گزارش ویژه/

"ابولا"؛ از مبالغه تا واقعیت!/ وحشت‌افکنی درباره "یک ویروس" برای انحراف افکار عمومی از نسل‌کشی در غزه

وقتی افکارعمومی در ترس و وحشت ناشی از شیوع یک اپیدمی به سر ببرند، دیگر جایی برای فریاد اعتراض علیه تجاوز و کشتاری که در منطقه در حال وقوع است، باقی نمی‌ماند.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران ؛ سازمان بهداشت جهانی (WHO) یکی از آژانس‌های تخصصی سازمان ملل متحد است که نقش یک مرجعیت سازمان دهنده را بر بهداشت جامعهٔ جهانی ایفا می‌کند.

این سازمان اختیار آن را دارد که دولت‌ها را وادار به برقراری یا قطع ارتباط با گروه‌های اجتماعی یا حقوق بشر کند و از این حیث، دست برتر را بر سیاسیون دارد. لذا شاید بتوان گفت قدرت این سازمان، اصلاً کمتر از نهادهای اطلاعاتی، نظامی و پلیس در کشورهای غربی نیست. اعمال قدرت از سوی سازمان بهداشت جهانی در پوشش حفاظت از سلامت و با نام "جلوگیری از اشاعه بیماری‌های واگیردار (اپیدمی)" صورت می‌گیرد.


سازمان بهداشت جهانی به تازگی در نخستین روزهای اوت 2014 نسبت به گسترش اپیدمی خطرناک و غیر قابل کنترلی به نام "ابولا" (Ebola)  هشدار داد. بیماری ابولا از سال 1976 شناخته شده است.

"مارگارت چان" (Margaret Chan) رئیس سازمان بهداشت جهانی در همایش بحران که در پایتخت گینه بیسائو آفریقا برگزار شد اعلام کرد: تلاش‌هایی که تا به امروز برای مبارزه با ویروس ابولا صورت گرفته، در مقابل شیوع سرسام‌آور آن هیچ است. این اپیدمی در غرب آفریقا از کنترل خارج شده است.

وی افزود در تاریخ 40 ساله بیماری‌های عفونی سابقه نداشته که این تعداد انسان و این وسعت گسترده از مناطق، درگیر بیماری شوند. تاکنون 1300 مبتلا به ابولا تنها در چهار کشور شناخته شده و بیش از 700 بیمار جان خود را از دست داده‌اند. ویروسی که در حال حاضر شیوع پیدا کرده و ممکن است سریعاً به کشورهای دیگر هم راه یابد، خطرناک‌ترین نوع از خانواده ویروس‌های ابولاست.

مرکز پیشگیری و کنترل بیماری‌ها در آمریکا (CDC) هرگونه سفر شهروندان آمریکایی به کشورهای آفریقایی لیبریا، گینه و سیرالئون را به دلیل اپیدمی ابولا ممنوع اعلام کرد.




پیش‌بینی می‌شود رسانه‌های اروپایی و آمریکایی در روزهای آینده وحشت‌افکنی درباره این اپیدمی را در دستورکار خود قرار دهند و البته این موضوع مناسبی برای انحراف افکار عمومی از نسل‌کشی در غزه و بحرن اوکراین خواهد بود.

برای آنکه بهتر به عمق مبالغۀ ابولا پی ببریم مقایسه‌ای میان ابولا با حدود 1300 مبتلا و 700  جان‌باخته، با جدیدترین سوژه‌های بررسی شده در سازمان بهداشت جهانی انجام می‌دهیم. وبسایت رسمی سازمان بهداشت جهانی ویروس آنفولانزای فصلی را در مارس 2014 این طور گزارش داد:

ویروس آنفولانزا در سطح جهان با افزایش میزان حملات از 5% به 10% در بزرگسالان و از 20% به 30% در کودکان روبرو بوده است. این بیماری ممکن است به بستری شدن در بیمارستان بینجامد و موارد فوتی در گروه‌های پرخطر (خردسالان و کودکان، کهنسالان و بیماران مزمن) گزارش شده است. سالانه حدود 3 تا 5 میلیون نفر به طور حاد دچار این ویروس می‌شوند و قربانیان آن هم حدود 250 تا 500 هزار انسان است.

این گزارشی است که خود سازمان بهداشت جهانی منتشر کرده و مربوط به یک سال و دو سال هم نیست، بلکه شیوع آن هر ساله تکرار می‌شود. جالب اینجاست که از یک سو با این حجم عظیم مبتلایان و قربانیان آنفولانزا، سازمان بهداشت جهانی در این باره نه وحشت‌پراکنی می‌کند و نه هشدارهای چندان جدی می‌دهد؛ حداکثر اینکه مردم ساکن در مناطق پرخطر را تشویق به انجام واکسیناسیون در کلینیک‌ها و مراکز درمانی می‌کند.

در سوی دیگر اما دولت‌ها به استناد 1300 مبتلا و 700 جان‌باخته بر اثر ویروس ابولا، ناگهان انسان‌ها را از سفر به آفریقا منع می‌کنند. تصاویر نگران‌کننده‌ای از پزشکان ماسک زده و لباس‌های محفاظتی قوی در برابر ویروس انعکاس می‌دهند و می‌گویند خواسته فوری پزشکان، اختصاص مناطق مجهز برای قرنطینه بیماران مبتلا به ابولاست.




*** نتیجه گیری

جدیدترین خبرهای رسانه‌های غربی حاکی است داروی مبارزه با ابولا آمریکایی است و احتمالاً اثربخش خواهد بود. فعلاً انتظار می‌رود این دارو به سرعت روی مبتلایان آزمایش شود. مرکز پیشگیری و کنترل بیماری‌ها در آمریکا و سازمان مجوزهای دارویی این کشور مشترکاً بر سرعت آغاز کنترل ابولا تأکید دارند. سازمان بهداشت جهانی نیز هزینه‌ای بالغ بر 100 میلیون دلار برای آغاز روند توقف این بیماری در کشورهای مربوط تصویب کرد.

از دسامبر سال 2012 قانونی به اسم "حمایت از مصرف‌کننده" به امضاء مدیران سازمان بهداشت جهانی رسید که به موجب آن استفاده و فروش هرگونه وعده‌های بهداشتی- سلامتی، تا زمانی که توسط اتحادیه اروپا آزمایش و دارای پروانه تولید نشده‌اند، ممنوع شد.

وقتی افکارعمومی در ترس و وحشت ناشی از شیوع یک اپیدمی به سر ببرند، دیگر جایی برای فریاد اعتراض علیه تجاوز و کشتاری که در منطقه در حال وقوع است، باقی نمی‌ماند.

فشار بر روسیه برای کلیدزدن جنگ شرق و غرب، کشتار مردم اوکراین و نسل‌کشی در غزه، تروریست‌های فعال در سوریه و عراق، ورشکستگی‌های دولتی و سقوط بورس، رکود و کاهش فرصت‌های شغلی به دلیل تحریم‌ها، موج مهاجرت‌ها و پناهندگان جنگی، و هزاران معضل جهانی دیگر که ترجیح دولت‌های استعماری بر عدم دخالت افکارعمومی در آن‌هاست.

گزارش از طاهری

منابع:

http://www.who.int/mediacentre/factsheets/fs211/en/
http://alles-schallundrauch.blogspot.com/2014/08/ebola-ist-die-nachste-panikmache-und.html
http://de.wikipedia.org/wiki/Weltgesundheitsorganisation



انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار