سردار سلامی در نشست عالی مسئولان راهیان نور دانش‌آموزی:

راز بقای ملت مسلمان ایران مقاومت در دفاع مقدس است/ دفاع مقدس معتبرترین قطعه تاریخ ماست

جانشین فرمانده کل سپاه با اشاره به اینکه ارزش‌های به جای مانده از دوران پرشکوه دفاع مقدس موجب شده تا دشمنان نتوانند توطئه‌های خود را از فضای آرزوهای استراتژیک و رویاهای بلند به محیط‌های عملیاتی منتقل کنند، گفت: جنگ‌ها قوی‌ترین سرمایه‌های ملی کشورها و بهترین معیار قضاوت قدرت آشکار و پنهان یک ملت و فرصت ظهور و بروز تمام حقیقت درونی یک ملت هستند و هر ملتی این وقایع را فراموش کند فراموش خواهد شد.

به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی باشگاه خبرنگاران سردار "حسین سلامی" جانشین فرمانده کل سپاه در نشست مسئولان عالی اردوهای راهیان نور دانش آموزی اظهار داشت: راهیان نور ساختن شخصیت و افق‌های بلند برای جوانان و نوجوانان عزیزمان است.  

وی با تشکر از مسئولان آموزش و پرورش کل کشور که با حمایت حقیقی و دلسوزانه و اعتقاد عمیق به تأثیرات ماندگار این حرکت عظیم افزود: این حرکت به برادران ما فرصت و موقعیت توفیقات روز افزون در این عرصه را فراهم می‌کند و همه همکاران عزیزی که با همه وجود و عشق و مدیریت جهادی مانند دفاع مقدس در انتقال پیام‌های ارزشمند و عمیق و الهی آن واقعه باشکوه و منحصر بفرد در تاریخ مشترک اسلام و ایران نقش موثری را ایفا می‌کنند.  
 
سردار سلامی تصریح کرد: اگر ما نگاهی به متن آیات الهی در قرآن عظیم بیندازیم متوجه می‌شویم یکی از روش‌های اساسی تربیتی قرآن کریم ارجاع مخاطبان و مومنان به وقایع و حوادث گذشته است قرآن کریم کتاب تاریخ نیست نسخه اصلی الهی هدایت بشر است.  
 
جانشین فرمانده کل سپاه گفت: در آن کتاب هدایت که به دلیل وحیانی بودن و کامل بودن آن در هیچ زمانی کهنگی و غبار پیری بر چهره آیات نورانی‌اش نمی‌شنید توصیه‌های بسیاری در بازخوانی رخدادها و حوادث گذشته دارد و تاریخ رویدادهای گذشته را به عنوان آیینه‌ای برای عبرت آینده بیان می‌کند.
 
وی اظهار داشت: در داستان جالوت و طالوت در سوره مبارکه بقره آمده که بسیاری از گروه‌های کوچک و اندکی که در سپاه بی‌شمار به اذن خداوند پیروز می‌شوند و این یک قاعده الهی است.  
 
وی افزود: در داستان جنگ بدر و در سوره مبارکه انفال آمده است که خداوند متعال چگونه امدادهای الهی و قاعده‌ای را مطرح می‌کند که اگر تقوا و صبر پیشه کنید نصرت‌های الهی برشما نازل می‌شود و قاعده‌های متعددی را از این حوادث تاریخی خداوند برای ما ارائه می‌کند و همه این‌ها قاعده‌ها و سنت‌های الهی است.  
 
سردار سلامی گفت: تاریخ از دید قرآن کریم حوادثی متوقف شده در زمان خود نیست و وقایع تاریخی نمی‌میرند بلکه عبرت‌هایی برای آینده هستند.
 
وی افزود: در همه مواردی که قرآن کریم می‌فرماید داستان‌ها را بیان کنید موارد توحید و پیامبران و غیره سرشار از این عبرت‌ها است.  
 
جانشین فرمانده کل سپاه اظهار داشت: تاریخ معبر و آفرینش‌گر عبرت است واقعه‌ها نباید بمیرند، عاشورا با همه فشردگی در زمان انبساطی در زمان و مکان بعد از خود پیدا کرده و چقدر دل‌ها را ترساند متوجه حقایق نهفته در خود می‌کند.  
 
وی افزود: عاشورا مانند یک نهر زلال جاری در زمان یک چشمه معرفت و همه فضایلش تابلوی تمام نمایی از اوج فضایل الهی است و اگر عاشورا نبود ما چقدر ناقص‌تر از این بودیم.  
 
سردار سلامی گفت: پرداختن به واقعیت‌های گذشته و انتقال درست آنها به حال و آینده یک رسالت قرآنی و الهی است صاحبان خرد و بصیرت از این حوادث عبرت‌های بزرگ می‌آموزند و هر کس از تاریخ عبرت نیاموزد مجبور به تکرار تلخی‌های آن است پس این کار الهی و بزرگ است و هیچ چیز کمتر از ارزش‌های دفاع مقدس ندارد .  
 
جانشین فرمانده کل سپاه افزود: هرکشوری استوانه‌‌ها و تکیه‌گاه‌هایی برای بقا و زنده ماندن و سربلند بودن نیاز دارد سرمایه‌هایی معنوی برای بزرگ بودن احتیاج دارد.  
 
وی اظهار داشت‌ : تاریخ هر ملتی و رخدادهای هر ملت بخشی از آن سرمایه‌ها و دارایی‌های معنوی و جاودان یک ملت است که حتی تکیه‌گاه حفظ و بقای سرمایه‌های اصیل آن ملت محسوب می‌شود.
 
سردار سلامی تصریح کرد: هیچ ملتی بدون داشتن یک هویت قوی و عمیق که به آن شناخته می‌شود از سایر ملت‌ها متمایز نمی‌شود.  
 
وی افزود: شخصیت هر ملتی نیازمند داشتن عناصر مستحکمی است که ریشه‌های شخصیت و شاکله‌ آن را تشکیل می‌دهند.  

سردار سلامی تصریح کرد: وقتی کشوری دارای چنین استوانه‌های قوی بوده دارای ادبیاتی غنی است و بسیاری از کشورها و اقوام مجبور هستند با داستان‌های ساختگی و افسانه‌هایی که از ذهن سرچشمه می‌گیرد ادبیات داستانی خود را برای تربیت نسل جدید غنی کنند.  
 
جانشین فرمانده کل سپاه گفت: در زمان طاغوت چون رژیم پهلوی نمی‌خواست هویت اسلامی شکل بگیرد از افسانه‌هایی مانند آرش و رستم کمک می‌گرفت تا برای جوانان هویتی بسازد.  
 
سردار سلامی گفت: کشورهایی که تاریخ غنی ندارند همیشه محکوم به شکست هستند و نمی‌توانند با تکیه بر آن ظرفیت‌های درونی خود را زنده کنند اما در ملت ما هر شهیدی یک استوانه و هر عملیاتی خود بنای مستحکمی از طبقات شخصیت جهانی ملت ما است.  
 
جانشین فرمانده کل سپاه اظهار داشت: دفاع مقدس به ملت ما روح و منش و اعتبار و اقتدار و سندهای زنده افتخارات جدید و تمام ناشدنی و کهکشانی از ستاره‌های ابدی ایجاد کرد که می‌توان تا ابد برای ایستادگی یک ملت در برابر هر قدرتی هرچقدر بزرگ استفاده کرد.  

وی افزود: راز بقای ملت مسلمان ایران در مقابل این همه توطئه و فتنه عظیم جهانی که هر کدام کافی بود تا یک قدرت را از ریشه برکند در مقاومت ملت مسلمان ایران در دفاع مقدس نهفته است که پایه‌های مستحکم اقتدار، مقاومت، شکست ناپذیری و حیات سرافرازانه ملت مسلمان ایران با تکیه بر اسلام و شهادت و پیروی از ولایت آنجا شکل گرفت.  
 
سردار سلامی تصریح کرد: اگر امروز دشمنان ما نمی‌توانند توطئه‌های خود را از فضای آرزوهای استراتژیک و رویاهای بلند به محیط‌های عملیاتی منتقل کنند مربوط به ارزش‌های به جای مانده از دوران پرشکوه دفاع مقدس است.  
 
وی افزود: در دوران دفاع مقدس استحکام شخصیت ملی ملت مسلمان ایران براساس اسلام شکل گرفت و روح جهاد و ثبات قدم و صبر و ایستادگی و سختی ‌پذیری در پیکره جامعه ما جان گرفت.  
 
جانشین فرمانده کل سپاه اظهار داشت: جنگ‌ها قوی‌ترین سرمایه‌های ملی کشورها و بهترین معیار قضاوت قدرت آشکار و پنهان یک ملت هستند، زیرا در جنگ تمام حقیقت درونی یک ملت فرصت ظهور و بروز پیدا می‌کند.  
 
وی افزود: جنگ محیط شعار نیست و میدان عمل درسخت‌ترین شرایط است و در آنجا همه صداقت و ظرفیت یک کشور نشان داده می‌شود.  
سردار سلامی تصریح کرد: جنگ‌ها جغرافیای کشورها را تثبیت می‌کنند و می‌سازند و میدان انقباض یا تثبیت و میدان بروز حکمت و تدبیر و اندیشه یک جامعه است.  
 
جانشین فرمانده کل سپاه گفت: نگاه به جنگ نگاه به یک واقعه متوقف شده در تاریخ نیست جنگ‌ها وقایعی سیال و زنده هستند و روح دارند و هم فرهنگ و هم تاریخ و هم جغرافیا می‌آموزند و هر ملتی این وقایع را فراموش کند فراموش خواهد شد.  
 
سردار سلامی اظهار داشت: ما امروز باید نسل‌های جدید را با آن حماسه‌های آفریده شده در دوران بی‌نظیر دفاع مقدس آشنا کنیم و نسل جدید و نسل‌های آینده باید بدانند چه گوهر گرانقدر و عزیزی را بدست می‌گیرند و استقلال و آزادی این کشور و این ملت و اعتبار و منزلت جهانی آن محصول چه فداکاری‌ها و جان فشانی‌ها و تحمل چه سختی‌هایی است.  
 
وی افزود: این جوانان عزیز باید حقارت قدرت‌های بزرگ را از مردمک چشم رزمندگان دفاع مقدس بیاموزند و غلبه قهر الهی بر شیاطین انسی را از دفاع مقدس بیاموزند.  
 
جانشین فرمانده کل سپاه گفت: دفاع مقدس سیمای زمینی آیات آسمانی و تفسیر آیه‌های آسمانی روی زمین و تجلی‌گاه حقانیت نظام ما و قطعه درخشان و نورانی حیات ملی ما و معتبرترین قطعه تاریخ ماست بنابراین باید بدانیم که باید در این زمان ارزش‌های دفاع مقدس را تبیین کنیم.  
 
وی افزود: تبیین درست و دقیق و باورپذیر بسیار اهمیت دارد.

سردار سلامی اظهار داشت: مراتب ایمنی سفرهای راهیان نور به طرز شگفت انگیزی افزایش یافته و هرگز نباید غافل شویم که ایمنی، بهداشت، نظم، برنامه‌ریزی دقیق جزو موضوعات بسیار مهم این حرکت است.
 
جانشین فرمانده کل سپاه خاطرنشان کرد: انشاءالله خداوند به همه کسانی که در این عرصه وقت می‌گذارند اجر جهاد و شهادت را عنایت بفرماید.  

انتهای پیام/  
 

برچسب ها: آیات ، الهی ، مخاطبان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار