لاریجانی در همایش بزرگداشت روز جهانی "حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی":

وظیفه اصلی ستاد حقوق بشر دفاع از مواضع نظام در صحنه‌های بین‌المللی است/ منشور حقوق بشر اسلامی مقدمه تشکیل امت واحده

دبیرستاد حقوق بشر گفت: یکی از وظایف اصلی ستاد حقوق بشر دفاع و حمایت از مواضع نظام جمهوری اسلامی ایران در صحنه‌های بین‌المللی است.

به گزارش خبرنگار حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران؛ "محمدجواد لاریجانی" دبیر ستاد حقوق بشر در بزرگداشت روز "حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی" که امروز سه شنبه(14مردادماه) در ساختمان قوه قضائیه برگزار شد، تهاجم وسیع رژیم صهیونیستی علیه ملت مسلمان فلسطین را تاسف بار خواند و اظهار داشت: متاسفانه مشاهده می‌کنیم که ملت مظلوم و بی‌دفاع نوار غزه مورد تهاجمات بیرحمانه رژیم جعلی صهیونیستی قرار دارند و عمده‌ای از اقدامات‌مان نیز مربوط به نظام قضایی ماست.  
 
دبیر ستاد حقوق بشر در ادامه، به ارائه گزارشی از ستاد حقوق بشر پرداخت و گفت: موضوع حقوق بشر در کشورهای دنیا همواره با سازمان‌های مختلفی دنبال می‌شود و در برخی نهاد‌ها و سازمان‌ها این ستاد مردم نهاد بوده و نهاد ملی براساس کنوانسیون شکل می‌گیرد.  
 
وی ادامه داد: ستاد حقوق بشر مربوط به رکن اول فعالیت حقوق بشری در کشورهاست، چرا که در سال ۱۳۸۰ این ستاد به عنوان بخشی از معاونت امور بین‌الملل قوه قضائیه تاسیس شد، اما در سال ۸۴ با مصوبه شورای عالی امنیت ملی به یک نهاد فراقوه‌ای تبدیل و شروع به کار کرد.  
 
لاریجانی افزود: ستاد حقوق بشر به عنوان مرجع ملی در مسائل حقوق بین‌المللی تعیین شده و کمیساریای عالی حقوق بشر قبلی نیز به طور رسمی این تشکل را به طور کارآمد پیگیری می‌کرد و حتی در برخی از کشور‌ها این ستاد، وزیر، نخست وزیر و معاون دارد.  
 
دبیر ستاد حقوق بشر همچنین تصریح کرد: این ستاد با مشارکت قوه قضائیه، نیروی انتظامی و سایر نهادهای عالی رتبه قضایی یک تشکل کاملا نمونه است که در سطح بین‌الملل قابل توجه می‌باشد.  
 
وی با اشاره به پیش نویس این ستاد گفت: پس از ملاحظات نهایی قرار است به شکل لایحه‌ای از طرف دولت به مجلس بیاید تا به صورت یک نهاد ملی تشکیل شود و در قالب دو پیش نویس پس از نهایی شدن و تاکید رئیس قوه قضائیه به لایحه تبدیل خواهد شد تا به طور سازمانی در جهت حقوق بشر انجام وظیفه کند.  
 
لاریجانی با اشاره به اهداف و وظایف ستاد حقوق بشر تاکید کرد: این ستاد وظایف زیادی دارد که از جمله آن تدوین استراتژی اهداف و تکنیک‌هایی است که نهادهای مختلف حکومتی پی می‌گیرند و در این مسیر دستگاه دیپلماسی، وزارت اطلاعات و امنیت، حوزه‌های فرهنگی در یک هماهنگی بازوان این ستاد هستند.  
 
لاریجانی اضافه کرد: مجموعه‌ای از نهادهای حکومتی کشور در تاریخ پرافتخار ایران مسئله حقوق بشری را پی می‌گیرند، یکی دیگر از وظایف این ستاد طراحی و هدایت و دفاع از مواضع نظام در صحنه‌های بین‌المللی است، ستاد حقوق بشر پایه گذار اصلی دفاع از مواضع دینی و اسلامی کشور می‌باشد.  
 
دبیر ستاد حقوق بشر با بیان اینکه غرب همواره فکر می‌کرد نظام قضایی ما همواره به دنبال شرع نظام است و فکر می‌کرد پنهان کاری می‌کرد افزود: این ستاد از دستاوردهای نظام اسلامی دفاع جانانه می‌کند و افتخار دارد که قوانینش براساس اسلام است و ما در نظاممان هیچ دغدغه‌ای نداریم.  
 
لاریجانی با بیان اینکه محور دیگر اهداف ستاد حقوق بشر پایش است، تاکید کرد: "پایش" چه در داخل و چه در خارج از کشور بخش بسیار مهمی است و با توجه به تهاجماتی که به امت اسلام می‌شود، حقوق بشر اسلامی مورد توجه قرار می‌گیرد و یک موضوع تجملی امروز نیست که توسط سکولاریسم غرب ترویج شد و در انت‌ها فجایعش را امروز می‌بینیم که ریشه عملی و نظری دارد.  
 
وی اضافه کرد: برای حفاظت از مردم مظلوم بی‌دفاع دنیا دارای حقوق ملی‌اند و نیاز به بازنگری مجددی در این ستاد وجود دارد.  
 
لاریجانی تصریح کرد: برای تدوین حقوق بین الملل اسلامی در زمینه منشور و ساز و کار و سازماندهی ایده‌ای باید به وجود آید و این ایده این است که مکانیزمی باید فراهم شود که از حقوق تک تک مردم بی‌دفاع حمایت شود.  
 
دبیر ستاد حقوق بشر اظهار داشت: قدم اول برای تشکیل حکومت اسلامی این است که حقوق حقه را براساس تفکر اسلامی به این افراد داد و از آن دفاع کرد و در دومین مرحله پیگیری این حقوق است.  
 
وی اضافه کرد: منشور حقوق بشر باید بازنگری شود، چرا که تسامحی در این منشور ایجاد شده بود و باید اصلاح شود تا براساس مر تفکر قانونی به وجود آید.  
 
لاریجانی در بخشی از سخنانش به موضوع پایش اشاره و تاکید کرد: باید منشور حقوق بشر اسلامی مقدمه تشکیل امت واحده اسلامی باشد و در این راستا باید چارچوب‌ها را نهایی کنیم و اولین مصوبه این سازمان منشور حقوق بشری باید راهکار‌ها و برنامه‌هایی را برای ارائه هرچه بهتر حقوق بشری را پایه ریزی کند.  
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار