کرمانشاه/

"شیر مادر" رشد نوزادان را موزون می‌کند

یک متخصص نوزادان عنوان کرد: شیر مادر از چاقی و لاغری نوزادان جلوگیری کرده و رشد آنها را موزون می‌کند.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران ،دکتر علی اصغر عالی، شیر مادر را ضامن سلامتی جامعه دانست و عنوان کرد: میلیون‌ها سال است که تمامی پستانداران از جمله انسان نوزادان خود را با شیر خود تغذیه کرده‌اند و این امر موجب شده که تاکنون نسل بشر پابرجا و سالم بماند.

وی با اشاره به رشد جنین در بدن مادر اظهار کرد: این امر موجب شده تا نوزاد با تمام اعضای بدن و سلول‌های مادر همخوانی داشته باشد و شیر هم فرآورده‌ای از وجود مادر است به همین علت نوزاد هم خوانی بسیاری با آن دارد.

عالی پور با بیان این که نوزادان تغذیه شده با شیر مادر از رشد موزونی برخوردار هستند، افزود: شیر مادر از چاقی و لاغری نوزادان پیشگیری کرده و روند رشد آنها را موزون می‌کند.

وی عنوان کرد: علاوه بر اینها یک نوع پروتئین خاص در شیر مادر موجود است که مانع از دلمه بستن شیر در معده نوزاد شده که این امر هضم شیر مادر را نسبت به شیر گاو و شیرخشک آسانتر کرده و امکان برگشت آن را نیز کمتر می‌کند.

به گفته عالی پور نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می کنند چندین مرتبه کمتر دچار اسهال شده و به دلیل هضم آسان شیر مادر، کمتر دچار استفراغ می‌شوند.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه خاطرنشان کرد: آلرژن‌ها و مواد حساسیت زا نیز در شیر مادر به مراتب کمتر از سایر شیرها است.

عالی پور مصرف شیرخشک در نوزادان را موجب ایجاد آسیب‌های دهانی، قارچ دهانی و برفک دانست و اظهار کرد: علاوه بر اینها نوزادانی که از شیرخشک استفاده می کنند به دلیل استفاده از شیشه شیر با مشکلات دندانی مواجه می شوند.

این متخصص نوزادان، شیر دادن مادر به نوزاد تا شش ماهگی را ضروری دانست و عنوان کرد: طی این مدت شیر مادر تنها غذای نوزاد به شمار نرفته و نوزاد به جز در هوای گرم حتی نیاز به آب هم ندارد.

عالی پور تصریح کرد: بعد از شش ماهگی می توان در کنار شیر مادر از سایر غذاها نیز برای تغذیه نوزاد استفاده کرد و بهتر است این کار با غذاهای ساده مانند فرنی و حریره بادام شروع شود.

به گفته این متخصص نوزادان، شیر دادن تا دو سالگی برای نوزاد کافی است و پس از آن نوزاد می تواند از تمامی مواد غذایی استفاده کند.

وی خاطرنشان کرد: از شیر گرفتن نوزادان نباید یکباره انجام شود بلکه این کار باید به تدریج و با کاهش دفعات و طول مدت شیر دهی از سن 20 ماهگی نوزاد آغاز شود.

انتهای پیام/م

منبع: ایسنا
برچسب ها: رشد ، نوزاد ، شیر ، کرمانشاه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.