌پد با پردازشگر a8 که سریع‌ترین و کم مصرف‌ترین پردازشگر ساخت اپل است تولید شده و سیستم عامل جدید ios 8 روی آن‌ها نصب خواهد شد،این سیستم عامل با ابزارهای قابل حمل همچون ساعت هوشمند کاملا همخوانی دارد.


بازار فناوری اطلاعات می‌تواند موضوع اشتغال تحصیل‌کرده‌ها را حل کند
خبرگزاری تسنیم/ معاون اول رئیس جمهور گفت: بازارهای جدیدی در بخش فناوری اطلاعات در حال شکل‌گیری است و انتظار می‌رود با توسعه این بخش‌ها، بخش مهمی از دغدغه اشتغال افراد تحصیل کرده جامعه برطرف شود. اسحاق جهانگیری عصر روز گذشته (سه شنبه) در جلسه شورای عالی فناوری اطلاعات با اشاره به برنامه‌ریزیهای دولت برای توسعه فناوری اطلاعات و سرمایه‌گذاری در بخش شبکه ملی اطلاعات اظهار داشت: طرح شبکه ملی اطلاعات و توسعه فناوری اطلاعات اتفاق مهمی است که می تواند هم در بخش فرهنگی، سیاسی و اجتماعی و هم در بخش اقتصادی کشور تحولات بزرگی ایجاد کند.

معاون اول رئیس جمهور افزود: با توانمندی و ظرفیت فراوانی که در نیروهای دانشگاهی کشور وجود دارد و با برنامه ریزی و سرمایه گذاریهایی که قرار است در بخش فناوری اطلاعات انجام شود، انتظار می رود دستگاه های اجرایی در خصوص برنامه ها و چشم اندازهای موجود در بخش فناوری اطلاعات و شبکه ملی اطلاعات به یک دیدگاه و رویکرد مشترک دست پیدا کرده و بطور هماهنگ در این زمینه تلاش کنند.

جهانگیری2

وی همچنین با تاکید بر اهمیت توسعه کریدورهای علمی و فناوری در کشور، خواستار تشکیل جلسه ای کارشناسی متشکل از بخشهای مربوطه برای بررسی راهکارهای توسعه کریدورهای علمی و فناوری و ارائه گزارش آن در جلسات آتی این شورا شد.

در این جلسه که معاونین برنامه ریزی و نظارت راهبردی و علمی و فناوری رئیس جمهور، وزرای دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، آموزش و پرورش، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، ارتباطات و فناوری اطلاعات و مشاور فرهنگی رییس جمهور نیز حضور داشتند، دبیر شورای عالی فناوری اطلاعات گزارشی از پیشرفت طرح شبکه ملی اطلاعات، چالشهای پیش رو و الزامات این طرح ارایه کرد.

پیشنهاداتی نیز در این نشست به منظور تامین محیط تعامل پذیری و بهره مندی از خدمات پایه و مورد نیاز دولت الکترونیک مطرح شد که پس از بحث و بررسی و ارائه دیدگاههای مختلف، تکالیفی برای دستگاههای اجرایی تعیین گردید. در این نشست همچنین گزارشی از کریدورهای علم و فناوری کشور و ضرورت توسعه این کریدورها ارایه شد.

کریدورهای علم و فناوری را ترکیب منسجمی از دانشگاه ها، پارکهای فناوری، مراکز تحقیقی و پژوهشی، شرکتهای با فناوری برتر، سرمایه های مخاطره پذیر، امکانات و زیرساختهای فیزیکی و نهادی و سرمایه انسانی می دانند که در یک محدوده خاص جغرافیایی با یک مدیریت متمرکز و ساختار حقوقی خاص با اتصال با یک بازار مصرف، محصولات و خدمات دانش محور را تولید می کنند.


لومیا ۵۳۰ تک و دو سیم کارته معرفی شد
خبرگزاری تسنیم/ نوکیا لومیا ۵۳۰ در دو مدل تک و دو سیم‌کارته معرفی شد. این گوشی که دارای نمایشگر 4 اینچی با رزولوشن 854*480، تراشه پردازشگر چهار هسته‌ای 1.2 گیگاهرتز از نوع اسنپ‌دراگون200 و پردازشگر آدرنو 305 است، با قیمت 115 دلار روانه بازار خواهد شد که البته این قیمت خام و بدون در نظر گرفتن مالیات و عوارض جانبی است.

لومیا 530

این گوشی مانند لومیا 630 دارای رم 512 مگابایتی است. لومیا 530 با ویندوز فون 8.1 روانه بازار خواهد شد که با نوکیا درایو پلاس یکپارچه شده و قدرت ناوبری در سطح زمین را دارد. باتری این گوشی همان 1430 میلی آمپر ساعتی اما ضخامت آن نازک‌تر شده است. مدت زمانی که می‌توان با شبکه نسل دوم این گوشی مکالمه کرد 13.4 ساعت و مدت زمان نسل سوم آن 10 ساعت است.


کمیته ارتباطات حجاج برای تماس در حج تمتع تشکیل شد
خبرگزاری تسنیم/ شرکت ارتباطات زیرساخت با بهره‌گیری از مسیرهای مستقیم ارتباطی با کشور عربستان و تقویت ارتباطات ترانزیت خود به مقصد این کشور تلاش می‌کند در ایام حج امسال خدمات ارتباطی را با کیفیت مناسب ارایه دهد. اسدالله همتی عضو هیأت مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت با اعلام این مطلب افزود: به این منظور ، از اپراتورهای ارتباطات سیار فعال در کشور، شامل همراه اول، ایرانسل و رایتل دعوت شد تا به کمک یکدیگر ارتباطات حجاج تمتع سال 93 را به بهترین شکل ممکن برقرار کنند. وی توضیح داد: اپراتورهای همراه نیز متعهد شدند با پیش‌بینی شرایط ایام حج ، میزان ترافیک ارتباطی و اطلاع‌رسانی به حجاج در بدو ورود حجاج به عربستان، از طریق پیامک خدمت‌رسانی خوبی را انجام دهند.

حج

او افزود: در سالجاری با تشکیل کمیته ارتباطات حج در شرکت ارتباطات زیرساخت و با همکاری اپراتورهای سیار، به استقبال حج می‌رویم. عضو هیأت مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت تاکید کرد: با توجه به برگزاری نخستین جلسه این کمیته و اتخاذ تصمیمات لازم قرار شد که جلسات ادامه یابد و در ایام حج نیز میزان ترافیک و شاخصهای کیفی ارتباطات با شرکتهای ارتباطات سیار مبادله شده و وضعیت کیفی شبکه بصورت مداوم پایش و گزارش‌گیری شود. همتی به حجاج تمتع سال 93 توصیه کرد که بمنظور برخورداری از ارتباط خوب و با کیفیت، از سیم‌کارتهای اپراتور های داخلی استفاده کنند.


ویندوز 9 با قابلیت های جدید به زودی عرضه می شود
سخن/ مایکروسافت سخت مشغول کار بر روی ویندوز 9 است و می‌خواهد نسل بعدی ویندوز را در سریع‌ترین زمان ممکن در اختیار مشتریان قرار دهد. در این نسخه جدید ویندوز،منوی شروع (Start) تغییر کرده و رابطی جدید، کاشی‌های زنده و اپلیکیشن‌هایی با رابط کاربری مدرن را درون خود جای خواهد داد.

دومین قابلیتی که رنگ و بوی تازه‌ای به ویندوز جدید خواهد داد، امکان اجرای برنامه‌های جدید و تمام صفحه ویندوز 8، در محیط دسکتاپ است که مانند دیگر برنامه‌ها در این محیط، در قالب پنجره (window) اجرا می‌شوند. بدین صورت، صفحه استارت و محیط دسکتاپ که گویی تا به حال، دو روی سکه بودند، به یکدیگر نزدیک‌تر شده و احساس راحتی و کارایی کاربر بالا می‌رود.



می‌توان اپلیکیشن‌هایی با رابط مدرن را، در کنار برنامه‌های سنتی دسکتاپ قرار داد و همزمان از امکانات هر دو بهره‌مند شد؛ همین طور که چندین پنجره گوناگون از اپلیکیشن‌ها باز است، آن‌ها را طور که مایلید کنار هم بگذارید، به جلو یا عقب برده و از تمامی پتانسیل نرم افزاری و سخت افزاری رایانه استفاده کنید.

همان‌طور که قبلا هم اشاره کرده بودیم، ویندوز قرار است بر روی گجت‌های لمسی یا کامپیوترهای رومیزی، به شکل متفاوتی اجرا شود. اگر سیستم عامل تشخیص دهد کامپیوتر شما نمایشگر لمسی ندارد و موس و صفحه کلید را شناسایی کند، مستقیما به محیط دسکتاپ بوت می‌شود. اما اگر ویندوز را بر روی تبلت یا رایانه مجهز به نمایشگر لمسی نصب کنید، به صفحه استارت هدایت می‌شوید.


رومینگ ملی پرچم اپراتور زرد را بالا می‌کشد
خبرگزاری تسنیم/ رومینگ ملی پروژه‌ای است که شبکه اپراتورهای موبایل را یکپارچه و همگن می‌کند هرچند بسیاری با توجه به اینکه سرمایه چندین ساله یک اپراتور با اجرای آن به خطر می‌افتد، رضایتی از آن ندارند. تأکید وزارت ارتباطات دولت کنونی بر اشتراک و تجمیع پتانسیل‌های ارتباطی در کشور سرانجام به طرحی با نام رومینگ ملی رسید که در واقع رومینگ بین اپراتوری را شامل می‌شود.

رومینگ ملی پروژه‌ای است که شبکه ارتباطات موبایل را وسیع‌تر می‌کند و ظرفیت تمامی اپراتورها را بر روی یک بستر قرار می‌دهد به نحویکه برندی چون رایتل با پوشش ضعیف شبکه‌ای که دارد به راحتی می‌تواند از ماحصل فعالیت چند ساله اپراتور بزرگی چون همراه اول استفاده کند یا به عبارتی پوشش خود در نقاطی که پیش از این آنتن نداشته را کامل کند.

اپراتورهای میزبان و میهمان که در واقع همان پذیرنده و ارجاع دهنده ارتباطات موبایلی هستند برای تعیین تعرفه‌های ارتباطی از قبِل این پاسکاری مشترکان، باید با خود به توافق برسند تا مشخص شود ایرانسلی‌هایی که از شبکه همراه اول یا بالعکس در نقاط فاقد پوشش‌دهی استفاده می‌کنند، چه هزینه‌ای بابت نقل و انتقال‌شان باید بپردازند.

موبایل

با توجه به اینکه اجرای فاز نهایی رومینگ ملی بین همراه اول و ایرانسل، کمتر از یک ماه است که صورت گرفته هنوز بر سر تعرفه‌های ارتباطی به توافق نرسیده‌اند. البته رایتل هم بیش از یک ماه است که با اجرای فاز اول رومینگ ملی صاحب پوشش شبکه وسیع اپراتورهای ایرانسل و همراه اول شده اما هنوز بر سر تعرفه‌ها نتوانسته به توافق با اپراتور اول و دوم ارتباطی برسد. سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی که اجرای هر چه سریع‌تر این طرح را اقدامی به سود مشترکان ارتباطی می‌داند گفته است در صورتیکه اپراتورها بر سر تعرفه‌ها به توافق نرسند، به این موضوع ورود می‌کند و آنها را دور یک میز می‌نشاند تا تعرفه‌‌ای برای برقراری ارتباطات بین شبکه‌ای تعیین شود.

موضوعی که بیش از هر چیز می‌تواند نظر مشترکان ارتباطی را به خود جلب کند، توافق دو اپراتور بزرگ کشور یعنی همراه اول و ایرانسل برای یکپارچه کردن شبکه ارتباطی‌شان است. موضوعی که از قول رییس رگولاتوری در مراسم افتتاح فاز نهایی این پروژه (رومینگ بین همراه اول و ایرانسل) مطرح شد و حاکی از اختلاف بسیار زیاد این دو اپراتور در پوشش‌شبکه ارتباطی بود. عمیدیان معاون وزیر ارتباطات در این مراسم عنوان کرد که از ایرانسل درخواست پوشش 9000 محل و از همراه اول نیز تقاضای استفاده از شبکه ایرانسل در 130 نقطه رسیده است.

پوشش کامل شبکه همراه اول گویای این است که  با اجرای چنین طرحی چندان سودی عایدش نخواهد شد زیرا نسبت تقاضاهای ایرانسل 69 برابر همراه اول 69 است؛ به عبارتی هر تقاضای همراه اول از ایرانسل برای پوشش در نقطه‌ای خاص، 69 درخواست ایرانسل را به همراه داشته است. قرار بود که رومینگ بین این دو اپراتور هم تا انتهای هفته گذشته برقرار شود و درخواست‌ها پاسخ داده شود.


جنگ فناوری علیه خشکسالی/ زنگ هشدار خشکسالی در امریکا به صدا درآمد
مهر/ در سال های 2013 و 2014 میلادی، زمین گرمترین روزهای خود را تجربه کرده است. بنا به گزارشات منتشر شده، انتشار گازهای گلخانه ای و همچنین ذوب شدن یخ های قطب شمال بالاترین درصد خود را طی دو سال اخیر به ثبت رسانده اند. راه حل های متفاوتی علیه خشکسالی در کشورهای سراسر دنیا اتخاذ می شود که از میان آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

* عدم برداشت آب های زیر زمینی
با ایجاد کانال های زیر زمینی در بطن مزارع کشاورزی می توان به تغذیه مزارع و مراتع پرداخت.

* ساخت بانک های آب زیر زمینی
یکی از مزیت های فراوان بانک های زیر زمینی عدم تبخیر و همینطور افزایش سطح آب به دلیل بارش باران است. اما ساخت بانک های آب زیر زمینی باید شرایط خاصی را دارا باشد تا بتوان علاوه بر اینکه از سدهای زیر زمینی استفاده شود، آب مازاد زیر زمین نیز در یک محفظه مستحکم جمع شود. البته بانک های آب زیر زمینی بایستی به سنسورهای پیشرفته ای وصل باشند تا در صورت هدر رفتن یا تجمع بیش از حد آب از این موضوع آگاه شد.

* استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین برای آبیاری مزارع
یکی دیگر از راه هایی که می تواند مراتع و مزارع را نجات دهد، استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین برای آبیاری مزارع است. با این روش می توان مزارع را از تشنگی و خشکسالی نجات داد.

* نصب هشدار در چاه های آب زیر زمینی
سنسورها و همینطور آلارم های هشدار بخصوصی در مناطق آبخیزی که می توانند به مناطق کم آب و بحران زده تبدیل شوند، نصب شده تا با کوچکترین تغییری در میزان آب چاه ها بتوان راهکاری را اندیشید و قبل از رسیدن خشکسالی به وقوع احتمالی آن پی برد.



* آیا بهتر نیست به فکر آب شور باشیم؟!
آب شور اقیانوس ها یا دریاها به دلیل نمک بالا برای کشاورزی، آشامیدن یا سایر موارد مناسب نیستند اما آیا زمان آن فرا نرسیده که با اتمام آب های شیرین، به فکر راه حلی برای استفاده از آبهای شور باشیم؟ در حال حاضر، منابع بسیاری از  آب شور وجود دارند که خالص و  دست نخورده به حالت خود باقی مانده اند اما با ساخت دستگاه های تصفیه آب شور می توان حتی آب دریاها یا اقیانوس ها را نیز به آب شیرین مبدل کرد.

* فناوری نانو برای شیرین کردن آب
استفاده از فناوری های نانو برای شیرین کردن آب می تواند راه حلی علیه کمبود آب و خشکسالی باشد زیرا حجم قابل توجهی از کره زمین را آب فرا گرفته اما آبی که شور است نه شیرین! در روشی جديد برای شيرين‌سازی آب، آب شور داغ را روی ورقه نازکی از غشای نانولوله‌های کربنی که دارای حفرات ريزی به نام نانو حفره هستند، قرار می دهند. اين حفره‌ها آنقدر کوچک هستند که فقط بخار ميی تواند از ميان آنها عبور کند و آب مايع، نمک‌ها و مواد معدني ديگر در پشت غشا باقي می مانند. در طرف ديگر،  غشاء محفظه‌هايی از آب سرد قرار دارد که بخار با عبور از آن دوباره به مايع تبديل مي‌شود. از آنجايی که اندازه حفرات در اين غشا بسيار کوچک است، اکثر ناخالصی‌ها جدا شده و آب شيرين بدون املاح و ناخالصی بدست می‌آيد.

* استفاده از فناوری های روز کشاورزی
از فناوری های روز کشاورزی می توان به آبیاری قطره ای یا سایر روش های جدید علیه خشکسالی اشاره کرد.

زنگ هشدار خشکسالی در آمریکا
دریاچه و برکه های اوکلاهاما بیش از 90 درصد آب خود را از دست داده و به سمت خشکی می روند. ایالت های مختلف امریکا هر روز با شرایط حادتری نسبت به روز قبل مواجه می شوند.

سازمان ملی اقیانوسی و جوی ایالات متحده امریکا NOAA در خبری اعلام کرد که امریکا بی شک امسال( 2014میلادی)گرمترین سال خود در مدت بیست و پنج سال اخیر را سپری می کند.

"تام ویسلاک" وزیر کشاورزی آمریکا در دیدار با باراک اوباما رئیس جمهور این کشور بر لزوم توجه ویژه نسبت به بحران خشکسالی در این کشور تاکید کرد. وی در ادامه گزارش خود افزود، وضعیت 26 ایالت امریکا نگران کننده است به طوری که از این میان 14 ایالت با شرایط سخت تری نسبت به سایر ایالات روبرو هستند. موسسه اقیانوسی و جوی امریکا، کشورهای دیگری مانند استرالیا و آرژانتین را در رتبه های دوم و سوم خشکسالی قرار داده اند. عدم بارش باران، ایالت های امریکایی را به ایالت های کوره ای تبدیل کرده است.



شدت دما
خشکی غیر طبیعی - D0
خشکی متوسط - D1
خشکی شدید  - D2
خشکی حاد - D3
خشکی استثنایی - D4

در چند سال اخیر، بخش های بسیاری از فلوریدا و آریزونا طعمه حریق شده و آمار آتش سوزی در این مناطق رشد چشمگیری را تجربه کرده است. بنا به گزارشات منتشر شده از سوی 425 محقق از 57 کشور دنیا، افزایش دمای هوا از بیست سال پیش آغاز شده و اکنون به شدت امروز رسیده است.

به نقشه و همینطور آمار ارائه شده در تصاویر زیر دقت کنید:



شدت دما
خشکی غیر طبیعی - D0
خشکی متوسط - D1
خشکی شدید  - D2
خشکی حاد - D3
خشکی استثنایی - D4

مراتع و زمین های کشاورزی نیز از خشکسالی در امان نمانده اند. محصولاتی مانند کلم بروکلی، گوجه فرنگی، کاهو یا سبزیجات تازه با بیشترین درصد آسیب مواجه بوده اند.



پیام های تبلیغی متفاوتی نیز در سطح ایالات امریکا خبر از بی آبی و خشکسالی داده اند



SERIOUS DROUGHT
HELP SAVE WATER
خشکسالی جدی است، برای ذخیره آب کمک کنید


ساختار جدید تعرفه تلفن ثابت و همراه
به گزارش ایسنا/ کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات چندی پیش به منظور شفافیت، ساده‌سازی و حذف پالس محوری از تعرفه‌های تلفن ثابت، محاسبه‌ی کارکرد مشترکان بر مبنای دقیقه، اجرای طرح همکدسازی در استان‌ها، یکنواخت‌سازی تعرفه‌های تلفن همراه و توسعه‌ی شبکه تلفن ثابت با تضمین درآمد مناسب برای آن، پیشنهاد شرکت مخابرات ایران در مورد تعرفه مکالمه تلفن‌های ثابت و همراه را بررسی و تغییرات تعرفه‌ها را تصویب کرد. کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات اعلام کرد با توجه به برقراری عدالت تعرفه‌ای با حذف منطقه‌های بین‌شهری و تعیین پلکانی آبونمان، فراهم‌کردن امکان تعریف بسته‌های تعرفه‌ای مختلف توسط اپراتور، نظارت‌پذیری بهتر و پایه‌گذاری نظام تعرفه‌ای علمی، مصوبه‌ای را به شرح زیر تصویب کرده است:

1. به منظور جلوگیری از زیان‌دهی شبکه تلفن ثابت، شرکت مخابرات ایران مجاز است در تمامی مکالمات تلفن ثابت، اعم از ثابت به ثابت شهری، ثابت به ثابت بین‌شهری و ثابت به همراه و همچنین برای استان‌هایی که طرح همکد‌سازی در آنها اجرا شده است؛ از 1390.12.1 تا زمان اجرا شدن طرح همکدسازی در هر استان، نرخ 51.03 ریال را برای هر پالس اعمال کند.

تبصره1: به منظور جبران کاهش درآمد و هزینه‌های اجرای طرح همکدسازی در استان‌ها، شرکت مخابرات ایران می‌تواند در تمامی مکالمات تلفن ثابت مندرج در این بند، برای استان‌هایی که طرح همکدسازی در استان در آن اجرا شده است، در دوره‌ی زمانی 90.12.1 تا 1392.12.29 نرخ 58.71 ریال را برای هر پالس اعمال کند.

تبصره 2: شرکت مخابرات ایران می‌تواند تعرفه‌های مندرج در این ماده را در دوره‌ی زمانی تعیین شده برای تمامی ساعات شبانه‌روز برای محاسبه کارکرد همه مشترکان اعمال کند.

2- شرکت مخابرات ایران موظف است حداکثر تا پایان شهریورماه سال 1393، طرح همکدسازی استان‌های باقی‌مانده را اجرا کند.

سقف تعرفه مکالمات تلفن ثابت از ابتدای سال 1393 به ازای هر دقیقه مکالمه، به این شرح است:

عنوان سقف تعرفه (ریال)
هر دقیقه مکالمه ثابت به ثابت داخل استانی 30
هر دقیقه مکالمه ثابت به ثابت بین استانی 330
هر دقیقه مکالمه تلفن ثابت به همراه شرکت ارتباطات سیار 625
هر دقیقه مکالمه تلفن ثابت به سایر اپراتور‌های تلفن همراه 625

 تبصره 1: اعمال تعرفه‌های مندرج در این بند، صرفا پس از اجرای طرح همکدسازی در استان‌هاست و از آغاز اولین دوره صورتحساب پس از اجرای این طرح انجام می‌شود.

تبصره 2: محاسبه‌ی کارکرد مشترکان برای مکالمات تلفن ثابت اعم از ثابت به ثابت داخل استانی، ثابت به ثابت بین استانی و ثابت به تلفن همراه براساس ثانیه انجام می‌شود.

تبصره 3: اپراتور تلفن ثابت می‌تواند تعرفه مکالمات تلفن ثابت به مقصد تلفن همراه هر یک از اپراتور‌های تلفن همراه را حداکثر 10 درصد کمتر از سقف تعیین شده در جدول بند سه قرار دهد. کاهش بیش از 10 درصد منوط به تایید سازمان و برقراری شرایط یکسان برای همه اپراتورهاست.

تبصره 4‌: تمامی اپراتورهای ارائه‌کننده خدمات تلفن ثابت، می‌توانند تعرفه‌های مندرج در این ماده را برای تمامی ساعات شبانه‌روز برای محاسبه‌ی کارکرد مشترکان اعمال کنند.

آبونمان ماهانه هر خط تلفن ثابت از ابتدای سال 1393 به این شرح است:

- شهرهای تهران، اصفهان، مشهد، تبریز، کرج، اهواز، شیراز سایر شهرهای مراکز استان سایر شهرها بخش‌ها و روستاها
آبونمان ماهیانه تلفن ثابت (ریال) 3600 3000 2100 1000
کارکرد تا 1000 ریال 2400 2000 1900 0
کارکرد بیشتر از 10000 تا 100000 5400 5000 3900 0
کارکرد بیشتر از 100000 8400 7000 4900 0

تبصره 1: اعمال آبونمان تعیین شده در این بند، صرفا پس از اجرای طرح همکدسازی هر استان و از آغاز اولین دوره صورتحساب پس از اجرای این طرح انجام می‌شود.

تبصره 2: آبونمان قابل دریافت از مشترکان تلفن ثابت، مجموع آبونمان ثابت و متغیر است.

5_ تعرفه پایه یک دقیقه مکالمه دروهن شبکه‌ای تلفن همراه برای سیم‌کارت‌های دائمی 499 ریال و سقف آن 599 ریال تعیین می‌شود. سقف تعرفه یک دقیقه مکالمه دروهن شبکه‌ای تلفن همراه برای سیم‌کارت‌های اعتباری 899 ریال تعیین می‌شود.

تبصره: اجرای تعرفه یکنواخت درون شبکه حداکثر یک ماه پس از تاریخ ابلاغ است.

6_ سقف تعرفه یک دقیقه مکالمه بین شبکه‌ای از تلفن همراه به مقصد شبکه تلفن ثابت و همراه برای سیم‌کارت‌های دائمی 625 ریال و برای سیم‌کارت‌های اعتباری 937 ریال تعیین می‌شود.

7_ با اجرای این مصوبه، مبلغ حداقل کارکرد (معادل 100پالس) حذف و اعمال آن در صورتحساب مشترکان غیرمجاز است.

8_ با اعمال تعرفه‌های مندرج در بندهای 3 و 4 این مصوبه، تعرفه‌ی تمامی مکالمات اعم از تلفن ثابت و همراه که بر مبنای پالس تعیین شده بود، قابل اعمال برای محاسبه صورتحساب کارکرد مشترکان نمی‌باشد.

9_ شرکت مخابرات ایران مکلف است برنامه سرمایه‌گذاری و توسعه کمی و کیفی شبکه موضوع پروانه را تا تاریخ 1393.6.31 به کمیسیون ارائه و حسب تصمیم کمیسیون اقدامات لازم در این باره به عمل آورد.

10_ سازمان موظف است مبلغ تسهیل درآمد خدمات تلفن ثابت را با توجه به این مصوبه و تبصره بند 11.2.1 موافقت‌نامه پروانه شرکت مخابرات ایران محاسبه، اصلاح و برای اجرا به شرکت مخابرات ایران ابلاغ کند و نتیجه را به کمیسیون گزارش دهد.


تبلت جدید برای علاقه‌مندان به بازی‌های کامپیوتری
همشهری آنلاین/ شرکت Nvidia سازنده تراشه‌های کامپیوتری دومین تبلت خود را با قدرت پردازش بالا و نمایشگر ۸ اینچی معرفی کرده‌است. به گزارش NDTV، این تبلت با نام Shield دارای نمایشگر ۸ اینچی با دقت ۱۹۲۰ در ۱۲۰۰ پیکسل، پردازشگر ARM Cortex A15 پنج هسته‌ای، دو گیگابایت حافظه RAM و پردازشگر گرافیکی ۱۹۲ هسته‌ای کپلر است.



این تبلت که مجهز به نسخه ۴.۴ سیستم عامل اندروید است در دو نسخه وای فای ۱۶ گیگابایتی با قیمت ۲۹۹ دلار و وای فای و نسل چهارم ۳۲ گیگابایتی با قیمت ۳۹۹ دلار به بازار عرضه خواهد شد. مانند تبلت قبلی Nvidia به نام Sheild Portable، این تبلت جدید هم با استفاده از تراشه‌های Nvidia بیشتر برروی تجربه بازی تمرکز دارد.

یکی از قابلیت‌های این تبلت که آن را به یک محصول حرفه‌ای برای بازی تبدیل می‌کند اپلیکیشنی به نام Shield Hub است که نزدیک به ۴۰۰ بازی پیشرفته و با کیفیت در آن وجود دارد. کاربران می‌توانند از سرویس ShadowPlay برای ضبط و پخش بازی‌های خود استفاده کنند. این محصول ۶ مرداد در آمریکا و چند کشور دیگر به بازار عرضه می‌شود.


اپل: محصولات ما ابزار جاسوسی نیست
آی تی آنالیز/ اپل گزارش‌های منتشر شده در مورد امکان دسترسی دولت آمریکا به اطلاعات شخصی کاربران آیفون و آی پد را با همکاری این شرکت رد کرده است. هفته گذشته گزارشی تحقیقی منتشر شد که نشان می‌داد ابزاری خاص در سیستم عامل iOS اپل گنجانده شده که به دولت‌ها و هکرها امکان می‌دهد تا اطلاعات کاربران آیفون و آی پد را به طور مخفیانه سرقت کنند. اپل ضمن رد این ادعا تصریح کرده که برای امنیت و حریم شخصی کاربران سرویس‌ها و خدمات خود ارزش قائل است. در بیانیه این شرکت آمده است: ما iOS را به گونه‌ای طراحی کرده‌ایم که امنیت و حریم شخصی کاربران را به خطر نیندازد و برای برطرف کردن مشکلات احتمالی نیز اطلاعات لازم را در اختیار موسسات تجاری و برنامه نویسان می گذاریم.



اپل همچنین مدعی شده که این شرکت هرگز با هیچ نهاد دولتی در هیچ کشوری برای امکان پذیر کردن دسترسی مخفیانه به محصولات یا خدمات خود همکاری نکرده است. این شرکت از ارتقای امنیت و تنظیمات حریم شخصی در سیستم عامل iOS 8 خبر داده و رویکرد خود را در این زمینه متفاوت از دیگر شرکت ‌ا دانسته است. این در حالی است که پیش از این ادوارد اسنودن افشاگر جاسوسی های آژانس امنیت ملی آمریکا بر همکاری اپل با نهادهای اطلاعاتی و امنیتی این کشور صحه گذارده بود.


فروش تبلت در تایوان ۴۰ درصد کاهش یافت
تایوان علی‌رغم رشد فروش تبلت‌ها در دنیا با کاهش ۴۰ درصدی روبرو شده است. براساس گزارش‌های منتشر شده از منابع رسمی حول فروش محصولات تکنولوژی، در دومین فصل سال جاری 55.06 میلیون تبلت در جهان به فروش رفته که تقریبا 4.5 درصد کمتر از میزان فروش در سه ماهه اول بوده است. البته نمودار جهانی فروش حاکی از این است که فروش تبلت سال به سال با رشد 17.9 درصدی مواجه بوده است. در میان این آمار به فروش 14.1 میلیون واحدی آی‌پد نیز اشاره و با رفتارسنجی از مشتریان گفته شده که میل و علاقه آنها برای خرید ابزارهایی با نمایشگرهای 10 اینچ به بالا بیشتر از نمونه‌های 8 اینچی همچون برخی محصولات سامسونگ است.

تبلت

این آمار که مختص فروش تبلت در تایوان است نشان می‌دهد که 70 درصد فروش‌ها مربوط به تجهیزات اپل بوده است. قیاس سه ماهه اول امسال با آنچه در پایان سه ماهه آخر سال 2013 به ثبت رسیده نیز گویای این است که میزان فروش در تایوان در ابتدای سالجاری میلادی (2014) با افت 40 درصدی روبرو شده است. فروش سه ماهه اول سال 2014 در این منطقه 4.7 میلیارد دلار بوده است. میانگین قیمتی تبلت‌های فروش رفته در تایوان هم کاهش 10 درصدی و رسیدن به رقم 207 دلار را از خود نشان می‌دهد.


عناوین بازی‌های رایانه‌ای ایرانی فاقد مجوز اعلام شد
بنیاد ملی بازیهای رایانه ای عناوین 8 بازی رایانه ای ایرانی فاقد مجوز را اعلام کرد. معاونت نظارت و ارزشیابی بنیاد ملی بازیهای رایانه ای از بازیهای "کندی دراپ "، "41148 "،" محرمانه "،" فینگربال"،" بستور"،" تنیس روی میز "،" موتورسواری ایرانی "و" زامبی های بدبخت" فاقد مجوز ساخت و عرضه از این بنیاد نام برد.



بر اساس قانون، نظارت برتولید (مجوز ساخت) و توزیع و نشر (مجوز عرضه) بازیهای رایانه ای و ویدیویی به عهده بنیاد ملی بازیهای رایانه ای است. طبق این قانون، تمامی طرح ها و بازی نامه ها در اشکال و گونه های مختلف مرتبط با حوزه گیم برای تولید باید دارای مجوز ساخت باشد و تولید و ارائه هرگونه بازی رایانه ای فارغ از روند یادشده قانونی نبوده و عواقب آن به عهده سازندگان و پخش کنندگان این قبیل تولیدات است.


شارژ ۲ هزار تومانی که ۲ میلیون فروخته شد
به گزارش افکارنیوز/ مرد جوان زمانی که می‌خواست شارژ تلفن همراه را به‌صورت اینترنتی خریداری کند خبر نداشت وارد سایت جعلی تبهکارانی شده که قصد سرقت از حسابش را دارند.

این مرد پس از آنکه وارد سایت شد و گزینه خرید شارژ ۲ هزار تومانی را پر کرد، روی کلمه پرداخت کلیک کرد و وارد سایت بانکی شد. به ‌نظر همه ‌‌چیز درست بود و حتی آدرس اینترنتی بانک مورد نظر نیز در قسمت آدرس به چشم می‌خورد. مرد جوان اطلاعات کارت و رمز دوم خود را در این سایت وارد کرد و دکمه اینتر را فشار داد اما خرید ناموفق بود.

او چند بار دیگر هم امتحان کرد که موفق به خرید نشد و در نهایت از سایت خارج شد اما چند روز بعد متوجه شد که حساب بانکی‌اش به‌صورت اینترنتی هدف سرقت قرار گرفته و همه ۲میلیون تومان موجودی آن به سرقت رفته است.

شارژ ۲ هزار تومانی که ۲ میلیون فروخته شد

با شکایت این مرد که اهل شهرستان ساری است، تیمی از مأموران پلیس فتای استان مازندران وارد عمل شدند و در تحقیقات اولیه مشخص شد، زمانی که شاکی برای خرید شارژ تلفن همراه تصور می‌کرده وارد سایت اینترنتی بانک شده بود، در حقیقت وارد سایتی جعلی شده بود که دزدان آن را ساخته بودند. این سایت جعلی شباهت زیادی با سایت اصلی بانک داشت و حتی در آن نماد اعتماد الکترونیک بانک هم جعل شده بود.

در واقع دزدان با اضافه کردن یک یا ۲ حرف به آدرس اصلی سایت بانک، اقدام به ساخت سایتی جدید کرده بودند که به محض وارد شدن اطلاعات کارت و رمز دوم، این اطلاعات در اختیارشان قرار می‌گرفت و پس از آن می‌توانستند با استفاده از آن به‌حساب طعمه‌شان دستبرد بزنند.

سرهنگ احمدرضا رستمی، رئیس پلیس فتای استان مازندران با بیان این خبر گفت: با انجام بررسی‌های تخصصی علاوه بر سایت مورد نظر، ۲سایت جعلی دیگر هم که از آنها برای سرقت اطلاعات حساب کاربران استفاده می‌شد شناسایی شد و این در حالی بود که ردی از سازندگان و گردانندگان این سایت‌ها به‌دست نیامد. وی با بیان اینکه این دسته از تبه‌کاران کاملاً حرفه‌ای هستند و سعی می‌کنند هنگام سرقت‌های اینترنتی ردی از خودشان به جای نگذارند، افزود: از ادامه کار سایت‌های جعلی شناسایی شده جلوگیری شد و تحقیقات مأموران برای دستگیری تبهکارانی که با این شگرد دست به سرقت از حساب مردم می‌زدند ادامه دارد.

جمع بندی از سالار واعظی

انتشار اخبار در این بسته خبری لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران بازنشر می‌شود.








اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.