لاریجانی در همایش سفرای ایران در خارج از کشور:

نگاه کاسب‌کارانه راهگشای مسئله هسته‌ای نیست / کلیت مجلس از مذاکرات هسته‌ای حمایت می‌کند

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: شرایط داخلی به نسبت گذشته از نظر سیاسی همگراتر، روابط میان قوا منظم‌تر، صمیمانه‌تر و سنجیده‌تر شده و این یک آورده مطلوب است.

به گزارش خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی امروز سه‌شنبه در همایش سفرا و روسای نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور خطاب به وزیر امورخارجه کشورمان گفت: از آقای ظریف وزیر امورخارجه کشورمان، سفرا و دستگاه دیپلماتیک که این روزها کارهای بسیار ارزشمندی را دنبال می‌کنند، تشکر می‌کنم.  
 
وی افزود: ظریف این روزها به خاطر مباحث هسته‌ای سرش شلوغ است و باید بحث‌های هسته‌ای را دنبال کند و اصولا وزارت امورخارجه  با وجود شرایط کشورمان اقتضا می‌کند که ازدستگاه دیپلماسی فعالی برخوردار باشیم که ظریف از این ظرفیت برخوردار است.  
 
** ظریف هنگامی که به مجلس می‌آید منبری صحبت می‌کند، خدا عاقبت خانم اشتون را بخیر کند

لاریجانی با مزاح خطاب به ظریف گفت: ظریف هنگامی که به مجلس می‌آید منبری صحبت می‌کند، خدا عاقبت خانم اشتون را بخیر کند، روی هم رفته وزارت خارجه کار حرفه‌ای در پیش دارد و البته همیشه وصف کار وزارت خارجه به عنوان یک وزارت خانه استراتژیک و پر اهمیت بوده اما شرایط امروز این را بیشتر کرده است.

وی افزود: شرایط موجود و وضعیت اقتصادی کشور اقتضا می‌کند یک تألیف دقیق‌تری در حوزه دیپلماسی داشته باشیم و با یک شرایط داخلی منظمی آن را پیگیری کنیم.  
 
رئیس مجلس تصریح کرد: از بعد سیاست داخلی بنده یک همگرایی بیشتری در کشور می‌بینم یعنی شرایط داخلی از نظر سیاسی همگراتر شده، روابط میان قوا منظم‌تر، صمیمانه‌تر و سنجیده‌تر شده است که این یک آورده مطلوب است البته در یک کشور همیشه آرا و نظرات مختلفی وجود دارد که گاه این نظرات تند هستند اما به طور طبیعی در کشوری که دموکراسی دارد نظرات مختلف نیز وجود دارد.  
 
**در شرایط پرتنش هیچگاه سرمایه‌گذاری درستی سامان نمی‌گیرد

وی تأکید کرد: آرامش در بعد سیاسی در داخل کشور بیشتر شده و باید از این جهت از آن صیانت کرد چرا که این بستر زمینه توسعه در ابعاد مختلف را در کشور فراهم می‌کند، در یک شرایط پرتنش هیچ‌گاه سرمایه‌گذاری درستی سامان نمی‌گیرد لذا از این جهت باید قدر و اهمیت این موضوع را دانست پس با مجموعه شرایطی که در منطقه داریم که شرایط نسبتا داغی است و با توجه به نابه سامانی‌های اقتصادی در درون کشور باید از بسیاری از مسائل فرعی گذشت اما این به آن معنا نیست که اشکالاتی در کار نیست.  
 
لاریجانی ادامه داد: باید مسائل را اصلی و فرعی کرد و ارزش این اجمال داخلی را حس کرد و به آن بها داد و نگذاشت به بسیاری از مسائل لطمه بزند، بارها تأکید کردم که مسائلی که دسته‌بندی می‌شوند بحث اقتصاد در اولویت باشد، و باید دانست که  نگاه سیاست‌‌زده به آن آسیب می‌زند کاملا موضوع را در سطح خود دقیق و عاملانه باید تعیین کرد. 

رئیس قوه مقننه تصریح کرد: در حوزه سیاست داخلی یک نوع همگرایی و اجماع داخلی در کشور چه در بحث هسته‌‌ای، منطقه‌ای و مباحث دیگر می‌بینیم ضمن آنکه آراء مختلف همیشه باید مجال داشته باشد که حرف خود را بزند چرا که می‌تواند مفید باشد.  

**وضع ما از نظر اقتصادی رو به پیشرفت است  

وی افزود: از نظر اقتصادی وضع ما در برخی از امور روبه پیشرفت است و در برخی جاها نیز نواقصی داریم اما در کل جهت‌گیری کشور به سمت اصلاح شرایط اقتصادی است یعنی به نظر بنده طریق و راه به درستی انتخاب شده و وضعیت بهم ریخته گذشته در حال اصلاح است اما در عین حال باید از این مسیر مراقبت کرد.  
 
لاریجانی با اشاره به موضوع تورم در کشور اظهار داشت: در موضوع تورم را مجموعا دولت و مجلس دنبال کردند و تا حد خوبی این موضوع جواب داده و شتاب تورم را کنترل کرده است.
 
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: حتی وقتی یارانه‌ها را ادامه دادیم این امر باعث شد تا تورم کنترل شود و این به خاطر گام‌های نظام یافته‌ای بود که در بحث یارانه برداشته شد و بی‌انضباطی‌های گذشته در بحث اجرایی یارانه‌ها برداشته شد و منابعی که الان برای اخذ یارانه‌ها وجود دارد تا حدی معادل چیزی است که تعیین شده البته هنوز یک عدم تعادل داریم اما در کل این امر نزدیک بهم شده لذا نگرانی که دولت در هر ماه برای پرداخت یارانه داشت تا حدی کنترل شده و انضباط بیشتری پیدا کرده است.  

**بهبود وضعیت بهداشت و بیمارستان‌ها
 
نماینده مردم قم در مجلس ادامه داد: در بحث حوزه سلامت کاری که در بودجه امسال توسط مجلس انجام شد در چند بخش بود که یکی از آن مالیات بر ارزش افزوده بود که یک رقمی از آن را به بخش سلامت اختصاص دادیم که یک رقم قابل توجهی بود، در بخش یارانه نیز سهمی را برای حوزه سلامت گذاشتیم که در مجموع اینها و تمهیدی که خود دولت برای بالا بردن وضع سلامت در کشور انجام داده بود شرایط را برای تحقق این امر بهتر کرد و امروز وضعیت بهداشت چه در حوزه بیمارستان‌ها و چه مسائل دیگر بهتر شده و این یک نکته مثبت در این وضعیت است.

رئیس قوه مقننه تأکید کرد: تا حد زیادی وضعیت اقتصادی کشور قابل پیش بینی شده اما نه اینکه اشکلاتی ندارد یعنی نوسانات غیر قابل کنترل حتی ساعتی نیز مرتفع شده، در حوزه مسکن، مسئله ارز به ثبات رسیده که برای ثبات مسئله ارز فکر و زحمت کشیده شده است که با وجود این مشکلات وضعیت به این ثبات رسیده است. 

**ضرورت همکاری بیشتر بانک‌ها در زمینه صنعت
 
وی تصریح کرد: در زمینه رکود در بازار هنوز مسئله جدی است به ویژه در رابطه با صنعت قدری کم‌کاری شده مخصوصا در حوزه کاری بانک‌ها، بانک‌ها باید در زمینه صنعت همکاری بیشتری داشته باشند چرا که این بخش نواقصی دارد.  
 
لاریجانی بیان کرد: ما در مجلس شورای اسلامی در لایحه بودجه سال 93 راه حل‌های این را تا حدی برای دولت قرار دادیم و اختیاراتی را که قرار بود به دولت ارائه دهیم به آنها ارائه کردیم.  
 
رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: یک مبلغ 100 میلیارد دلار در یک قسمتی گذاشتیم که بر اساس آن در کارهای وزارت نفت می‌تواند به صورت مختلف انجام دهد که تنها در حوزه نفت نیست بلکه برای اصلاح شرایط موجود است و برای سرمایه‌گذاری در حوزه‌های مختلف همچون ریلی، مصرفی و... است.   
 
نماینده مردم قم در مجلس افزود: منابعی را از صندوق توسعه ملی برای بخش کشاورزی و بخش صنعت به صورت ریالی و ارزی در نظر گرفتیم که بتواند شرایط را از حالت رکود خارج کند لذا از نظر قانونی مشکلی وجود ندارد البته اخیرا دولت نیز یک  لایحه‌ای را براساس اقتصاد مقاومتی را تدوین کردند برای خروج از شرایط رکودی که این طرح را امروز به مجلس شورای اسلامی ارائه کردند اما اعلام وصول نشد، انشاءالله اعلام وصول خواهد شد و به مسیر اجرا در خواهد آمد. 

رئیس قوه مقننه تأکید کرد: بیشتر ما در مقام اجرا مشکل داریم، یعنی بخش آزاردهنده اقتصادی ما بخش رکودی است  و باید در این زمینه عمل صورت گیرد و در این راستا بانک‌ها می‌توانند نقش بسیاری داشته باشند. 

**قانون سیاست‌های اصل 44 بد اجرا شده است
 
وی گفت: نامتعادل بودن وضعیت ما در شرایط بودجه‌ای است، در طول 7،8 سال گذشته بودجه جاری کشور حدود 65 درصد بودجه کشور بود که امروز به 85 درصد رسیده است این به آن معناست که قدرت مانور ما در بخش عمرانی حدود 15درصد افزایش داشته است.  
 
لاریجانی ادامه داد: اقتصاد ما هنوز دولتی است، درست است که قانون سیاست‌های اصل 44 تصویب شد اما چون این قانون بد اجرا شد، این حالت خروج از خصوصی هنوز اجرایی نشده و فضای رقابتی آنچنانی وجود ندارد.  
 
رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: یکی از عوارض این وضعیت اقتصاد دولتی که ما داریم این است که تا بخش‌های عمرانی ما تزریق بودجه در کشور نکنند سایر بخش‌های تولیدی فعال نمی‌شوند.  
 
نماینده مردم قم در مجلس گفت: البته این مشکل راه‌های مختلفی دارد که هم  دولت و مجلس در اصولی اتفاق نظر دارند و آن را دنبال می‌کنند اما باید بدانیم که مسئله رکود در شرایط فعلی بسیار جدی است.  
 
رئیس قوه مقننه اضافه کرد: مشکل دیگر کشور مسئله کمبود آب است، تقربیا حدود 6 هزار روستا با تانکر آبرسانی می‌شوند، و این شرایط بسیار سختی برای آنها است، گاهی این امر مسائل اجتماعی را نیز به وجود می‌آورد البته یک راه حل‌هایی را هم دولت و مجلس پیگیری می‌کند به طوری که ما 8 میلیارد دلار  را برای کنترل آب‌ها سرمایه‌گذاری کردیم.

**راه‌حل‌های مسئله کمبود آب نیازمند سرمایه‌گذاری‌های سنگین است
 
وی ادامه داد: مسئله کمبود آب یک مسئله جدی است و باید راه حل‌های دیگری نیز برای آن پیدا کرد اما باید دانست که در این عرصه نیازمند سرمایه‌گذاری‌های سنگین است.  
 
لاریجانی تأکید کرد: تا شرایط توسعه کشور ما غنی نشود و رونق اقتصادی به وجود نیاید ما نمی‌توانیم به این بخش‌ها خدمات زیادی را دهیم بنابراین اینکه ما عرض می‌کنیم مسئله خروج از رکود باید اولویت داشت به خاطر این است که همه این امور به مسئله رکود متصل است.  
 
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: در عین حال تمهیداتی برای این موضوع انجام شده اما این امر نیازمند گام‌های عمیقی است.

نماینده مردم قم در مجلس تصریح کرد: ما در ساخت‌های اجرایی کشور با دو موضوع مهم مواجه هستیم، یکی فربه شدن بی‌رویه بخش‌های اجرایی کشور است که علیرغم اینکه سیاست‌های کلی در این زمینه کوچک کردن آن بود اما همچنان با گسترش بخش‌های اجرایی مواجه هستیم که البته این دولت تا یک حدی این را کنترل کرد اما در گذشته یک رقم‌های بالایی نیروی انسانی استخدام شده است.
 
رئیس قوه مقننه افزود: موانع زیادی تحت عنوان مقررات مختلف برای تولید کشور گذاشته شده به طوری که اگر کسی بخواهد سرمایه‌گذاری کند 200 روز کاری باید کار کند تا به یک نتیجه برسد در حالی که در کشورهای خارجی این زمان 15روز است واین به آن معناست که جذب سرمایه و رونق تولید همچنان دچار چالش است.  
 
وی تصریح کرد: برای این کار یک تمهیدی در قانون برنامه دیدیم که تالارهای گفتگو را میان بخش خصوصی و بخش دولتی گذاشته شود که در آنجا این اشکالات دیده شود و اگر سهم دولت است آن را بزدایند و مشکلات تاحدودی حل شود. 

** سیاست‌های اقتصاد مقاومتی سیاستی سنجیده برای حال و آینده است
 
لاریجانی در رابطه با بیکاری در کشور اظهار داشت: وضعیت بیکاری بین 14 تا 15 درصد در کشور وجود دارد که این رقم قابل توجه است و مسئله بیکاری به رکود بازمی‌گردد و نشان می‌دهد که ما باید چه سمت‌گیری به چه قسمتی داشته باشیم.  
 
رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: همه این‌ها نشان می‌دهد که سیاست‌های اقتصاد مقاومتی که در مجمع تشخیص مصلحت نظام برآن کار شد و مورد تأیید مقام معظم رهبری قرار گرفت که محور اصلی آن رونق تولید است یک سیاست بسیار سنجیده برای حال و آینده کشور است. 

نماینده مردم قم در مجلس تأکید کرد: در بعد علمی و فناوری پیشرفت‌های خوبی در کشور صورت گرفته مخصوصا در فناوری‌های نوین و سازوکارهای خوبی نیز در مورد شرکت‌های دانش بنیان در مجلس تصویب شد که در کل باید این حرکت‌های سامان یافته مولفه‌های پیشرفت علم و فناوری را بالا ببرد.
 
رئیس قوه مقننه تصریح کرد: یکی از مسائل مهم کشور این است که دانشگاه به بخش تولید و صنعت متصل شود،  یکی از موضوعات و مسائلی که ما در مجلس در رابطه با آن جلسه می‌گذاریم همین موضوع است که بر روی آن کار کارشناسی انجام می‌گیرد و نیازمند ساختارهای جدیدی است.   
 
وی بیان کرد: در بعد امنیتی داخلی کشور ما باید به برخی از موضوعات توجه داشته باشیم چرا که آنها مهم هستند مخصوصا درخصوص امنیت اجتماعی است که باید به آن بسیار بها دهیم، مسئله سرقت‌های مسلحانه، تجاوز به عنف و ... که وجود دارد و نباید در جامعه اسلامی وجود داشته باشد لذا باید نسبت به این پدیده‌ها حساس بود چون با کلیت جامعه در ارتباط است.  
 
 لاریجانی گفت: خوشبختانه قوه قضاییه تمهیدات خوبی در این زمینه و آن را پیگیری می‌کند اما این یکی از موضوعاتی است که همیشه دغدغه ما است. 

رئیس مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: یکی از موضوعات و مسائل مهمی که در کشور وجود دارد مواد مخدر است، با توجه به اینکه این پدیده ذو ابعاد است باید به آن توجه خاص کرد چرا که یک موضوع مهم داخلی است و باید به آن توجه ویژه کرد. 

نماینده مردم قم در مجلس با اشاره به حوزه فرهنگ تصریح کرد: ما در حوزه فرهنگ باید بسیار سامان یافته‌تر کار کنیم چرا که ظرفیت‌ها از نظر فرهنگی در داخل بسیار غنی است اما نحوه استفاده از این امر را باید ساماندهی کرد و نقص‌های آن را برطرف کرد.  

رئیس قوه مقننه ادامه داد: در بعد سیاست خارجی ما با چالش‌های مختلفی مواجه هستیم، شاید در کل بحث هسته‌ای یک بحثی است که چالش مهم ما در حوزه بین‌الملل است، یک بخش آن مسائل منطقه‌ای و آشوب‌های منطقه‌ای است که به وجود آمده و برخی از رقابت‌هایی که در حال شکل‌گیری است از نظر مدیریت جهانی که باید برای همه این‌ها توجه خاص صورت گیرد.

**  انصافا وزارت خارجه در یک سال اخیر  وقت زیادی را صرف مسئله هسته‌ای کرده است
 
وی گفت: در مورد مسائل هسته‌ای و حوزه مذاکرات هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران مذاکرات جدی دنبال می‌کند و هم در یک سال اخیر انصافا وزارت خارجه با یک وزن‌گذاری وقت بسیار زیادی صرف این مسئله شده است که باید از ایشان و همکارانشان تشکر کرد.  
 
لاریجانی تأکید کرد: به نظر بنده گام اولیه مسائل هسته‌ای برداشته شده که این خود یک حالت مسکن خوبی داشت اما مهم مذاکرات بعدی است چرا که اهمیت بسزایی دارد لذا بحث‌های هسته‌ای در داخل کشور ما همچنان یک موضوع جدی است.
 
رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: منطق ایران منطق روشن و معقولی است چه در بعد غنی‌سازی  چارچوبی که پیگیری می‌شود از عقلانیت زیادی برخوردار است که مسیر را در مذاکرات هموار می‌کند مگر اینکه یک بیماری دیگری وجود داشته باشد.  

نماینده مردم قم در مجلس بیان کرد: چه در بحث غنی سازی و چه در بحث راکتور آب سنگین اراک، 1+5 نباید به دنبال بهانه‌جویی باشد، ایران امکان‌های مختلفی را برای اطمینان از پسماند و فراهم کرده ولی اینکه از این بهانه استفاده کنند و به دنبال محدود کردن جمهوری اسلامی ایران باشند یک امر نامعقولی است، بنابراین اصرار دوستان ما پایه‌های روشنی دارد.

رئیس قوه مقننه گفت: در مسئله فرودو حساسیت 1+5 یک مقداری برای ما ابهام‌ آمیز شده، اگر مقصود این است که ایران پنهان سازی انجام می‌دهد، خوب نظارت‌های آژانس می‌توانید تعیین کنید که صورت نگیرد، اما اینکه ما چون زیر کوهی جای امنی را به وجود آورده‌ایم شما انقدر روی آن حساسید، این حساسیت آنها در مذاکرات ابهام را بیشتر می‌کند که آنها یک هدف دیگری را در نظر دارند.  
 
وی اضافه کرد: در بحث مدت زمان نیز منطق ایران متناسب با موضوعات بوده و زمان را مشخص می‌کند البته اگر 1+5 در مذاکرات جدی باشند که هستند کلیات این امر هسته‌ای در زمان خیلی کوتاه‌تری قابل ساماندهی است که این به نفع هر دوطرف خواهد بود. 

**نگاه کاسب‌کارانه و چانه‌زنی در مسئله هسته‌ای راهگشا نیست
 
لاریجانی گفت‌: اما وقتی آنها اصرار می‌کنند که مذاکرات باید طولانی شود باید توقع داشته باشند که به همان مقداری که آنها زمان می‌خواهند به نفع هر دو طرف نیست لذا من در مجموع سامان یافتگی این را احساس می‌کنم که پایه‌های عقلانی را ایران دنبال می‌کند و اینکه ما یک نگاه کاسب کارانه و چانه زنی در رابطه با بحث هسته‌ای داشته باشیم راهگشا نیست.

** 1+5 بداند، ممکن است بن‌بست در مذاکرات به حوزه‌های دیگر تعامل نیز سرایت کند

لاریجانی با بیان اینکه مبانی 1+5 پشت میز مذاکرات باید معقول و قابل قبول باشد ادامه داد: 1 +5 باید بداند که ایران موضوع هسته‌ای را در مجموع مسائل در نظر گرفته است و ممکن است بن‌بست در مذاکرات به حوزه‌های دیگر تعامل نیز سرایت کند.

رئیس قوه مقننه با اشاره به اینکه پس از جنگ جهانی دوم غرب نگاهی سلبی به خاورمیانه داشت، بیان کرد: اکنون شرایط متفاوت شده و مردم منطقه نیز با بیداری اسلامی خواهان تحولات و حرکت به سوی تمدن اسلامی هستند. تنفر موجود از آمریکایی‌ها نتیجه سلطه‌گری‌های چند دهه اخیر آنها بوده و آمریکا نباید تقصیر این نفرت را به گردن این و آن بیندازد، توان فکری و فناوری در جهان اسلام افزایش یافته لذا سرکوب دردی را دوا نمی‌کند، بلکه در خودش ماجرای بیشتری را به وجود می‌آورد.

وی ادامه داد: سرکوب خواست عمومی منجر به تولید بحران می‌شود، انفجار آمیز می‌شود و یا گاهی بحران‌آفرینی می‌کند البته ما نمی‌گوییم همه بحران‌ها و چالش‌های فرقه‌ای در عالم اسلام وجود دارد را غرب به وجود آورده اما در مورد بخشی از آنها اطلاعات داریم که طراحی شده از سوی آمریکا و دیگر کشورهای غربی است.

لاریجانی افزود: اشکال کار غربی‌ها در منطقه حمایت از اقدامات مسلحانه است که البته پدیده تروریسم یک عارضه عجیب و غریب است که هیچگاه بدین شکل در دنیای اسلام سابقه نداشته و حتی سلفی‌ها نیز در دهه‌های قبل صرفاً به عنوان یک تفکر حضور داشته‌اند اما ممزوج شدن این تفکر با حرکت‌های تروریستی خطرناک است.

رئیس قوه مقننه نسبت دادن همه جریانات تروریستی به مسائل پشت پرده را رد کرد و گفت: یک امر فکری نیز به راه افتاده است که باید به آن بها دهیم و تئوری وحدت جهان اسلام امام خمینی(ره) را در قبال آن دنبال کنیم که به ویژه سفرای جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور در حوزه دیپلماسی کشور مسئولیت دارند تا با فراهم کردن نشست‌ها و گفتگوها میان اصحاب رسانه‌ و اندیشمندان تلقی‌های مسلمانان از یکدیگر را تصحیح کنند.

وی تاکید کرد: این فضای غبارآلود قطعاً‌ تغییر خواهد کرد، البته این در حالی است که ما باید بکوشیم که هزینه‌های آن را کاهش دهیم.

**برخورد تاکتیکی غرب با جریانات تروریستی یک خطای استراتژیک است

لاریجانی افزود: برخورد تاکتیکی غرب با جریانات تروریستی یک خطای استراتژیک است، ممکن است برای یک مدت کوتاه از تروریست‌ها استفاده کنید اما وقتی فکر افراطی در ذهن‌ها شکل گرفت، نمی‌توان با عملیات نظامی با آن برخورد کرد.

رئیس قوه مقننه با اشاره به اقدام نظامی آمریکا علیه داعش درعراق گفت: چرا اوباما در برابر کشتار مسیحی‌ها، اهل سنت، دروزی‌ها، و علوی‌ها ساکت بودند و حتی کمک‌هایی هم به تروریست‌ها کردند؛ این برای شما یک عارضه است و در آینده باید بابت آن پاسخگو باشید.

وی با اشاره به ضرورت اولویت‌ بندی‌های جدید در حوزه دیپلماتیک و با تأئید سخن رئیس‌جمهور مبنی بر پررنگ شدن حوزه اقتصاد در بخش دیپلماسی کشور گفت: همسایگان برای ما اولویت دارند و با توجه به شرایط کنونی در صحنه بین‌الملل روابط ما با چین و روسیه نیز باید ارتقاء یابد که به نفع همه است.

رئیس قوه مقننه در پایان خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران تلاش‌های زیادی برای ممانعت از گسترش حضور تروریست‌ها در عراق کرد و آیت‌الله سیستانی در این زمینه بسیار تأثیرگذار بودند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار