اوباما: احتمال توافق با ایران کمی کمتر از 50 درصد است/ با این همه تجهیزات نظامی، نگران بقای اسرائیل نیستم

رئیس جمهور آمریکا در مصاحبه با نیویورک تایمز به سوالات این روزنامه آمریکایی در خصوص فلسطین و اسرائیل؛ لیبی، سوریه و عراق پاسخ داد.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا در مصاحبه با توماس فریدمن از روزنامه نیویورک تایمز گفت که قصد دارد آمریکا را در مناطقی همچون خاورمیانه تا جایی درگیر کند که جوامع مختلف منطقه با سیاست "نه برنده  و نه بازنده" موافقت کنند.آمریکا قصد ندارد نیروی هوایی عراق یا هر کشور دیگری باشد.

وی مدعی شد احتمال دست‌یابی به یک توافق نهایی با ایران کمتر از 50 درصد است که تا حدودی به این دلیل است که برخی مقامات از دستیابی به چنین توافقی و تضعیف قدرت خود وحشت دارند. اوباما در ادامه سخنان خود افزود:"ممکن است این مانع از رسیدن به یک توافق جامع میان ما شوند."
 او در ادامه سخنان خود افزود: "اینکه ایران در نهایت به چنین موقعیتی خواهد رسید یا نه_ باید صبر کرد و دید. اما این به معنی تلاش نکردن طرف‌های آمریکایی نیست."

او هشدار داد که برغم تحریم های غرب ، ولادیمیر پوتین می تواند هر زمان اوکراین را اشغال کند و اگر او چنین کاری انجام دهد ، آمریکا در تلاش برای ایجاد یک رابطه سازنده با روسیه در دوره باقیمانده ریاست  او با دشواری روبرو خواهد شد.

اوباما گفت که مداخله در لیبی برای جلوگیری از کشتار نیز یک عمل درست بود اما این کار بدون اقدامات پشتیبانی میدانی برای مدیریت  انتقال دموکراتیک شاید بزرگترین تاسف سیاست خارجی اش باشد.

وی گفت که بزرگترین تهدید برای آمریکا ، تنها نیرویی که می تواند واقعاً ما را تضعیف کند ، خود ما هستیم.ما موهبت های زیادی داریم اما به ظرفیت های کامل خود پی نمی بریم مگر این که دو حزب دیدگاه یکسان اتخاد کنند: نه برنده و نه بازنده و با هم کار کنیم.

اوباما افزود: سیاست های ما ناکارآمد بوده است و ما باید  شکاف های وحشتناک در خاورمیانه را یک هشدار برای خود بدانیم: اگر احزاب سیاسی زیاده خواه باشند ، جوامع کارآمد نخواهند بود.

اوباما ظهور راست های افراطی جمهوریخواه را عامل بسیاری از چالش های بالقوه دانست اما اذعان کرد که بالکانیزه شدن رسانه های خبری ، تقسیم بندی های غیرعادلانه و پول های نامحدود در سیاست موانع نظام سیاسی هستند و بیش از دشمن خارجی باعث می شوند حل و فصل چالش ها دشوار شود. 

وی در ادامه درباره مسائل عراق و سوریه گفت: واقعیت این است که در عراق اگر  قوانینی همچون بعثی زدایی تصویب نمیشد ، حضور هیچ نیروی خارجی ضرورت پیدا نمی کرد. به داعش اجازه تشکیل دولت در سوریه و عراق را نمی‌دهیم البته تا زمانی که از حمایت شرکایمان مطمئن شویم.

او در خصوص سوریه نیز گفت: این ایده که ما تسلیحات سبک و حتی تسلیحات سنگین تر در اختیار مخالفان قرار دهیم ، و این که آنها می توانند بجنگند ، هیچوقت در میان برگ های ما نبوده است.حتی الان  دولت آمریکا در یافتن یک کادر کارآمد از شورشیان سوری  برای آموزش و تجهیز مشکل دارد.آن ظرفیتی که شما فکر می کنید ، وجود ندارد.

اوباما افزود: نکته ای که باید بر آن تمرکز کنیم این است که یک اقلیت ناراضی در عراق و یک اکثریت ناراضی در سوریه وجود دارد و اگر نتوانیم به آنها یک فرمول برای تحقق آرزوهایشان بدهیم ، قطعاً با مشکل روبرو خواهیم شد...

وی درباره کمک ایران نیز گفت: فکر می کنم ایرانی ها متوجه شده اند که زیاده خواهی دولت عراق در بلند مدت محکوم به شکست است و این در مقیاس وسیع تر برای همه کشورها یک درس عبرت است:شما خواهان صد درصد هستید و این نکته که برنده واقعاً همه غنائم را می برد.  اما دیر یا زود این دولت فرو می پاشد.

اوباما درباره احزاب عراقی گفت: ما نمی توانیم برای آنها کاری را انجام  دهیم که خودشان  مایل نیستند برای خود انجام دهند.ارتش ما قدرتمند است و می تواند از پس هر کاری برآید اما برای این که یک جامعه در بلند مدت کارآمد باشد باید خودش تصمیم بگیرد....ما می توانیم به آنها کمک کنیم اما نمی توانیم کار را برایشان انجام دهیم.

اوباما در توضیح تصمیم خود برای حمله هوایی به عراق گفت: وقتی با شرایط خاص روبرو می شوید که ممکن است به نسل کشی منجر شود ، و یک کشور مایل است ما حضور داشته باشیم ، وظیفه بین المللی حکم می کند  که از این مردم محافظت کنیم و ما این ظرفیت را داریم.کردستان عراق نیز طبق نظر ما کارآمد است و دیگر فرقه ها و قومیت ها را تحمل  می کند از این رو مهم است که اطمینان حاصل کنیم  این منطقه محافظت می شود اما همانطور که گفتم اگر مردم خودشان نخواهند همکاری کنند و اقدامات سیاسی لازم برای مقابله با داعش را انجام ندهند ،  نمی خواهیم نیروی هوایی عراق باشیم،نمی خواهیم نیروی هوایی کردستان باشیم.

اوباما علت تاخیر در شروع عملیات هوایی در عراق را اینطور بیان کرد که اگر عملیات زود شروع می شد ، فشارها از مالکی برداشته می شد.

اوباما گفت که پیامش به عراقی ها این است : ما شریک شما خواهیم بود اما قرار نیست کار را برای شما انجام دهیم.ما نیرو اعزام نمی کنیم و شما باید به ما ثابت کنید که آماده اید دولت متحد بر اساس مصالحه تشکیل دهید.

اوباما درباره اسرائیل نیز مدعی شد: پیشرفت های اسرائیل در چند دهه گذشته حیرت انگیز بوده است.اسرائیل هم اکنون قدرتمند است و از آنجایی که توان بالای نظامی دارد ، من نگرانش نیستم، سوال این است که اسرائیل چگونه به بقای خود ادامه می دهد و ما  چگونه کمک می کنیم اسرائیل  دمکراسی خود را حفظ کند .من همیشه گفته ام که به این منظور ، شما  باید راهی برای زندگی در کنار فلسطینیان بیابید، شما باید قبول کنید که آنها درخواست‌های مشروع دارند و اینجا سرزمین آنها نیز هست. 

اوباما ادعا کرد، روند صلح باید از نتانیاهو و ابومازن شروع شود.محبوبیت نتانیاهو خیلی بالاتر ازمن است و با جنگ غزه نیز خیلی تقویت شد و از این رو اگر تا حدی در داخل احساس فشار نکند ، سخت است انتظار داشته باشیم  او در خصوص مسائلی همچون جابجایی شهرک ها مصالحه جدی کند.این کار سخت است.در خصوص ابومازن مسئله کمی فرق دارد.نتانیاهو در برخی جهات بسیار قوی است و ابومازن در برخی جهات بسیار ضعیف است از این رو نمی توان آنها را کنار هم قرار داد تا تصمیمات سختی را بگیرند که سادات و بگین گرفتند.رهبرانی در دو طرف نیاز است که فراتر از فردا را ببینند.

اوباما در پایان درباره لیبی نیز گفت: شرکت ما در ائتلافی که قذافی را سرنگون کرد ، پیامدهایی داشت که تا به الان ادامه دارد.من معتقد بودم این کار درست است... اگر ما مداخله نمی کردیم ، ممکن بود لیبی مثل سوریه شود.اما بعد از آن باید تلاش های جدی برای بازسازی این کشور صورت می گرفت.این درسی است که من الان هر وقت این سوال پیش می آید که آیا باید مداخله نظامی کنیم؟ به یاد می آورم.آیا پاسخی برای روز بعد از مداخله داریم؟



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
-
مرتضی ن
۰۸:۵۴ ۱۹ مرداد ۱۳۹۳
اوباما ننگت باد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۵ ۱۸ مرداد ۱۳۹۳
یکی نیست بگه گنده تر از دهنت صحبت میکنی
Iran (Islamic Republic of)
امیرعلی
۱۷:۴۶ ۱۸ مرداد ۱۳۹۳
اوباما جون ممنون که وقت گذاشتی مارو روشن کردی
دستت درد نکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۳ ۱۸ مرداد ۱۳۹۳
باز این اوباما نطق کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۳ ۱۸ مرداد ۱۳۹۳
این آقای اوباما چقدر از خود راضی است ، آخر تو اصلا محبوبیت داری که نتانیاهوی آدم کش و مسئول کشتار و مجروحیت 15000 نفر از زنان و کودکان بی گناه و بی دفاع غزه که به جرم کشتار مردم بی گناه و جنایت یبر علیه بشریت باید محاکمه و مجازات شود ، محبوبیت داشته باشد . شما حکام بی عقل و از خود راضی آمریکا با این افکار احمقانه دنیا را به نابودی کشانده اید و خجالت هم نمی کشید ، سخن سرائی هم می کنید برای دنیا و یک دنیا بهتر چه غلطی جز آدم کشی کرده اید ؟
آخرین اخبار