بسته خبری/ نمایندگان مجلس شورای اسلامی تاکید کردند

برخورد مقتدرانه ریاست قوه قضائیه با مسائل فتنه/ "آیت‌الله آملی لاریجانی" در برخورد با پرونده‌های جنجالی تسلیم جوسازی‌ها نشد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی بعد از ابقای آیت‌الله آملی لاریجانی به ریاست قوه‌قضاییه برای مدت یک‌سال؛ درباره نقاط مثبت عملکرد وی طی سال‌های ریاست بر دستگاه قضا اظهار نظر کردند.

به گزارش حوزه حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران؛ در روز پنج‌شنبه (23 مردادماه) حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در اجرای اصل صد و پنجاه و هفت قانون اساسی، با صدور حکمی آیت الله حاج شیخ صادق آملی لاریجانی را برای یک دوره ی دیگر، به ریاست قوه قضائیه منصوب کردند.

بعد از ابقای آیت‌الله آملی لاریجانی؛ بر آن شدیم تا نظر نمایندگان مجلس شورای اسلامی را درباره عملکرد رئیس‌قوه قضاییه جویا شویم.

در ادامه نظرات نمایندگان را می‌خوانید.


اسفنانی: عملکرد آیت‌الله آملی نشان داد در رسیدگی به پرونده‌های قضایی خط قرمزی وجود ندارد

عضو کمیسیون حقوقی قضایی مجلس گفت: سرلوحه اقدامات آیت‌الله آملی لاریجانی بر محور عدالت است و وی به درستی نشان داد که در رسیدگی به پرونده‌های قضایی هیچ خط قرمزی وجود ندارد.

" محمدعلی اسفنانی" در گفتگو با خبرنگار حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران، با اشاره به تمدید حکم آیت‌الله آملی لاریجانی برای یک دوره دیگر به ریاست قوه قضائیه اظهار داشت: بنا به تعبیر مقام معظم رهبری قوه قضاییه نبض دستگاه اداری کشور است و سلامت آن حکایت از سلامت بدنه دولت و نظام اداری  دارد، بنابراین اینکه چه کسی بر کرسی ریاست این دستگاه باشد اهمیت بسزایی دارد.

وی به خدمات شایسته آیت‌الله آملی لاریجانی طی دوره گذشته اشاره کرد و گفت: آنچه که در این 5 سال از رئیس قوه قضاییه شاهد بودیم تصمیم‌گیری‌ها و اعلام مواضع صریح و به موقع وی در مسائل داخلی و بین‌المللی بود که نشان داد فشارهای برخی جریان‌ها هچ تاثیری در مواضع آیت‌الله آملی لاریجانی ندارد.

اسفنانی تاکید کرد: سرلوحه اقدامات آیت‌الله آملی لاریجانی بر محور عدالت است و وی به درستی نشان داد که در رسیدگی به پرونده‌های قضایی هیچ خط قرمزی وجود ندارد و مطابق قانون با همه تخلفات بدون مسامحه برخورد می‌شود.

عضو کمیسیون حقوقی قضایی مجلس در پایان خاطرنشان کرد: قوه قضاییه در پرونده‌هایی که به اعتقاد برخی از افراد احتمال تسامح در آن می‌رفت به درستی وارد شد و آنها را با دقت مورد رسیدگی قرار داد و تحت هیچ کدام از جریان‌های سیاسی کشور قرار نگرفت.


نقوی‌حسینی: "آیت‌الله آملی لاریجانی" در برخورد با پرونده‌های جنجالی تسلیم جوسازی‌ها نشد

در ادامه؛ سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس با بیان اینکه در دوره تصدی آیت‌الله آملی لاریجانی بر ریاست قوه قضائیه شاهد تحولات مثبتی در این قوه بودیم، گفت: یکی از ویژگی‌های مثبت و قابل تقدیر قوه قضائیه در زمان تصدی آیت‌الله آملی لاریجانی، برخورد حقوقی، قانونی و قاطع، بدون تحت تاثیر قرارگرفتن جوسازی‌ها، فشار‌ها و فضاسازی‌ها در پرونده‌های جنجالی و در مقابل افراد مدعی است.

سید حسین نقوی حسینی نماینده مردم ورامین در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تمدید حکم" آیت الله آملی لاریجانی" ریاست قوه قضائیه برای یک دوره دیگر، اظهار داشت: پس از انتصاب حضرت آیت الله آملی لاریجانی برای دوره اول قوه قضائیه، شاهد تحولات مثبتی در این قوه بودیم.   
 
وی ادامه داد: این تحولات چه به لحاظ حوزه قضا و رسیدگی به پرونده‌ها و چه به لحاظ صدور آراء قاطع در مقابل مفاسد به ویژه مفاسد اقتصادی و چه در حوزه‌های سازمانی و اداری و انسجام قوه قضائیه و محاکم عمومی در سراسر کشور سبب شد تا مقام معظم رهبری  بر اساس این تحولات مثبت تشخیص دهند حکم وی برای یک دوره دیگر نیز تمدید شود.   
 
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی، خاطرنشان ساخت: امیدواریم تحولات مثبتی که در دوره اول صورت گرفت ادامه پیدا کرده و تکمیل شود تا ما شاهد قوه قضائیه چابک، قاطع و محکم در مقابل انحرافات و مفاسد باشیم.   
 
نقوی حسینی در ادامه اظهار داشت: یکی از ویژگی‌های مثبت و قابل تقدیر قوه قضائیه در زمان تصدی وی، برخورد حقوقی، قانونی و قاطع، بدون تحت تاثیر قرارگرفتن جوسازی‌ها، فشار‌ها و فضاسازی‌ها در پرونده‌های جنجالی و در مقابل افراد مدعی است.   
 
وی ادامه داد: ما در دوره ریاست وی بر قوه قضائیه شاهد برگزاری محاکم خیلی سنگین و مهمی از جمله پرونده فساد ۳۰۰۰ میلیارد تومانی، بابک زنجانی و مهدی هاشمی و... هستیم که نشان می‌دهد قوه قضائیه محکم ایستاده و هرگز تحت‌تاثیر فشار‌ها و جنجال‌ها قرار نمی‌گیرد.


ابوترابی: ارتقاء "سلامت اداری" در دوره مدیریت 5 ساله آیت‌الله آملی لاریجانی "مثال‌زدنی" است

هم‌چنین؛ عضو کمیسیون حقوقی قضایی مجلس گفت: اهتمام ویژه رئیس دستگاه قضا در خصوص نظارت بر رفتار قضات و سازمان‌های قوه قضاییه و همچنین ارتقا سلامت اداری در این قوه مثال‌زدنی است.

" ابوالفضل ابوترابی"، با اشاره به تمدید حکم آیت‌الله آملی لاریجانی برای یک دوره دیگر به ریاست قوه قضائیه اظهار داشت: آیت‌الله آملی لاریجانی در برخور با پرونده‌های مربوط به مفاسد اقتصادی و مسائل معطوف به فتنه بدون اغماض به دور از فشارهای سیاسی و بیرونی برخورد کرد و در این عرصه خوش درخشید.

وی ادامه داد: اهتمام ویژه رئیس دستگاه قضا در خصوص نظارت بر رفتار قضات و سازمان‌های قوه قضاییه و همچنین ارتقا سلامت اداری در این قوه مثال‌زدنی است.
 
ابوترابی تصریح کرد: رایانه‌ای کردن دستگاه قضایی، کاهش اطاله دادرسی از طریق لایحه آیین دادرسی الکترونیک از جمله اقداماتی است که در دوره پنج ساله آیت‌الله آملی لاریجانی صورت گرفت.

عضو کمیسیون حقوقی قضایی مجلس در پایان خاطرنشان کرد: یکی از اقدامات و ابداعات رئیس دستگاه قضا ایجاد دفاتر خدمات الکترونیک قضایی است، که این مهم موجبات کاهش اطاله دادرسی و ارائه خدمات مطلوب به ارباب رجوع را فراهم آورد.


غضنفرآبادی: "ولایت‌مداری" آیت‌الله آملی لاریجانی در راس تمامی خصوصیات وی قرار دارد/ برخورد مقتدرانه آیت‌الله با مسائل فتنه

به گزارش خبرنگار حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران؛‌ نایب رئیس اول کمیسیون حقوقی قضایی مجلس گفت: ولایت‌مداری آیت‌الله آملی لاریجانی در راس تمام خصوصیات وی قرار دارد و این مهم در عملکرد و دروه مدیریت 5 ساله وی مشهود بود.

"موسی غضنفرآبادی"، با اشاره به تمدید حکم آیت‌الله آملی لاریجانی برای یک دوره دیگر به ریاست قوه قضائیه اظهار داشت: تسلط آیت‌الله آملی لاریجانی در مسائل شرعی، فقهی قضایی بر کسی پوشیده نیست و این مهم در دوره 5 ساله مدیریت وی کاملا مشهود بود.

وی ادامه داد: اهتمام و جدیت رئیس دستگاه قضا در رسیدگی به پرونده‌ها و آراء صادره حکایت از قاطعیت وی در برخورد با تخلفات دارد.

غضنفرآبادی تصریح کرد: نفوذناپذیری و توصیه‌ناپذیری آیت‌الله آملی لاریجانی باعث شد که وی در برخور با مسائل مربوط به فتنه با اقتدار و بسیار جدی عمل کند و این مهم جای تقدیر دارد.

نایب رئیس اول کمیسیون حقوقی قضایی مجلس در پایان با بیان اینکه ولایت‌مداری آیت‌الله آملی لاریجانی در راس تمام خصوصیات وی قرار دارد، خاطرنشان کرد: دلسوزی برای نظام جمهوری اسلامی ایران در حمایت از آرمان‌های نظام انقلاب و رهبری در تمامی عملکرد آیت‌الله آملی لاریجانی مشهود است.


ملکشاهی: "آیت‌الله آملی لاریجانی" قانونگرایی و قانونمندی در دستگاه قضا را تقویت کرد

هم‌چنین؛ رئیس کمیسیون حقوقی، قضایی مجلس با بیان اینکه آیت الله آملی لاریجانی در دوره ۵ ساله ریاست بر قوه قضائیه بحث قانونگرایی و قانونمندی در دستگاه قضا را تقویت و ضمن پایبندی خود به قوانین این مهم را نیز به بدنه این قوه تسری دادند، گفت: برخی از قوانین به نظر وی ایراد داشت ولی در عین حال همه آن‌ها را اجرا و به اصلاح آنان نیز از طریق قانونی اقدام کرد.

اللهیار ملکشاهی نماینده مردم خرم آباد در مجلس، با بیان اینکه آیت‌الله آملی لاریجانی در دوره ۵ ساله ریاست بر قوه قضائیه بحث قانونگرایی و قانونمندی در دستگاه قضا را تقویت و ضمن پایبندی خود به قوانین این مهم را نیز به بدنه این قوه تسری دادند، گفت: برخی از قوانین به نظر وی ایراد داشت ولی در عین حال همه آن‌ها را اجرا و به اصلاح برخی از آنان از طریق قانونی اقدام کرد.   
 
وی با تاکید بر عزم جدی دستگاه قضا در مقابله با مفاسد به خصوص مفاسد اقتصادی، ادامه داد:  از جمله پرونده‌های کلان که در زمان ریاست آیت الله آملی لاریجانی مورد بررسی و رسیدگی قرار گرفت، پرونده فساد ۳۰۰۰ میلیاردی بود که در این پرونده احکام خوبی صادر و اجرا شد.   
 
رئیس کمیسیون حقوقی قضایی مجلس با تاکید بر اینکه در زمان ریاست آیت‌الله آملی لاریجانی بر قوه قضائیه شاهد تعامل سازنده‌ این قوه با قوای دیگر بودیم، ادامه داد: همچنین عملکرد آیت الله آملی لاریجانی در جهت استقلال دستگاه قضایی و قضات قابل تقدیر است که سبب ‌می‌شد رسیدگی به پرونده‌ها بدون هیچ فشاری از بیرون به نحو احسن انجام شود.   
 
ملکشاهی اظهار داشت: در دوره ریاست آیت‌الله آملی لاریجانی تغییرات زیادی در این قوه از جمله ایجاد معاونت راهبردی و معاونت پیشگیری صورت گرفت و در بحث جذب قضات و کارمندان نیز در این دوره شاهد عملکرد مثبتی بودیم.   
 
وی در پایان خاطرنشان ساخت: عملکرد آیت‌الله آملی لاریجانی من‌حیث المجموع قابل قبول و در اکثر قسمت‌ها قابل تقدیر بود.


حجت‌الاسلام رهبر: تایید آیت‌الله آملی لاریجانی از سوی رهبری برای ما "حجت" است/ تصمیم‌گیری‌های قاطع آیت‌الله در برخورد با تخلفات

در پایان؛ رئیس کمیسیون حقوقی قضایی مجلس هشتم گفت: تایید آیت‌الله آملی لاریجانی از سوی مقام معظم رهبری برای ما حجت است، چرا که مواضع آیت‌الله مواضع امام و رهبری است و این مهم در تصمیم‌گیری‌های قاطع، عادلانه، منطقی و واقع‌بینانه وی در برخورد با تخلفات مشهود است.

حجت‌الاسلام والمسلمین "محمدتقی رهبر" با اشاره به تمدید حکم آیت‌الله آملی لاریجانی برای یک دوره دیگر به ریاست قوه قضائیه اظهار داشت: در دوره‌‌ای که بنده در کمیسیون حقوقی و قضایی حضور داشتم شاهد تعامل قوی قوه قضاییه با مجلس بودم که در دوره تصدی‌ آیت‌الله آملی لاریجانی بر دستگاه قضا این تعامل افزایش چشمگیری یافته است.

وی ادامه داد: رئیس دستگاه قضا با تجاربی که از دوره اول ریاست خود به دست آورده قطعا با قاطعیت و علم بیشتری در دوره جدید ظاهر خواهد شد، چرا که در برخورد با چالش‌های دستگاه قضا و فراز و نشیب‌های آن اطلاعات و تجارب کافی را دارد.

حجت‌الاسلام رهبر تصریح کرد: تایید آیت‌الله آملی لاریجانی از سوی مقام معظم رهبری برای ما حجت است، چرا که مواضع آیت‌الله مواضع امام و رهبری است و این مهم در تصمیم‌گیری های قاطع، عادلانه، منطقی و واقع‌بینانه وی در برخورد با تخلفات مشهود است.

رئیس کمیسیون حقوقی قضایی مجلس هشتم در پایان خاطرنشان کرد: قوه قضاییه امید نهایی مردم است و لذا سالم سازی این دستگاه اهمیت بسزایی دارد، بنابراین باید تلاش شود محورها و مسائلی که رهبری بر آن تاکید داشتند مورد غفلت قرار نگیرد و با اختصاص بودجه لازم و تامین نیروی مناسب در جهت حل مشکلات دستگاه قضا که از مهمترین آن جمله اطاله دادرسی است، برآمد.

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار