از اينفرارد تا Wi-Fi Direct؛

بررسي تكنولوژي هاي جديد گوشي هاي هوشمند براي اشتراك داده ها

از وقتی که این گوشی های تلفن همراه توانستند علاوه بر برقراری تماس، عکس بگیرند و فایلهای مختلف را در خود ذخیره کنند. دغدغه انتقال اطلاعات بین دوگوشی و یا ارسال آن به رایانه ها بدون نیاز به کابل برای سازندگان آنها ایجاد شد.

به گزارش دريچه فناوري اطلاعات باشگاه خبرنگاران؛ به کارگیری اینفرارد یا همان اشعه مادون قرمزاولین تکنولوژی موثر در برقراری ارتباط بین دو دستگاه بود. اما در این روش سرعت انتقال اطلاعات بسیار پایین و برای انتقال فایل‌ها با حجم بالا از نظر زمانی اصلا مناسب نبود. ضمن اینکه برای انتقال باید دودستگاه کاملا نزدیک به هم می شدند که اینهم کار را سخت می کرد.

برای همین در گوشی های نسل بعد کم کم اینفرارد حذف و بلوتوث تقویت شد.

بلوتوث یک ابزار صنعتی برای اتصال از نوع بی سیم به شبکه های محلی و جهانی است. در واقع بلوتوث وسیله ای است که راهی برای ارتباط بین ابزارهای مختلف دیجیتالی پیدا می کند. به عنوان مثال کامپیوترها، موبایل، لپ تاپ، پرینترها و دوربین های دیجیتالی می توانند با این وسیله و با امواج رادیویی کوتاه با یکدیگر ارتباط پیدا کنند.

نسخه هاي ابتدايي اين ابزار ارتباطي مشکلات زيادي داشت. مثلاً در هنگام تکان خوردن ارتباط قطع مي شد و ابزارها نمی توانستند همدیگر را پیدا کنند. در نسخه هاي بعدي مشكلات آن مرحله به مرحله برطرف شد و قدرت و سرعت آن براي انتقال فايلها هم افزايش يافت.

استفاده از بلوتوث درانتقال عكس، فيلم و موسيقي بين دو گوشي هاي همراه خيلي زود محبوب شد. به طوريكه در گذشته اي نچندان دور در اداره ، تاكسي و مترو خيلي از افراد در حال رد و بدل كردن فيلم و عكس توسط بلوتوث شدند.

اما همين جا بود كه مهمترين چالش بلوتوث خودنمايي كرد. همان بحث امنيت و هك شدن گوشي هاي همراه . اگر هکری بتواند کلید عبور را کشف کند می تواند داده های انتقالی که به یک دستگاه بلوتوث فرستاده می شود را دريافت كند. حتي در هك هاي پيشرفته مي توان برقراری تماس ، حذف کردن اطلاعات از حافظه و عوض کردن تنظیمات داخلی را هم انجام داد.

به همين خاطر در گوشي هاي جديد بلوتوث به طور خودكار توسط ديگر دستگاه ها ديده نمي شود و در صورت تائيد كاربر هم مدت زمان محدودي در دسترس خواهد بود و باز مخفي مي شود تا امنيت آن بالاتر رود.

توصیه می شود که بلوتوث خود را زمانی که می خواهید از آن استفاده کنید فعال کنید چرا که جدا از بحث امنيت روشن بودن طولانی آن بخصوص در گوشی های هوشمند باعث تخلیه باتری هم می شود.

در چند سال اخير كه شركت هاي سازنده گوشي هاي هوشمند براي اضافه كردن قابليت هاي جديد به دستگاه هاي خود رقابت تنگاتنگي را آغاز كردند، ابزارهاي ارتباطي ديگري هم به گوشي ها اضافه شده است.

NFC چیست و از آن برای چه کاری می توانم استفاده کنم؟

سخت افزار NFC امروزه در بسياري از گوشی های هوشمند موجود است هرچند اكثر ما از قابلیت های NFC اطلاعي نداريم و از آن استفاده ای نمي كنيم.

NFC مخفف عبارت ارتباطات میدانی نزدیک (Near Field Communication) است. NFC مجموعه ای از استانداردها است که به گوشی های هوشمند و دیگر دستگاه ها اجازه می دهد تا از طریق سیگنال های رادیویی در هنگامی که بسیار نزدیک هم قرار می گیرند ارتباط برقرار کنند. همين كوتاه بودن مسير ارتباطي اولين حسن NFC را نسبت به بلوتوث رقم مي زند و آن امنيت است. چرا كه تقريبا هيچ هكري نمي تواند خودش را به سه چهار سانتي دستگاه شما برساند تا اطلاعات شما را بدزدد.

برای ایجاد یک ارتباط از نوع NFC ، تمام کاری که بايد انجام دهید تماس دو دستگاه مجهز به NFC با یکدیگر است. به عنوان نمونه، چنانچه دو گوشی هوشمند مجهز به NFC در اختیار داشتید، می توانید آنها را پشت به پشت در تماس با یکدیگر قرار دهید تا همديگر را بشناسند.

پرداخت از طریق تلفن همراه

پرداخت مالي از طریق NFC شايد يكي از مهمترين كاربردهاي اين تكنولوژي باشد كه متاسفانه زيرساخت هاي لازم آن در كشور ما هنوز يا وجود ندارد و يا بسيار كم است. اگر اين زيرساخت ها تامين شود شما مي توانيد از گوشي همراه خود همانند يك كارت اعتباري استفاده كنيد و براي پرداخت پول تاكسي، مترو و يا ساير پرداخت هاي مالي سبك از نزديك كردن گوشي همراه خود به ان اف سي خوان استفاده كنيد.

سن فرانسیسکو دارای پارکومتر های NFC است، که به مردم اجازه می دهد تا تنها با بهره برداری از گوشی مجهز به NFC در برابر پارکومتر اقدام به پرداخت هزینه پارک كنند. در هند هم امكان پرداخت پول حمل و نقل عمومي توسط اين تكنولوژي وجود دارد.

البته هر از چندگاهي يك كاربرد جديد براي اين تراشه توسط شركت هاي سازنده گوشي هاي هوشمند ابداع مي شود مثلا برچسب NFC تازه ترین خلاقیتی است که موتورلا آن را به بازار عرضه کرده است و گوگل هم به آن شاخ و برگ بیشتری داده است.

این نوآوری تازه حالا به اسم «خالکوبی دیجیتال» در دنیا شناخته شده است و محبوبیت قابل توجهی هم در بین مخاطبان این دو کمپانی به وجود آورده است. در اين روش يك برچسب حاوي تراشه NFC بر روي دست شما چسبيده مي شود تا هنگامي كه شما گوشي خود را بدست مي گيريد گوشي شما را شناسايي كرده و قفل آن باز شود. اين كار علاوه براينكه امنيت اطلاعات داخل گوشي شما را حفظ مي كند در وقت شما هم صرفه جويي مي كند و ديگر نيازي به رمزگذاري روي گوشي نداريد.

این برچسب را می‌توان در هر نقطه ای از بدن چسباند با این حال برای کارایی بیشتر روی ساعد دست چسبانده می شود تا در اسرع وقت قفل گوشی باز شود. این سیستم در حال حاضر فقط برای گوشی های «موتو X موتورلا» در نظر گرفته شده و به زودی قرار است در گوشی های مختلف دیگری هم از آن استفاده شود.


ابزارهاي جديد براي انتقال بیسیم داده ها؛



برگرديم به سراغ انتقال اطلاعات بين دوگوشي همراه. با NFC مي توان داده ها را منتقل كرد به خصوص در گوشي هاي اندرویدی دارای Android Beam یک ویژگی وجود دارد که اجازه می دهد تا دو گوشی هوشمند به سرعت یک صفحه وب، تماس، تصویر، ویدئو، یا گونه دیگری از اطلاعات را به اشتراک بگذارند.

مثلا شما مي توانيد به راحتي و با سرعت هر آنچه را كه در صفحه گوشي همراه خود مي بينيد به گوشي مجاور منتقل كنيد.

شركت هاي سازنده ادعا کردند که یک فایل ۱گیگابایتی را ظرف ۳دقیقه میتوان از یک گوشی به گوشی دیگر انتقال داد.


Wi-Fi Direct چيست و چه استفاده هايي مي توان از آن كرد؟

برای شما جالب نیست که بتوانید بدون هیچ دردسری با دیگر دستگاه ها ارتباط داشته باشید؟ Wi-Fi Direct این امکان را برای شما ایجاد می کند.

کاربرد این نوع شبکه برای یک اتصال ساده است، به عنوان مثال شما می خواهید یک فایل را از لپ تاپ یا گوشي هوشمند خود براي چاپ به پرينتر ارسال کنید، و یا اینکه می خواهید عکس خود را به دیگران ارسال کنید و یا تصویري را برای مشاهده همه به صفحه تلویزیون انتقال بدهید، همه این کارها خیلی راحت با Wi-Fi Direct انجام می شود.


شما می‌توانید با استفاده از اين تكنولوژي دستگاه‌هایی با سیستم‌عامل‌های مختلف را به هم متصل کنید. برای مثال می‌توانید یک گجت اندرویدی را به لپ‌تاپ ویندوزی خود وصل کرده و از قابلیت‌های آن‌ها مثل شبکه اینترنت و یا انتقال داده‌ها استفاده كنيد.

فکر نکنید که چون اسم این تکنولوژی وای فای دارد پس حتما اتصال به اینترنت وای فای را نیاز دارید. در واقع واي فاي (Wi-Fi) نام یک فناوری پرطرفدار شبکه های بی سیم است که با استفاده از امواج رادیویی امکان اتصال پر سرعت  را فراهم می سازد و استفاده از آن در شبكه اتصال به اينترنت يكي از كاربردهاي آن است.

آیا استفاده از این شبکه امنیت اطلاعات شما را در خطر می اندازد ؟ بله بايد كمي احتياط كنيد! اينجا امكان هك شدن وجود دارد و شما بايد با تغییر تنظیمات به WIPA2 از ورود افراد غیر مجاز جلوگیری کنید و شخص مقابل برای وارد شدن به Wi-Fi شما حتما باید Pin Code وارد کند. البته این قفل مجازی هم مثل بقیه قابل هک شدن است و توصیه می کنیم که عکس ها و تصاویر شخصی خود را بدون در نظر گرفتن نكات امنيتي به اشتراك نگذاريد.

WiFi Direct همانند WiFi Hotspot یک قابلیت سخت افزاری است و ربطی به سیستم عامل ندارد. در صورتی که گوشی شما این قابلیت را داشته باشته باشد می توانید تنظیمات مربوط به آن را در قسمت Wireless & Network گوشی خود ببینید. اگر هم که این گزینه را ندارید نمی توانید آن را با نصب یک نرم افزار بدست بیاورید.

بسیاری از دستگاه‌ها و گجت‌های الکترونیکی دیگر در حال حاضر از وای‌فای مستقیم به جای سخت‌افزارهای سیستمی دیگر مانند بلوتوث استفاده می‌کنند.


گزارش از زهرا طيبي

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.