نوبخت در همایش تبیین سیاست‌های اقتصادی دولت برای خروج از رکود

امسال ۴۴ هزار میلیارد تومان صرف طرح‌های عمرانی می‌شود/۲۴۶ طرح عمرانی باید در سال ۹۳ به اتمام برسد

نوبخت گفت: که امسال بیش از ۴۴ هزار میلیارد تومان برای طرح‌های عمرانی استفاده می‌شود به طوری که در ۴ ماهه امسال ۶۴ درصد بودجه عمرانی و ۸۴ درصد بودجه جاری اختصاص یافته است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران محمدباقر نوبخت معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور در همایش تبیین سیاست‌‌های اقتصادی دولت برای خروج از رکود اقتصادی اظهار داشت: یکی از ابزارهایی که در سیاست‌های خروج از رکود استفاده شده است ابزار بودجه‌ ای است که مطابق با ماده ۱ بودجه در نظر گرفته شده است.
 
وی در تشریح ابزارهای بودجه‌ای در خروج از رکود با اشاره به اینکه این ابزارها به ارقام و احکام بودجه‌ای تفکیک شده افزود: در احکام بودجه‌ای ما از آن برای تامین منابع لازم برای سرمایه و تامین مالی استفاده کردیم که در این مورد ارقام مختلفی وجود دارد که اعتبارات تملک دارایی سرمایه‌ای در بودجه ۹۳ بالغ بر ۴۳ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان برای اجرای طرح‌های عمرانی سرمایه‌گذاری خواهیم کرد که یک استعداد در بودجه تلقی می‌شود که تلاش شده این رقم متناسب با سیاست‌های بودجه‌ای در سیاست اقتصادی دولت برای خروج از رکود حاصل شد سرمایه گذاری شود.
 
وی تاکید کرد: تلاش شده که اعتبارات عمرانی را بیشتر برای اعتبارت هزینه‌ای تخفیف دهیم ، همچنین پرداخت حقوق و دستمزد را کاهش دهیم.
 
نوبخت گفت: با استفاده از سیاست اقتصاد مقاومتی همین مبلغ را اختصاص دادیم به طوری که اعتبارات هزینه‌ای در ۴ ماهه گذشته ۸۹.۴ درصد تخفیف داده شده تا بتوانیم از منابع محدود به سمت اعتبارات تملک و دارایی و سرمایه‌ای حرکت کنیم و طرح‌های عمرانی و استانی این فرصت را فراهم می‌کند که برای توسعه طرح‌های دیگر استفاده شود.
 
معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور با اشاره به اینکه اعتبارات تملک دارایی سرمایه‌ای بیش از ۹ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان ظرف چند روز گذشته ما بین طرح‌های عمرانی عمدتا برای طرح‌های عمرانی بودجه در ۴ ماهه اول ۶۴ درصد تخصیص یافته که عمدتا در روزهای اخیر در چهارچوب سیاست‌های خروج از رکود استفاده شده است.
 
وی افزود : همچنین اعتبارات متفرقه ۱۷ درصد برای فضای آموزشی ۱۰۰ درصد تخصیص یافته است.
 
نوبخت گفت: اولویت دیگر در تخصیص منابع استفاده اصل ۲۴۶ طرح عمرانی باید در سال ۹۳ به اتمام برسد که با توجه به کمبود زمان این طرح‌ها با اعتبارات بیشتری به اتمام خواهد رسید بنابراین ۶۰ درصد از کل اعتباراتی که در طول سال باید به آنها ‍پ‍رداخت شود در طول ۴ ماه نخست ‍پرداخت شد.
 
نوبخت از تخفیف ۱۰۰ درصد بودجه برای طرح‌ها و سفرهای استانی خبر داد و گفت: علاوه بر آنکه این اعتبارات مربوط به دولت و شرکت‌های دولتی است رقمی معادل ۳۵ میلیارد دلار برای طرح‌های عمرانی مازاد و ۴۳ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان نیز در نظر گرفته شده که بنا داریم از آنها استفاده کنیم.
 
وی گفت: علاوه بر این ۴۳ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان اختصاص یافته که بخش عمده‌ای در راستای سیاست خروج از رکود است ابزار بودجه‌ای را با آن از ۸۵ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان مع‌الواسطه شرکت‌های دولتی برای تامین مالی شرکت‌های سرمایه  گذاری کردیم.
 
نوبخت همچنین به تعیین اعتبارات خاص برای بخش غیردولتی اشاره کرد و افزود: علاوه بر ۲۲ میلیارد دلار که اجازه داده شده استفاده شود حداقل ۳۵ میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی استفاده خواهیم کرد که قطعا در بخش تحولات خارجی می‌توانیم فاینانس‌هایی که قبلا مجوز آنها داده شده بود را مورد استفاده قرار دهیم.
 
نوبخت با بیان اینکه البته احکامی نیز در بودجه وجود دارد که با آنها می‌توانیم برای سیاست‌های خروج از رکود استفاده کنیم اظهار داشت: در بند ق تبصره ۲۲ این امکان وجود دارد که بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار برای طرح‌های میعانات گازی و نفت که اولویت با میادین مشترک و افزایش  پالایش نفت و گاز همچنین به منظور کاهش و بهینه‌سازی مصرف انرزی استفاده که از طریق بایبک می‌تواند به دستگاه‌های اجرایی این کمک را فراهم کند.
 
معاون رییس جمهور ضمن اشاره به بند الف تبصره ۴ بودجه نیز از دیگر سیاست‌هایی است که بودجه اجازه آن را فراهم کرده گفت: ۳۵ میلیارد دلار فاینانس طبق این بند در اختیار دولت است که می‌تواند بین استان‌های مختلف توزیع کند که این استان‌ها تا آبان‌ماه مهلت دارند که امکان جذب ظرفیت طرح‌های عمرانی را فراهم کنند در غیر این صورت ناگزیریم این اعتبارات را به استان‌هایی تخصیص دهیم که امکان ظرفیت را داشته باشند.
 
وی ادامه داد: علاوه بر اعتباراتی در حذف ۱۸ میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار هزینه خواهیم کرد این امکان برای دولت وجود دارد که در سال جاری ۲۰۰ میلیون دلار از طریق صندوق نوآوری برای طرح‌های دانش بنیان و احیای توسعه اراضی استان خوزستان ایلام و سیستان و بلوچستان استفاده کنیم همچنین ۲ میلیارد دلار برای مهار آب‌های اراضی اختصاص یافته است.
 
نوبخت با بیان اینکه ۳ هزار میلیارد تومان اسناد خزانه در جهت تعبیه بدهی غیردولتی است که برای استفاده از این رقم مصوبه هیپت وزیران را دریافت کردیم.
 
وی با اشاره به هدفمندی یارانه‌ها گفت: علاوه بر اقدامات انجام شده برای بهداشت و سلامت مردم ۵ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان از این منابع را برای کمک به بخش تولید و ارایه تسهیلات ارزان قیمت به بانک‌ها داده شده است.

انتهای پیام/

برچسب ها: همایش ، دولت ، دلار
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار