یک مقام سازمان ملل متحد برای بازسازی نوارغزه لغو محاصره این منطقه را خواستار شد

یک مقام سازمان ملل متحد اعلام کرد: محاصره هفت ساله نوار غزه باید پایان یابد تا بازسازی این منطقه امکان پذیر شود.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری فرانسه، یک مقام سازمان ملل متحد روز شنبه اعلام کرد محاصره هفت ساله نوار غزه باید پایان یابد تا بازسازی این منطقه امکان پذیر و راه حلی سیاسی برای حل و فصل این مناقشه یافت شود.

کریس گانس سخنگوی آژانس امداد و اشتغال آوارگان فلسطینی وابسته به سازمان ملل متحد (آنروا) گفت: بخش‌های بزرگی از غزه ویران شده است. ما نمی‌توانیم آن را با دستان بسته بازسازی کنیم.

وی افزود : این محاصره باید پایان یابد. ما در زمینه اقدام بشر دوستانه تنها هستیم. همه آنهایی که به طور مستقیم و غیر مستقیم عامل کشتار و خرابی هستند، باید مشارکت کنند.
لغو محاصره زمینی و دریایی اسرائیل علیه نوار غزه، که در سال 2006 میلادی در پی اقدام حماس به اسارت گرفتن یک نظامی اسرائیلی اعمال شد، درخواست اصلی جنبش حماس و تشکیلات خودگردان فلسطینی در مذاکرات آتش بس در قاهره بوده است.

گانس گفت دست‌کم 65 هزار نفر تخریب شدن خانه هایشان را در یک ماه درگیری بین اسرائیل و جنبش حماس مشاهده کرده‌اند. نهادهای سازمان ملل متحد و تشکیلات خودگردان فلسطینی هم اکنون در حال کار بر روی یک طرح بازسازی هستند که شامل بازسازی تاسیسات آب، فاضلاب و تولید برق است.

گانس خاطر نشان کرد :این یک اولویت فوری است. بدون آن مردم نمی‌توانند به خانه‌هایشان بازگردند. جمع آوری آوار نیز جنبه مهمی است و ما در حال برنامه‌ریزی برای به کارگیری کارگران محلی در خصوص تقویت اقتصاد این منطقه هستیم.

اسرائیل جنگ علیه جنبش حماس را ماه گذشته در نوار غزه آغاز کرد که هدف از آن از بین بردن زرادخانه راکت‌هایی که شهرهای کوچک و بزرگ اسرائیل را هدف قرار می‌دهد، و شبکه تونل‌ها در مرز نوار غزه و اسرائیل بوده است.

گانس گفت اسرائیل نگرانی‌های امنیتی مشروعی دارد، اما مجازات جمعی یک میلیون و 800 هزار فلسطینی در این منطقه "بی نتیجه" بوده است.

وی افزود : زمان آن است که اسرائیل قادر سازد، نه آن که از کار بیندازد. زمان آن است که جهان تشخیص دهد مناقشه غزه به راه حلی سیاسی نیاز دارد.

اسرائیل در سال 2010 میلادی محدودیت‌ها در خصوص واردات مواد غذایی و لوازم و اقلام ساخت و ساز به نوار غزه را کاهش داد. این اقدام در پی اعتراض‌های بین المللی پس از حمله اسرائیل به ناوگان حامل کمک‌های بشر دوستانه برای نوار غزه که به کشته شدن ده فعال ترک منجر شد، صورت گرفت.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار