معاونت هماهنگ کننده سازمان بسیج دانشجویی در مراسم رونمایی از کتاب سفیران کاروتلاش در جمع جهادگران گفت: مدیریت معنوی اردوها یکی دیگر از اقداماتی است که برای کیفی‌سازی فعالیت‌‌های جهادی انجام گرفته است. در این قسمت باید تبیین شود که مومن جهادی کیست و اخلاق و زندگی جهادی چگونه است؟ که البته این مسایل هنوز به خوبی تبیین نشده‌اند. اقدام دیگری که در این زمینه باید انجام شود استفاده از افراد با تجربه و متخصص است.

به گزارش خبرنگار دانشگاه باشگاه خبرنگاران عصر امروز در سازمان بسیج دانشجویی از کتاب سفیران کار و تلاش با موضوع راهنمای جامع و کاربردی ورود حرکت جهادی به حل علمی مشکلات عملکرد محروم توسط قرارگاه شهید باقری زیرنظر سازمان بسیج دانشجویی رونمایی شد.
 
مجتبی باستان معاونت هماهنگ کننده سازمان بسیج دانشجویی در رابطه با شروع فعالیت‌های جهادی گفت :فعالیت‌های جهادی از سال 1379 آغاز و تا سال 1384 به صورت ناهماهنگ ادامه داشت. در آن دوره سی تا چهل گروه جهادی وجود داشته که ساماندهی نشده بودند اما از سال 84 بسیج دانشجویی متولی ساماندهی این گروه‌ها شده و تا سال 88 تعداد این گروه‌های جهادی به 1800 گروه رسید.
 
وی تصریح کرد: بسیج دانشجویی مأموریت زیادی در عرصه کار جهادی داشته و باید بر تمام فعالیت‌های دانشگاه اعم از کرسی‌های آزاد اندیشی، اردوها، کارهای گروهی، تأثیر گذاشته و اما به طور کلی فضای جهادی تنها مختص بسیج دانشجویی نیست و همه گروه‌ها می‌توانند در آن ورود کنند.

معاونت هماهنگ کننده سازمان بسیج دانشجویی با بیان اینکه فعالیت‌های جهادی تا سال 88 از نظر کمی افزایش یافت اما تصمیم گرفتیم برای ارتقای کیفی این فعالیت‌ها، نگاه پژوهش محور و تفکر عمیق و فرهنگی نسبت به این مساله داشته باشیم، ادامه داد: یکی از برنامه‌های ما این بود که اقدامات آموزشی و توجیهی تکثیر شود و دوره‌های هجرت و آسیب‌شناسی توسعه یابد. یکی دیگر از اقدامات، تشکیل کارگروه‌های تحقیق و پژوهش در عرصه‌های مختلف است. همچنین تخصصی پرداختن به عرصه‌های مختلف نیز باعث کیفی سازی خواهد شد زیرا باید آموزش‌ها تخصصی و نیروهای جهادی متخصص باشند تا بهره‌وری افزایش یابد.

وی در ادامه افزود: مدیریت معنوی اردوها یکی دیگر از اقداماتی است که برای کیفی‌سازی فعالیت‌های جهادی انجام گرفته است. در این قسمت باید تبیین شود که مؤمن جهادی کیست و اخلاق و زندگی جهادی چگونه است؟ که البته این مسائل هنوز به خوبی تبیین نشده‌اند. اقدام دیگری که در این زمینه باید انجام شود استفاده از افراد با تجربه و متخصص است.

باستان با اشاره به کتاب سفیران کار و تلاش اظهار داشت: این کتاب بخش‌هایی مربوط به کارآفرینی، بحث‌های تخصصی، مدل کارآفرینی، اخلاق جهادی را پیگیری می‌کند. ما باید در اردوهای جهادی از بحث خدمات محور به تولیدمحور برسیم که این مساله پایه اقتصاد مقاومتی است.


در ادامه این مراسم "صادق مفرد" یکی از مولفان کتاب سفیران کار و تلاش و مسئول هسته توانمندسازی حرکت‌های جهادی اردوگاه شهید باقری گفت:  طی این سال‌ها کمیت و کیفیت افزایش یافته اما عرصه‌های فعالیت مانند گذشته است در حالی که نیاز روستاها نسبت به 25 سال قبل تفاوت پیدا کرده است. به همین دلیل به فکر افتادیم که فعالیت‌های جدیدی را با توجه به نیازهای روز تعریف کنیم چون روستاها به حدی از رشد و بصیرت رسیده‌اند که نیازهایشان تغییر کرده است. کتاب سفیران کار و تلاش نیز روی این موضوع دست گذاشته است و این مسائل را رصد می‌کند.


وی افزود: در بخش دوم این کتاب که به بحث کارآفرینی روستایی می‌پردازد سراغ کسانی رفتیم که این کار را در مناطقی که منابع طبیعی آن اندک است تجربه کرده‌اند. ما باید روستاها را به سمتی ببریم که خدمات مولد به آن‌ها بدهیم.


هادی فلاحی از جهادگران اردوهای جهادی نیز در رابطه با کتاب سفیران کار و تلاش بیان داشت: این کتاب به خوبی به مساله کارآفرینی پرداخته و تولید محتوای آن خوب انجام شده اما در عمل عرصه جهادی با چیزهایی که می‌شنویم متفاوت است و حرف‌هایی که در سطوح مدیریت سازمان گفته می‌شد با عمل تفاوت داشت. مثلاً ما در بحث اقتصاد مقاومتی ورود کردیم اما از ما پشتیبانی نشد.


وی در ادامه گفت: مهم‌ترین مشکل ما این است که نظام آماری دقیقی وجود ندارد و نمی‌دانیم چند جهادگر ورود یا خروج کرده‌اند و دلیل آن چه بوده است. این مساله به این دلیل اتفاق افتاده که تجربیات منتقل نشده و تجربیات میدانی کمرنگ است.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار