یاسوج/

خاکشیر یخ زده برای جلوگیری از گرمازدگی موثر است

کارشناس مواد خوراکی و آشامیدنی دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد، گفت:استفاده از خاکشیر یخ زده با شربت آبلیمو می تواند در فصل گرما با کاهش دمای بدن به پیشگیری از گرمازدگی کمک کند.

راضیه نجات زاده در گفت و گو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران یاسوج با اشاره به اینکه شربت خاکشیر یکی از خوراکی هایی است که از گذشته تاکنون در طب سنتی به عنوان یک نوشیدنی با طبع سرد مطرح بوده، افزود: در فصل گرما مصرف آن برای رفع عطش و گرمازدگی توصیه می شود و بهترین کاربرد آن خاصیت ضدعفونی کنندگی آن است.

وی بیان کرد: با توجه به فصل گرما و بیماری های این فصل که بارزترین آن گرمازدگی و اسهال است خانواده ها می توانند این شربت را تهیه و مصرف کنند.

نجات زاده اظهار کرد: خاکشیر باید بصورت یخ زده یا همراه خورده یخ مصرف شود در غیر این صورت ملین و اسهال آور است.

وی به افرادی که طبع سرد دارند و از بیماری های روماتسیم و آرتروز رنج می برند توصیه کرد شربت خاکشیر را محدود یا همراه با عسل و عرق نعناع مصرف کنند.

نجات زاده به خواص درمانی خاکشیر اشاره کرد و افزود: خاکشیر التهاب کلیه را برطرف کرده و برای از بین بردن کهیر و التهابات پوستی مفید است.

کارشناس مواد خوراکی و آشامیدنی دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: از دیگر خواص این گیاه می توان به تب بربودن، ادرار آور، درمان سرخک و مخملک ، رفع گرفتگی صدا والتیام زخم و جراحات اشاره کرد.

نجات زاده گفت: برای رفع جوش های صورت که به دلیل خوردن چربی و شیرینی زیاد ایجاد می شود نیز می توان جوشانده یک قاشق ترنجبین را با دو قاشق غذا خوری خاکشیر مخلوط کرد و هر روز ناشتا به مدت دو هفته آن را مصرف کرد./ز

برچسب ها: خاکشیر ، گرمازدگی ، عسل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.