نماینده کمیساریای سازمان ملل در تهران:

ایجاد ثبات در افغانستان و عراق زمینه بازگشت مهاجران خارجی در ایران را فراهم می کند

نماینده کمیساریای سازمان ملل در امور پناهندگان در ایران گفت : ایجاد ثبات در وضعیت کشورهای افغانستان و عراق زمینه بازگشت اتباع و مهاجران خارجی در ایران را به کشورشان فراهم می کند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران ˈسیوانکا داناپالاˈ در دیدار با استاندار خراسان رضوی با اشاره به نقش اثرگذار ایران در تحولات منطقه خواستار همکاری مسوولان به منظور ایجاد ثبات در وضعیت این دو کشور شد.

به گزارش روز دوشنبه روابط عمومی استانداری خراسان رضوی، وی ابراز امیدواری کرد : با بهبود شرایط زندگی، ارتقای شاخصه های زندگی و ایجاد ثبات سیاسی در این کشورها شاهد بازگشت اتباع و مهاجران خارجی به کشورهایشان باشیم.

وی در ادامه عملکرد دولت جمهوری اسلامی ایران را در خدمات دهی به مهاجران در حوزه های معیشت، آموزش، بهداشت را مطلوب ارزیابی کرد.

وی افزود : به منظور همکاری بیشتر سازمان ملل در امور اتباع بیگانه با دولت ایران در شهرهای مشهد، شیراز و کرمان نمایندگی هایی را نیز تاسیس کرده ایم.

وی با اشاره به اینکه در رابطه با ساماندهی وضعیت پناهندگان تاکنون کمیته های سه جانبه جلسات متعددی را برگزار کرده است، گفت : در همین راستا از شنبه تا دوشنبه هفته آینده گروه سفرای ساکن در ایران برای آشنایی با وضعیت مهاجران در خراسان رضوی و جلب کمک های دولتی سفری را به مشهد خواهند داشت.

وی از برگزاری آتی کمیته چهارجانبه با حضور کشورهای ایران، افغانستان، پاکستان و نماینده سازمان ملل در امور اتباع 21 و 22 اکتبر در ایران با هدف بررسی مسائل مهاجران خبر داد.

در این دیدار استاندار خراسان رضوی هم گفت : توانمندسازی افعانستان به عنوان یک راهبرد بین المللی مشوق بازگشت مهاجران و اتباع به کشورشان می باشد.

علیرضا رشیدیان افزود : خراسان رضوی با وجود بیش از 150هزار نفر مهاجر خارجی از کشورهای افغانستان، عراق، پاکستان و هند بعد از تهران مقام دوم مهاجرپذیری را در کشور دارد.

وی بیان کرد : از این تعداد بیش از 60 هزار نفر تحت پوشش بیمه تکمیلی قرار گرفته، 60 هزار نفر در مدارس و دو هزار و 700نفر در دانشگاه های استان مشغول به تحصیل بوده و 40 هزار نفر نیز مجوز اشتغال دارند.

وی در بحث راهکارهای بازگشت مهاجران افغان به کشورشان، افزود: با زمینه سازی شرایط توسعه افغانستان در ابعاد گوناگون اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی و ایجاد شرایط مطلوب زندگی می توان انگیزه بازگشت را در اتباع آن کشور فراهم کرد.

استاندار خراسان رضوی با اشاره به توافقات صورت گرفته بین خراسان رضوی و ایالت هرات افغانستان در زمینه های اقتصادی عنوان کرد : در سفر اخیر والی هرات به استان، ساخت شهرک صنعتی، ایجاد فرصت های جدید اشتغال و تعاملات اقتصادی برای ایجاد ثبات در افغانستان به تصویب رسید.

رشیدیان همچنین آمادگی خراسان رضوی را برای منظور برگزاری دوره های آموزشی و ایجاد مراکز آموزش عالی در هرات اعلام کرد.

وی گفت : ما بر اساس اعتقادات دینی و ارزش های انسانی تا مساعد شدن شرایط افغانستان پذیرای مهاجران بوده و در عین حال زمینه بهبود اوضاع آن کشور را در دستورکار قرار داده ایم.

وی برگزاری کمیته های سه جانبه درخصوص بررسی مسایل مهاجران به طور منظم و بهره گیری از کمک های سازمان ملل متحد در این زمینه را از دیگر اقدامات عملیاتی برای بازگشت مهاجران به کشورشان دانست.

وی ابراز امیدواری کرد که با تحقق امنیت در کشور افغانستان و توسعه مطلوب در این کشور شاهد مهاجرت اتباع افغان به کشورشان باشیم.
/انتهای پیام
منبع"ایرنا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار