عفو بین الملل کشتارهای نیروهای آمریکایی در "افغانستان" را محکوم کرد

سازمان عفو بین الملل روز دوشنبه با محکوم کردن کشتارغیرنظامیان افغان توسط نیروهای آمریکایی خواستار رسیدگی به جرایم صورت گرفته درافغانستان پیش از خروج نیروهای نظامی آمریکا ازاین کشور شد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران ، عفو بین الملل با انتشار گزارشی اعلام کرد مدارک گردآوری شده نشان می دهد نواقص موجود در سیستم قضایی نظامی آمریکا خصوصا مصونیت نظامیان درمواجهه با جرایم ارتکابی موجب شده است تا هیچگونه اقدامی درزمینه کشتار یا جراحت غیرنظامیان افغان به دست نیروهای آمریکایی درجریان عملیات نیروهای ائتلافی سازمان پیمان آتلانتیک شمالی ˈناتوˈ در افغانستان صورت نگرفته و این قبیل جرایم بدون مجازات باقی بماند.

این گزارش حاکی است مقامات سازمان عفو بین الملل با 125 فرد افغان مصاحبه کرده اندکه اطلاعات موثقی را درمورد 16 مورد حمله جداگانه که به کشتار غیرنظامیان درافغانستان منجر شده، داشته اند و این سازمان نیز اطلاعات مربوط به 97 مورد وقایع مشابه را از سال 2007 میلادی تاکنون گردآوری کرده است.

دراین گزارش به یکی از بمباران های آمریکا در سال 2012 میلادی در کوهستان های ولایت ˈلقمانˈ اشاره شده است که طی آن 7 زن و دختر افغان کشته و 7 تن دیگر مجروح شدند.

گزارش عفو بین الملل حاکی است پس از هرحمله که به کشتار غیرنظامیان افغان منجر می شد ساکنان مناطق مورد حمله دادخواستی را برای پیگیری کشتارها ارایه کرده اند اما تاکنون هیچگونه اقدامی درزمینه رسیدگی به این موارد و یا مجازات عاملان و پرداخت غرامت صورت نگرفته است.

دراین گزارش از آمریکا خواسته شده تا پیش از خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان به این قبیل جرایم رسیدگی کند و دربرابر اینگونه کشتارها پاسخگو باشد.

ˈحامد کرزیˈ رییس جمهوری افغانستان نیز اغلب از نیروهای آمریکایی به خاطر کشتار غیرنظامیان انتقاد کرده و خواستار رسیدگی به این مساله شده است.
/انتهای پیام
 منبع:ایرنا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.