بیرجند/

چشمه آب گرم مرتضی علی(ع) طبس مکانی مناسب برای مسافران تابستانی

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان طبس گفت: چشمه آب گرم مرتضی علی(ع) طبس مکانی مناسب برای مسافران تابستانی است.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران، سید مهدی قیصری صبح امروز در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: چشمه آب گرم مرتضی علی(ع) این شهرستان مکانی مناسب برای مسافران تابستانی است که از طبس به سمت استان‌های دیگر در حرکت هستند و می‌توانند از جاذبه‌های گردشگری طبس بهره‌مند شوند.

وی افزود: یکی از ویژگی‌های چشمه مرتضی علی(ع) جریان مجزای آب گرم و سرد در بستر این رودخانه است که تا مسافت حدود 300 متر با هم مخلوط نمی‌شوند، به طوری که در یک طرف رودخانه آب سرد و در طرف دیگر آب گرم جریان دارد و گفته می‌شود غلظت بیشتر آب گرم نسبت به آب سرد جاری در کف رودخانه سبب ایجاد این یک پدیده نادر و بسیار زیبا در این منطقه کویری شده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان طبس ادامه داد: این چشمه منشأ واحدی ندارد و از دل شیارهای دیواره دره، جریان‌های کوچک آب گرم جاری شده و با جریان آب سردی که از بالادست دره جریان دارد مخلوط می‌شود و گرمای مطبوعی را ایجاد می‌کند.

قیصری اضافه کرد: مبدأ آبی که بیشتر مزارع و باغات طبس را مشروب می‌کند از این ناحیه نشئت می‌گیرد.

وی گفت: برای رسیدن به چشمه آب گرم مرتضی علی(ع) بعد از طی مسافت سه کیلومتر جاده آسفالت به وسیله خودرو باید در محلی بنام چشمه جعفری توقف کرد و ادامه مسیر، راه باریکی داخل دره است که باید در حدود 45 دقیقه با پای پیاده از داخل آب طی کرد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان طبس خاطر نشان کرد: در این منطقه و در دیواره دره‌ها حفره‌ها و کانال‌هایی دیده می‌شود که با نظم خاص و حساب شده‌ای بنا شده و به خانه‌گبر معروف است.

قیصری با اشاره به این که خانه گبر مخفیگاه و یا محل زندگی زرتشتی‌های آن زمان بوده و قدمت آن به دوران ساسانیان می‌رسد، اضافه کرد: راه دسترسی به داخل آن تنها با وسایل کامل صخره‌نوردی و کوهنوردی و توسط افراد خبره امکان‌پذیر است.

وی ادامه داد: برای رسیدن به خانه گبر باید حفره 10 متری را طی کرد تا به یک اتاق رسید و این اتاق برای دیده‌بانی ساخته شده و گفته می‌شود دیده‌بان با تشخیص فرد مهاجم با پرتاب سنگ از ورود او جلوگیری می‌کرده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان طبس با بیان این که در ادامه این مسیر، پس از طی حدود 150 متر بعد از چشمه آب گرم، دره تنگی وجود دارد که در آن طاق شاه عباسی بنا شده است، افزود: طاق شاه عباسی بندی آجری است به طول 24 متر که از آثار تاریخی دوران صفویه محسوب می‌شود.

قیصری تصریح کرد: در زمان شاه عباس برای کنترل سیلاب‌های فصلی بر روی این رودخانه ساخته شده است که عرض این سازه تاریخی در قسمت پایین سه متر است و در قسمت بالای آن عرض بیشتری دارد،اثر طاق‌بند شاه‌عباسی یکی از نمونه‌های خلاقیت، دوراندیشی و سخت‌کوشی ایرانی است.

این مسئول خاطرنشان کرد: نوع ساختار، قدمت و نوع عملکرد جزو شاخص‌های مهم طاق‌بند عباسی است و روستای خرو دارای آب و هوای کوهستانی بوده و در آن باغ‌های میوه ازجمله زرد آلو، آلبالو، گیلاس، گردو و بادام به چشم می‌خورد.

انتهای پیام/م
برچسب ها: گردشگری ، طبس ، مسافرت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.