اوضاع میدانی فلسطین پس از پایان آتش‌بس

خبرنگاران الجزیره در مناطق مختلف نوار غزه و کرانه باختری و همچنین فلسطین اشغالی اوضاع میدانی را در پی پایان آتش بس و از سرگیری درگیری‌ها تشریح کردند.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلویزیونی الجزیره، "تامر المسحال" خبرنگار این شبکه در غزه در گزارشی درباره حملات امروز اسرائیل به نوار غزه بخصوص به یک مجتمع امنیتی در غزه گفت: جنگنده‌های اسرائیلی مجتمع امنیتی الانصار را در غرب غزه که بزرگترین مجتمع امنیتی است هدف دو حمله قرار دادند. این مجتمع شامل برخی ساختمان های متعلق به سازمان های امنیتی در نوار غزه است و در اطراف آن نیز زندان مرکزی و دانشکده پلیس قرار دارد. 

وی در ادامه با اشاره به این که برخی منازل از صبح امروز تاکنون از شمال تا جنوب نوار غزه هدف حمله قرار گرفته اند افزود: در این حملات شماری از افراد شهید شده اند و گروه های امدادی هم سه شهید را در اردوگاه النصیرات از زیر آوار بیرون آوردند. اوضاع بسیار متشنج است و با وجود آن که ارتش اسرائیل از حملات موشکی فلسطینیان خبر داده است تا این لحظه هیچ یک از گروه های فلسطینی پرتاب این موشک ها را در بیانیه های رسمی خود بر عهده نگرفته‌اند. 

وی درباره علت حمله به مساجد گفت: این اولین بار نیست که مساجد هدف قرار می گیرند. بیش از یکصد مسجد به صورت کامل ویران شده اند و برخی دیگر نیز آسیب جزئی دیده اند. 

خبرنگار ادامه داد: روند حوادث و حملات با شدت به پیش می رود و تا زمانی که در مذاکرات غیرمستقیم بین گروه های فلسطینی و اسرائیل با میانجیگری مصر به نتیجه ای نرسد اوضاع همچنان به سمت تشدید تنش ها پیش می رود. 

"شیرین ابوعاقله" دیگر خبرنگار این شبکه در گزارشی از مرزهای اسرائیل و نوار غزه درباره اوضاع در داخل اسرائیل به شنیده شدن صدای آژیر خطر در برخی مناطق اسرائیلی در مجاورت مرزهای نوار غزه خبر داد و افزود: این بدان معناست که حملات موشکی به مناطق اسرائیلی ادامه دارد و اسرائیل از اصابت تعداد زیادی موشک به مناطق خود در مجاورت نوار غزه خبر داد. لحظاتی پیش ارتش اسرائیل اعلام کرد از زمانی که آتش بس پایان یافته است به یکصد هدف در نوار غزه حمله کرده است. مساجد و منازل از جمله این منازل به شمار می رود. اوضاع فعلا متشنج است اما این اوضاع باعث بر هم خوردن مذاکرات نشده است. اسرائیل همچنان از احتمال بازگشت هیأت اسرائیلی به قاهره سخن می گوید و این در حالیست که هیأت فلسطینی همچنان در قاهره است. 

وی ادامه داد: اسرائیل در این حملات از همه توان خود استفاده نمی کند تا به مذاکرات که به کلی دچار فروپاشی نشده است، فرصتی بدهد. نگاه ها هنوز به امید آن که گشایشی حاصل شود به قاهره دوخته شده است. طرف فلسطینی از مواضع اسرائیل در مذاکرات رضایت ندارد. 

سمیر ابوشماله دیگر خبرنگار این شبکه در رام الله در گزارشی از ناآرامی ها در کرانه باختری و درگیری ها بین جوانان فلسطینی و نظامیان اشغالگر اسرائیلی در نزدیک باب الزاویه گفت: یکی از شهروندان فلسطینی که در درگیری های دیروز زخمی شده بود بر اثر شدت جراحات وارده به شهادت رسید. درگیری ها فعلا فروکش کرده است و ممکن است پس از تشییع جنازه این شهید، بار دیگر شدت پیدا کند. از سوی دیگر دهها تن از فلسطینیان در مرکز رام الله تجمع کرده اند. این تجمع به درخواست گروه ها و نیروهای فلسطینی برای حمایت از غزه و نیز درخواست از هیأت مذاکره کننده فلسطینی برای اصرار بر مواضع و شروط مقاومت برگزار شده است. 

وی در ادامه با اشاره به اعتصاب گسترده تجار در رام الله گفت: این اعتصاب تا ساعت دو بعدازظهر امروز ادامه خواهد داشت. 

ابوشماله درباره استقبال از اعتصاب گفت: استقبال از اعتصاب قابل توجه است و بسته شدن همه مغازه ها فعالیت های تجاری را مختل کرده است. هیچ مغازه ای از صبح امروز درهای خود را باز نکرده است.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار