در نشست صمیمی خبرنگاران پارلمانی مطرح شد

چند توصیه خبری لاریجانی به خبرنگاران/ مجلس یک نهاد جدی است

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان این که مجلس یک نهاد جدی است، گفت: نگاه به مجلس نباید نگاه تمسخر آمیز باشد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران؛ "علی لاریجانی" عصر امروز در نشست صمیمی با خبرنگاران ضمن تبریک این روز گفت: در حال حاضر در شرایط حساس بین‌المللی قرار داریم.  
 
وی افزود: بعضی از موضوعات بین‌المللی از پیچیدگی خاصی برخوردار بوده و احتیاج به باز کردن ابعاد مختلف دارد.  
 
لاریجانی اظهار داشت: فکر نمی‌کنم که آشفتگی در این چند سال اخیر به میزان وضع حال در منطقه داشته باشیم به طوری که شرایط افغانستان، لیبی، عراق، سوریه، لبنان و فلسطین نشان می‌دهد طراحی‌هایی برای منطقه صورت گرفته است.  
 
رئیس مجلس گفت: گرچه با دقت نظر این مشکلات قابل رفع است اما در مجموع حکایت از طراحی وسیع‌تری دارد مخصوصا شرایطی که برای کشور برادر و همسایه یعنی عراق به وجود آمده و فلطسین نیز چنین شرایطی دارد.  
 
نماینده مردم قم وضعیت اقتصادی کشور را از موضوعات حساس داخلی دانست و گفت: وضع اقتصادی کشور در نقطه‌ای قرار دارد که جز با فکر جمعی ساماندهی نمی‌شود.  
 
لاریجانی تأکید کرد: درحال حاضر به حدود 6 هزار روستا با تانکر آبرسانی می‌شود که این بسیار وضع سختی است.  
 
وی همچنین فقر و بیکاری را از دیگر موضوعات مهم کشور دانست و گفت: مسئله سلامت، فرهنگ، آموزش و... حل نمی‌شود جز با اقتصاد.
 
رئیس مجلس تصریح کرد: به هرمسئله‌ای که اشاره می‌کنیم می‌گویند بودجه ‌ما را زیاد کنید، از کجا بودجه‌ بیاوریم منابع محدود است.
 
وی خاطر نشان کرد: حدود 85 درصد بودجه کشور برای امور جاری بوده و قدرت مانور وجود ندارد.  
 
رئیس مجلس با بیان اینکه شتاب در توسعه اقتصادی کشور ضروری است اظهار داشت: از عمده مشکلات مهم پرداختن به مسائل اقتصادی است.
 
لاریجانی در ادامه این نشست به برخی دغدغه‌های  مدنظر خبرنگاران اشاره کرد و گفت: در مورد آموزش خبرنگاران باید عرض کنم دانشکده خبر وجود دارد بنابراین نیازی به این مسئله نیست. 
 
وی همچنین در مورد صیانت از خبرنگاران اظهار داشت: خود خبرنگاران در این زمینه پیشنهاد بدهند که چگونه می‌شود این کار را کرد، آیا هیچ راه حل قانونی مدنظر است یا یک ساختار و نهادی برای خبرنگاران.  
 
رئیس مجلس در ادامه به چند نکته اشاره کرد و گفت: انتظاراتی است خبرنگاران در محافل رسانه‌ای تصویری روشن از شرایط بین‌المللی را در ذهن داشته باشند و این مهم است از چه زاویه‌ای پدیده رسانه دنبال می‌شود.  
 
وی تأکید کرد: فضای کشور اقتضا می‌کند اهل رسانه به مجموع مختصات نگاه مسئولیت شناسانه داشته باشند.  
 
نماینده مردم قم ادامه داد: در کشور ما نقاط مثبت در فرهنگ عمومی وجود دارد اما در قانون پذیری اشکالاتی وجود دارد.  
 
لاریجانی گفت: باید قوانین درست به جامعه معرفی شود و تفکر قانون‌گرایی توسعه یابد.  
 
رئیس مجلس با اشاره به نکته سوم تصریح کرد: برخی از موضوعات برای کشور ما اولویت دارند که هم مجلس و هم دولت و هم رسانه‌ها به عنوان عنصر آگاهی بخشی و جمهوریت باید به آن توجه کنند.  
 
وی تاکید کرد: اگر منصفانه به صحنه کشور نگاه کنیم عقل متعارف می‌پذیرد که مهم‌ترین مسئله اقتصاد نا به سامانی است اما آنچه در رسانه‌ها دیده می‌شود این موضوع نیست.  
 
دبیر اسبق شورای عالی امنیت ملی کشور اظهار داشت: مشاجرات سیاسی حرف اول را در رسانه‌ها می‌زند، هرچند این موضوع نشان دهنده زنده بودن فضای کشور است اما باید به موضوع اقتصاد اهمیت داده بشود.  
 
لاریجانی تلاش رسانه‌ها به ایجاد وحدت را از دیگر موضوعات مهم دانست و گفت: دامن‌زدن به اختلافات کار سختی نیست بلکه ایجاد اتحاد تلاش می‌خواهد.  
 
وی ادامه داد: نباید برای کوچترین مسئله‌ای برای ایجاد زاویه تلاش کنیم بنابراین مسائل باید با همگرایی مورد توجه قرار گیرد.  
 
رئیس مجلس در ادامه این نشست یادآور شد: مجلس یک رکن اساسی در جمهوریت کشور است نهادی است که همه از آن صاینت می‌کنند و مسئله جمهوریت یک موضوع تفننی برای حکومت ما نیست.  
 
وی تأکید کرد: جدی بودن یک نهاد باید در اذهان عمومی مورد توجه جدی واقع شود و اگر نهاد جمهوریت خسران ببیند همه خسارت می‌بینند و این موضوع مربوط به این خط و آن خط نیست.  
 
رئیس نهاد قانون‌گذاری کشور در ادامه از تمسخر کلیت مجلس انتقاد کرد و گفت: گاهی به خاطر بعضی از اختلاف نظرهای سیاسی کلیت مجلس  مورد تمسخر قرار می‌گیرد که به نفع هیچ کس نیست.
 
وی با اشاره به نمونه‌هایی در این رابطه اظهار داشت: بحث ساپورت که مطرح شد یک سوال بود و لزومی نداشت تصاویر پخش شود و آقای مطهری هم با مزاح مطلبی را گفتند اما به سوژه‌ای برای تمسخر مجلس تبدیل شد و فیلم درست کردند که به نفع نهاد مجلس نیست و ممکن است شما به یک نفر ایراد داشته باشید ولی نباید آن را به کلیت مجلس تحویل داد.  
 
لاریجانی همچنین به موضوع وازکتومی اشاره  کرد و گفت: مثلا بحث وازکتومی مطرح شد شما که می‌دانستید مراد آنها چیست مراد این بود قوانین قطعی تهدید موالید لغو شود ولی بازهم برای مجلس حاشیه درست کردند. 
 
وی تصریح کرد: یا اینکه نماینده‌ای در نگارش یک متن کلمه‌ای را جابه جا نوشته ولی چرا باید مورد تمسخر قرار گیرد، نگاه به مجلس نباید نگاه تمسخرآمیز باشد.  
 
رئیس مجلس تصیح کرد: رسانه‌ها در نوع بیان می‌توانند شرایط را معقول نشان دهند.  
 
لاریجانی همچنین از زحمات خبرنگاران پارلمانی مجددا قدردانی کرد و در مورد محدود شدن دید خبرنگاران و سازمان پارلمانی در صحن علنی گفت: برای این موضوع نیز باید راه حلی پیدا کنیم.  
 
البته لاریجانی با تخریب اتاقک‌های ساخته شده مخالفت کرد و افزود: باید به فکر راه حل ‌های دیگر بود.  
 
رئیس مجلس در ابتدای این نشست با خبرنگاران داخلی گفت: کار خبرنگاری حرفه‌ای سخت است و بنده نیز به دلیل سابقه‌ کار خبر،حساسیت این کار را درک می‌کنم.  
 
در پایان این نشست از خبرنگاران پارلمانی قدردانی و عکس یادگاری دست جمعی گرفته شد. 

انتهای پیام/  
 

برچسب ها: احتیاج ، لبنان ، فلسطین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار