مروری بر گزیده‌ای از اخبار فناوری اطلاعات ۲۶ مرداد؛

تبلت خلبانی که با جان ۲۸۰ مسافر بازی کرد/ آینده انسان در تسخیر روبات‌ها

مدیر عامل جدید مخابرات برنامه خود را اعلام کرد، هکرها پلیس قاتل را شناختند، میزو فردا میزبان پرچم‌دار گوشی‌هایش می‌شود، نزول رتبه جهانی ایران در شاخص آمادگی شبکه، زامبیایی‌ها اینترنت فیس‌بوکی می‌گیرند، امکان ارائه خدمات نسل پنجم موبایل در کشور و... مهمترین عناوین فناوری اطلاعات امروز بود.

به گزارش دریچه فناوری اطلاعات باشگاه خبرنگاران؛ هر روز شاهد توليد حجم گسترده‌ای از اخبار و گزارشات فناوری اطلاعات در سایت‌ها و خبرگزاری‌ها هستيم كه رصد تمام اين اخبار برای مخاطبان علاقمند به حوزه فناوری اطلاعات در گرو صرف وقت بالایی است و البته از حوصله آنها نيز خارج؛ برای تسهيل در مرور اين اخبار، تلاش داريم گزيده‌ای از اخبار فناوری اطلاعات را هر شب در قالب یک بسته خبری در اختيار مخاطبان قرار دهيم.






تبلت خلبان با جان ۲۸۰ مسافر بازی کرد
تسنیم/ عدم منع کادر هواپیماهای بین‌المللی از استفاده تبلت، هواپیمای جت ایرویز هند را تا معرض سقوط پیش برد. هفته گذشته پرواز هواپیمایی جت ایرویز 777 حین پرواز از بروکسل به سمت شهر مومبای (غرب هندوستان) با 280 نفر سرنشین، هنگامیکه خلبان مشغول استراحت بوده ناگهان با کاهش 5 هزار پایی در ارتفاع روبرو می‌شود که موجب وحشت کادر و سرنشینان این هواپیمای هندی می‌گردد.

این تغییر ارتفاع که روی آسمان ترکیه صورت گرفته در حالی بوده است که به دلیل فضای هوایی خطرناک آسمان عراق و اوکراین، ایرلاین‌های تجاری اقدام به تغییر مسرهای پروازی کرده‌اند و به همین نسبت کنترل ترافیک هوایی سخت‌تر شده و هرگونه تغییر ارتفاعی ممکن است منجر به برخورد دو هواپیما با یکدیگر شود.

هرچند که این هواپیما صحیح و سالم در فرودگاه مومبای فرود آمده است اما خلبانان آن تا اطلاع ثانوی و برای روشن شدن چنین موضوعی، از کار تعلیق شدند. خلبانان هم در اظهارات خود به مسئولان هواپیمایی هند و شرکت جت ایرویز تنها گفته‌اند که با اخطاری ناشناس روبرو شده‌اند که برای آنها قابل درک نبوده است.

سرانجام بعد از بازرسی‌های بیشتر به عمل آمده از این دو خلبان، کمک خلبان به مأمور رسیدگی کننده پرونده گفته که در حین پرواز از تبلت استفاده می‌کرده است. مأمور بررسی کننده هم احتمال این را داده که کمک خلبان در حین استفاده از تبلت، دچار خواب آلودگی شده باشد. تبلت‌ها نقض قابل توجهی را در برنامه‌های پروازی برای کادر پرواز دارند به گونه‌ای که دیگر نیازی ندارند پرونده و دفتری با خود حمل کنند و تمام اسناد خود را در تبلت حمل می‌کنند.

چنین اظهاراتی از سوی کمک خلبان این پرواز و این رویداد که می‌توانست نتیجه‌ای دیگر داشته باشد، توجه شرکت‌های هوایی را به خود جلب کرده و انتظار می‌رود که در اقدامی جدی از سوی آنها قانون محدودیت استفاده از تبلت حین پرواز وضع شود.


مدیر عامل جدید مخابرات برنامه خود را اعلام کرد
تسنیم/ مدیر عامل جدید شرکت مخابرات ایران هفت حوزه تمرکز فعالیت‌ها و اولویت‌های کاری آتی مخابرات را اعلام کرد. کاظم ابراهیمی صدرآبادی مدیر عامل جدید مخابرات ایران برنامه خود را براساس تمرکز به هفت حوزه به شرح زیر اعلام کرد:

1- بهینه‌سازی جریان هزینه – فایده
2- تحول در خدمات
3- همکاری راهبردی با ذینفعان کلیدی
4- بهینه سازی زیرساخت شبکه
5- حفظ و نگهداری سهم حداکثری بازار و توسعه فروش و بازاریابی
6- توسعه سازمان
7- حفظ و توسعه منابع انسانی
برای رسیدن به اهداف حوزه‌های تمرکز یاد شده 30 اولویت کاری تعریف شده که انتظار می‌رود با اجرای آن در دوره‌های کوتاه مدت ، میان مدت و بلند مدت اهداف عالی شرکت تأمین شود.


هکرها پلیس قاتل را شناختند/دپارتمان پلیس آمریکا هک شد
تسنیم/ سایت‌های پلیس فرگوسن و ایالت میسوری آمریکا در حلقه تهدیدات هکری قرار گرفت و سایت دپارتمان پلیس از کار افتاد. سایت دپارتمان پلیس شهر فرگوسن ایالت میسوری به دلیل قتل جوان 18 ساله سیاه پوست، مورد هجوم هکرهای مبارز نژادپرستی قرار گرفت. دپارتمان پلیس بر اثر اختلال سرویس یا حملات DDOS پایین آمده و پلیس سنت‌لوییس هم مهر تأیید بر حملات زده و علاوه بر این گفته است که هم‌اکنون ایمیل‌های پلیس در دست هکرهاست.

آشوب‌هایی که در قبال این عمل ننگین پلیس در حالیکه جوان سیاه پوست تسلیم شده بود، شهر را به آشوب کشیده است و از طرفی دیگر هکرها اجازه فعالیت‌های برخط را از دپارتمان پلیس این شهر و حتی نفوذهایی به شبکه ایالتی، گرفته‌اند.

هنوز نام پلیس شلیک کننده افشا نشده است اما هکرها با نفوذ به سایت پلیس توانسته‌اند آرشیوی از صحنه تیراندازی را به دست آورند و نام پلیس شلیک کننده را هم متوجه شوند. این هکرها که به ناشناس معروف هستند گفته‌اند که اطلاعات این پلیس را در شبکه اجتماعی منتشر کرده‌اند.


روش جدید تشخیص هویت/ شناسایی افراد در فرودگاهها با بیومتریک گوش
مهر/ محققان دانشکده مهندسی کامپیوتر و فناوری اطلاعات با استفاده از مشخصات گوش روشی را برای شناسایی افراد در فرودگاه‌ها و مرزها ارائه دادند. مینا شهریاری- مجری طرح با اشاره به کاربردهای ویژگی‌های بیومتریک برای شناسایی افراد، گفت: برای شناسایی افراد از بیومتریک ها مانند اثر انگشت و عنبیه چشم استفاده می شود و در این پروژه تحقیقاتی ما از بیومتریک گوش استفاده کردیم.

وی با اشاره به ویژگی‌های بیومتریک گوش، اظهار داشت: سایر بیومتریک ها بر اثر گذر زمان و حالات بیولوژیکی و بیماری تغییر می کنند ولی گوش مستقل از بدن عمل می کند و با بالا رفتن سن پیر نمی شود و همواره ثابت است.

شهریاری با اشاره به جزئیات این طرح تحقیقاتی خاطر نشان کرد: برای این منظور بانکی از تصاویر گوش مورد استفاده قرار گرفت و برای شناسایی افراد از الگوی باینری محلی گابور استفاده شد و با ایجاد هیستوگرامی برای هر تصویر کار شناسایی را انجام می دهیم. مجری طرح، با اشاره به نتایج به دست آمده از این پروژه تحقیقاتی یادآور شد: در مقایسه با روش‌های شناسایی مشخص شد که استفاده از بیومتریک شکل گوش دقت بالایی در شناسایی افراد دارد.

وی با اشاره به مزایای استفاده از بیومتریک شکل گوش نسبت به سایر روش‌های بیومتریک اضافه کرد: برای شناسایی افراد از طریق عنبیه و یا اثر انگشت علاوه بر نیاز به تجهیزات خاص، فرد باید با اپراتور همکاری کند ولی در بیومتریک گوش حتی بدون همکاری فرد می توان تصویر گوش را گرفت. شهریاری به بیان کاربردهای این روش پرداخت و افزود: از روش بیومتریک شکل گوش می توان برای شناسایی افراد در فرودگاه ها و مزرها استفاده کرد.


میزو فردا میزبان پرچم‌دار گوشی‌هایش می‌شود
تسنیم/ برند میزو فردا از گوشی هوشمندی رونمایی می‌کند که براساس شنیده‌ها لیاقت پرچم‌داری را خواهد داشت. کمپانی چینی میزو (Meizu) اعلام کرده که به زودی آخرین دستاورد هوشمند خود را روانه بازار می‌کند.

این برند چینی در صفحه مربوط به شبکه اجتماعی خود گفته است که فردا (18 اوت) گوشی جدیدی را معرفی می‌کند که احتمال می‌رود فِلیم یا MX4 باشد. براساس اطلاعاتی که پیش از این درباره MX4 مطرح شده، احتمال رونمایی از این مدل با نمایشگر 5.4 اینچی به مراتب بیشتر است.

اِم‌ایکس4 طبق شایعات قرار است که از دوربین 20.7 مگاپیکسلی پشتیبانی کند در حالیکه دوربین سلفی آن نیز 8 مگاپیکسل است که در کنار رم سه گیگابایتی قرار گرفته است.

پیش بینی شده که پردازنده این گوشی هشت هسته‌ای ساخت سامسونگ باشد.


نزول رتبه جهانی ایران در شاخص آمادگی شبکه/ هم ردیفی با کشورهای آفریقایی

مهر/ شاخص آمادگی شبکه ایران در سال 2014 از بین 144 کشور جهان در رتبه 104 قرار دارد که این رتبه در سال گذشته 101 بوده و ایران در این رتبه‌بندی بعد از گواتمالا، پاراگوئه، بوتسوانا، و هم‌ردیف نامبیا، ونزوئلا، گامبیا و زامبیا قرار گرفته است. احمد نخجوانی - مدیرعامل اپراتور ارائه دهنده خدمات اینترنت پرسرعت در چهارمین کنفرانس مدیریت اجرایی از رتبه 158 ایران در متوسط میزان تخصیص پهنای باند به کاربران در مقایسه با دیگر کشورهای جهان با ضریب نفوذ اینترنت کمتر از 20 درصد خبر داد.

وی گفت: طبق شاخص‌های توسعه جهانی منتشر شده از سوی بانک جهانی، در سال 2013 تعداد مشترکان ایرانی که از اینترنت پرسرعت استفاده می‌کردند، تنها چهار میلیون نفر بوده که در مقایسه با جمعیت جهان، ایران به لحاظ دسترسی به اینترنت پرسرعت در جایگاه 115 جهان ایستاده است.

به گفته نخجوانی، شاخص آمادگی شبکه ایران براساس گزارش World Economic Forum در سال 2014 از بین 144 کشور جهان در رتبه 104 قرار دارد که این رتبه در سال گذشته 101 بوده و ایران در این رتبه‌بندی بعد از گواتمالا، پاراگوئه، بوتسوانا، و هم‌ردیف نامبیا، ونزوئلا، گامبیا و زامبیا قرار گرفته است؛ آمادگی شبکه براساس ترکیبی از 50 شاخص مختلف سنجیده می‌شود.

این فعال بازار اینترنت با بیان اینکه درحال حاضر تعداد کاربران اینترنت در جهان به سه میلیارد نفر رسیده است و این درحالی است که این رقم در سال 2003 کمتر از یک میلیارد نفر بوده گفت: در سال 2014 تعداد کاربران پهنای باند ثابت به حدود 700 میلیون نفر رسیده و این درحالی است که این رقم برای پهنای باند موبایل دو میلیارد و 700 میلیون نفر است و پیش‌بینی می‌شود در سال 2016 تعداد کاربران پهنای باند ثابت به 866 میلیون نفر و تعداد کاربران پهنای باند موبایل به سه میلیارد و 703 میلیون مشترک برسند.

به گفته نخجوانی براساس گزارش Forester در سال 2013، میزان فروش آنلاین در جهان در سال‌های 2010 و 2011 به ترتیب 680.6 میلیارد دلار و 763.2 میلیارد دلار بوده و این رقم برای ایالات متحده در همین سال‌ها نیز 172.9 میلیارد دلار و 255.6 میلیارد دلار بوده است.

وی با اشاره به رابطه بازاریابی و فناوری و باتوجه به اینکه همزمان با تحولات تکنولوژیکی، تحولاتی هم در حوزه بازاریابی اتفاق می‌افتد، گفت: طبق گزارش گارتنر در سال 2017 مدیران بازاریابی بیش از مدیران انفورماتیک با فناوری اطلاعات سرو کار خواهند داشت و رسانه‌های اجتماعی بین 57 تا 60 درصد روی تصمیم‌گیری‌های مشتریان تاثیرگذار هستند.


ویژگی‌های نوت۴ تأیید شد
تسنیم/ فبلت گالکسی نوت۴ نیامده، زیر ذره‌بین بنچمارک رفت و مشخصات پیش گفته‌اش تأیید شد. آخرین سری از فبلت‌های سامسونگ زیر ذره‌بین بنچمارک (AnTuTu) قرار گرفته و برخی از مشخصات فنی و سخت‌افزاری آن منتشر شده است.

اکثر مشخصات منتشر شده در این بررسی پیرامون گفته‌های قبلی از آن می‌گردد و به نوعی مهر تأیید بر آنها زده است. گالکسی نوت4 با سیستم عامل اندروید 4.4.4 روانه بازار خواهد شد و پردازشگر هشت هسته‌ای اگزیناس 5433 سامسونگ آن را پشتیبانی می‌کند.

وضوح نمایشگر این فبلت 1440*2560 است که در کنار دوربین 15.8 مگاپیکسلی، فرصت ایده‌الی را برای تماشای عکس‌های گرفته شده با دوربین فراهم می‌کند. اگر نمایشگر آن طبق آنچه که پیش از این مطرح شده بود، 5.7 اینچ باشد با وضوحی که دارد می‌توانیم به عدد 500 پیکسل در هر اینچ برسیم.

این فبلت دارای حافظه داخلی 16 گیگابایت است که گفته شده اسلات حافظه‌ای برای ارتقای ظرفیت حافظه‌ای نیز برای آن در نظر گرفته شده است. گالکسی نوت4 قرار است سوم سپتامبر در نمایشگاه IFA برلین رونمایی شود.


اعلام فراخوان سرمایه گذاری در پروژه اتصال فیبرنوری به منازل
مهر/ اپراتور اتصال فیبرنوری منازل، برای جلب مشارکت سرمایه گذاران داخلی و خارجی در این پروژه اعلام آمادگی کرد. محسن باقری چناری مدیرعامل اپراتور چهارم ارتباطی گفت: سرمایه گذاری در شبکه FTTx - اتصال فیبرنوری - به عنوان جدیدترین فناوری حوزه ارتباطات، دستیابی به نقشه گنج در عصر دانایی برای سرمایه گذاران محسوب می شود و درخارج از کشور نیز علاقمندانی دارد که درصورت لزوم، زمینه حضورشان فراهم می شود.

وی با اعلام آمادگی اپراتور چهارم برای جلب مشارکت سرمایه گذاران داخلی، به بیان ضرورتهای ایجاد شبکه دسترسی عموم مردم به فیبرنوری در کوتاهترین زمان ممکن پرداخت و گفت: FTTx بهترین گزینه برای دسترسی همگانی به پهنای باند مناسب است و تاخیر در ایجاد این شبکه حیاتی، سطح بیشتری از شکاف دیجیتالی را با جهان ایجاد می کند.

باقری ادامه داد: اجرای شبکه فیبرنوری در بسیاری از کشورها نیز درحال انجام است و میانگین زمان بهره برداری از آن برای 200 تا 500 هزار پورت در کشورهای توسعه یافته حدود 3 الی 4 سال در نظر گرفته شده و این زمان برای سطح دسترسی کاربران به پهنای باند 20 مگابیت برثانیه در هیچ کشوری کمتر از 5 سال نیست.

وی افزود : برای مثال کشور فرانسه با وجود فراهم بودن زیرساختهای موجود ( داکت و کانال ) در سال 2009 حدود 250 هزار پورت و در سال 2010 حدود 400 هزار پورت و در سال 2011 حدود 500 هزار پورت اجرا کرده است. درحالیکه برای مدت مشابه در ایران، 5 میلیون پورت برای اپراتور تعهد ایجادشده است؛ از این رو این برنامه زمان بندی خالی از اشکال نبوده و برهمین اساس طی مکاتبات متعددی تقاضای اصلاح پروانه و زمان بندی آنرا به سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ارائه کرده ایم.

مدیرعامل اپراتور ایرانیان نت خاطرنشان کرد: راهکار سرعت بخشیدن به این پروژه عظیم ملی با توجه به هزینه های کلان آن، حمایت های قانونی دولت از این شبکه در زمان شکل گیری و جلب مشارکت سرمایه گذاران با اولویت سرمایه گذاری داخلی و درصورت عدم تحقق، سرمایه گذاری خارجی در زمان اجرا است.

باقری گفت: تکلیف اپراتور چهارم نصب یک میلیون پورت تجهیزات شبکه FTTx در سال 93 و 94 در 7 شهر بزرگ کشور به عنوان فاز یک دسترسی کاربران به شبکه فیبرنوری است که دراین مقطع، فاز مطالعاتی آن با همکاری مشاوران بین المللی در حال انجام است.

وی گفت: اکنون زمان سرمایه گذاری و اجرای این پروژه مهم ملی فرا رسیده و اپراتور چهارم قصد دارد با پیروی از سیاست های کلان کشور درزمینه اقتصاد مقاومتی، شرایط حاکم بر فضای فناوری شبکه FTTx را به فرصتی برای بالندگی سرمایه گذاران و مجریان حوزه ارتباطات کشور تبدیل کند؛ در این روش، هدف این اپراتور کاهش وابستگی‌های خارجی و تاکید بر برخورداری از توان داخلی بعنوان یکی از ارکان اقتصاد مقاومتی و مطمئن ترین شکل توسعه است.

مدیرعامل اپراتور فیبرنوری کشور خاطرنشان کرد: اپراتور چهارم تا این مرحله تمام هزینه های اجرایی را از اعتبار شرکت پرداخت کرده و بدون آنکه وقفه ای در انجام پروژه ایجاد شود درصدد است، فراخوان سرمایه گذاری برای این پروژه بزرگ را ارائه کند.


آینده انسان در تسخیر روبات‌ها/ تصاویر روبات‌های غریق نجات و راهنمای موزه
مهر/ در عصر مدرنیته، علاوه بر روبات های متعددی که در مصارف مختلف به کار گرفته می شوند، ساخت روبات های انسان نما نیز با استقبال چشمگیری مواجه شده است. روبات های انسان نما Humanoid Robot به روبات هایی گفته می شود که از لحاظ خصوصیات ظاهری بسیار شبیه به انسان ها هستند. روبات های انسان نما از نظر ظاهری شبیه انسان ها بوده و دارای سر و دو پا و دو دست هستند. روبات های انسانی برای تعامل بیشتر یا استفاده در کارهایی که به وسیله انسان ها انجام می شود، به کار گرفته می شوند.

این روبات ها دارای چشم، دهان و صورت هستند. هر چند که در برخی از موارد روبات های انسان نما تفاوت های جزئی نسبت به انسان ها دارند. روبات ها در بیشتر مواقع فاقد جنسیت هستند اما اخیرا نمونه هایی از روبات ها عرضه شده اند که دارای شباهت های ظاهری به زنان یا مردان هستند. روبات ها در حرفه ها و همینطور مشاغل مختلف به کمک انسان ها می شتابند تا میزان بهره وری آنها افزایش پیدا کند.



* روبات غریق نجات
دانشمندان ژاپنی موفق به طراحی پیشرفته ترین روبات شناگر جهان شده اند که می تواند در استخر شنا کرده و در نقش غریق نجات ظاهر شود. این روبات که
'Swumanoid نامیده می شود به عنوان روبات غریق نجات نیز می تواند در سواحل ژاپن و به افرادی که در حال غرق شدن هستند، کمک کند. این روبات به سادگی می تواند حرکات شنا مانند کرال پشت، کرال سینه و غیره را انجام دهد. اگر مراحل ساخت این روبات به پایان برسد برای بازی های المپیک شنا در ژاپن شرکت خواهد کرد.



* روباتی که می بیند و احساس می کند
iCub روباتی است که احساس می کند، می بیند و به طور خاص فکر می کند و مانند انسان ها قادر به آموزش است. این روبات به راستی همانند داستان های علمی و تخیلی است و باور اینکه یک روبات می تواند بدین شکل ساخته شود، مشکل است. این روبات در جمع آوری دانش، تمرکز بر اشیای خاص یا برنامه های کاربردی مانند کمک های اولیه نقش مهمی را ایفا می کند.



* Robonaut 2  روبات فضانورد ناسا
این روبات با همکاری ناسا و جنرال موتورز ساخته شده و در ایستگاه فضایی بین المللی مشغول فعالیت است. این روبات به اختصار R2 نیز نامیده می شود. R2  برای همیشه در ایستگاه های فضایی باقی مانده و آنجا را ترک نمی کند تا در صورت نبود انسان ها، اطلاعاتی را از ایستگاه های فضایی به زمین ارسال و گزارش کند.



* روبات معلم
روباتی برای تدریس خصوصی در منازل ساخته شده که می تواند به بچه های بین 10 تا 13 سال موارد مختلفی از جمله ریاضی، جغرافیا، شیمی و ادبیات آموزش دهد و بچه های مدرسه را برای شرکت در امتحانات پایان ترم یا امتحانات میان دوره ای آماده کند.



* روبات درمانگر اختلالات روانی کودکان
محققان موفق به ساخت روبات منحصر به فردی شده اند که با رفتار خود می تواند کودکان را از محیط انزوا و همینطور ترس از اجتماع خارج کند. محققان معتقدند این روبات برتر از هرگونه درمانی است و می تواند تاثیر مضاعف و متمایزی بر کودکان داشته باشد. در ابتدا، کودکان با این روبات نیز همانند سایرین برخورد می کردند و از ارتباط مستقیم یا صحبت با آن خودداری می کردند اما به مرور زمان دوستی صمیمی بین آنها شکل گرفت. این ارتباط و دوستی نتیجه ای جز دور  شدن کودکان از دنیای کوچک و تاریک تنهایی و ورود به دنیای اجتماعی در برنداشت.



* روباتی که دوست و همنشین انسان هاست
روبات ها با اهداف متفاوتی ساخته می شوند، گاهی اوقات روبات ها برای جایگزینی انسان ها در فعالیت روزمره ساخته می شوند اما بعضی از روبات ها با اهداف دیگری ساخته می شوند. در عصر مدرنیته، انسان ها بیش از پیش احساس تنهایی می کنند به همین دلیل روبات هایی ساخته شده اند تا بتوانند همانند یک دوست در هر ساعت از شبانه روز برای انسان ها یک همدم و هم صحبت باشند.



* روبات های کمک آشپز
روبات ARMAR یکی دیگر از روبات های خانگی است که می تواند در کارهای آشپزخانه به خانم ها کمک کند. این روبات می تواند وسایل مختلف را از یخچال درآورده و به آشپز داده یا کارهای مختلفی را برای کمک به او انجام دهد. این روبات از حسگرهای مصنوعی پیچیده و پیش‌ برنامه‌ سازی گسترده برای تعیین میزان فشار وارده به اشیاء و نحوه نگه داشتن آنها استفاده می‌کند.



* روبات اخبارگو مسلط به چندین زبان زنده دنیا و روبات راهنمای موزه
روبات هایی که در چند سال اخیر ساخته شده اند بیش از پیش شبیه به انسان ها هستند به طوری که گاهی اوقات تشخیص بین روبات یا انسان بودن آنها بسیار دشوار است. ژاپنی ها دو روبات جدید ساخته اند که بسیار شبیه به انسان ها هستند.  روبات کودوموروید Kodomoroid  و اتوناروید Otanaroid. کودوموروید به چند زبان زنده دنیا تسلط داشته و می تواند اخبار اجرا کند و اتوناروید نیز می تواند همانند راهنمای موزه به سوالات بازدیدکنندگان پاسخ دهد.


زامبیایی‌ها اینترنت فیس‌بوکی می‌گیرند
تسنیم/ فیس‌بوک طی اقدامی مشابه گوگل، اینترنت رایگان را به نقاطی می‌برد که از نعمت آن محرومند و این کار را با زامبیا شروع می‌کند. فیس‌بوک در نظر دارد تا طی اقدامی با نام خیرخواهانه و بشر دوستانه امکان اتصال رایگان مردم جمهوری زامبیا به اینترنت را فراهم کند. جمهوری زامبیا در جنوب آفریقا واقع شده و تعداد کمی از مردم آن به اینترنت متصل هستند.

بنیاد که توسط فیسبوک حمایت می شود، در جدید ترین تلاش خود جهت گسترش دسترسی کاربران به اینترنت، پروژه ای را در زامبیا پیاده سازی کرده است. این پروژه در قالب یک اپلیکیشن، تلاش می کند تا به رایگان اینترنت را در اختیار شهروندان... نوشته فیسبوک در آفریقا اینترنت رایگان در اختیار کاربران قرار می دهد اولین بار در دیجیاتو پدیدار شد.

شرکت‌های سامسونگ، نوکیا و فیس‌بوک طی ائتلافی برای توسعه دسترسی جهانی به اینترنت، بنیاد internet.org را راه‌اندازی کرده‌اند؛ فیس‌بوک که حامی اصلی این بنیاد است با در دسترس قرار دادن برنامه کاربردی رایگان این بنیاد برای کلیه مشترکان اپراتور سیار ایرتل که در زامبیا زندگی می‌کنند، امکان اتصال رایگان به اینترنت را بدون فعال‌سازی دیتای موبایل فراهم کرده است.

هم‌اکنون مشترکان اپراتور سیار ایرتل می‌توانند برنامه کاربردی internet.org را برای دسترسی به 13 بخش که شامل فیس‌بوک، و ویکی‌پدیا می‌شود دریافت کنند. در این برنامه تبلیغات نیز حذف شده است تا کاربران به راحتی بتوانند محتوای مورد نیاز خود را بیابند و در استفاده از این خدمت مزاحمتی نداشته باشند.

فیس‌بوک معتقد است که با دسترسی هر چه بیشتر به اینترنت، درآمدهای آن بیشتر می‌شود و به علاوه برای بقا در جایگاه نخست شبکه‌های اجتماعی، نیازمند تعداد مشترکان بیشتر است. رقابت برای اینترنت‌کشی به نقاط مختلف جهان مدتی است که رونق گرفته و اولین شرکتی که برای دسترسی تمامی مردم به شبکه جهانی پیش قدم شد، گوگل با پروژه اینترنت بالنی بود.


امکان ارائه خدمات نسل پنجم موبایل در کشور/ اپراتورها هیچ محدودیتی ندارند
مهر/ معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: براساس مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، ارائه تکنولوژی های جدید ارتباطی در حوزه تلفن همراه محدودیتی ندارد و اپراتورهای موبایل که از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی مجوز فعالیت نسل سوم دریافت می کنند می توانند خدمات نسل های بالاتر موبایل حتی نسل پنجم را نیز به مشترکان ارائه کنند.

علی اصغر عمیدیان با اشاره به انجام مقدمات برای ورود نسل پنجم موبایل در ایران با توجه به اظهارات وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: دیگر محدودیتی در ارائه تکنولوژی قائل نیستیم و اپراتورهایی که از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی مجوز می گیرند می توانند مبتنی بر هر نوع تکنولوژی، به مشترکان خدمات دهند.

وی با بیان اینکه در مجوزی که به اپراتورهای موبایل از اول شهریورماه اعطا می شود نسل سوم و بالاتر از آن دیده شده است اضافه کرد: بر مبنای این مجوز اپراتورهای موبایل می توانند به واسطه هرگونه تکنولوژی به مشترکانشان سرویس دهند. رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی افزود: چنانچه اپراتور قصد ارائه سرویس متفاوتی دارد نیازمند اعلام به رگولاتوری و دریافت مجوز است اما عرضه و ارائه تکنولوژی در داخل کشور با هیچگونه محدودیتی همراه نیست.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تاکید براینکه امکان عرضه سرویس های مبتنی بر تکنولوژی نسل سوم 3G، چهارم LTE و چهارم پیشرفته و نسل پنجم موبایل براساس مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات در کشور فراهم شده است و اپراتورهای موبایل بدون هیچ محدودیتی در این عرصه سرویس دهی کنند.

وی گفت: مطالعات بر روی ورود اپراتور جدید به عرصه تلفن همراه کشور برای ارائه خدمات نسل چهارم و بالاتر نیز ادامه دارد اما هنوز نهایی نشده و در مرحله مطالعات مقدماتی قرار دارد.


گوگل فیبرنوری بد مزه می‌سازد
تسنیم/ گوگل کابل فیبرنوری خود را که زیر آبهای اقیانوس قرار دارد، ضد گلوله می‌کند. گوگل با تقویت کابل‌های زیردریایی‌اش مانع از جویده شدن آنها توسط کوسه‌های تیز دندان می‌شود. با توجه به اینکه گوگل درصدد توسعه شبکه خود به یک گیگابیت بر ثانیه در ایالات متحده است، چنین اقدامی در راستای مستحکم سازی زیرساخت ارتباطی صورت می‌گیرد و علی‌رغم اینکه عده‌ای از منابع خبری قطعی لینک توسط حمله کوسه‌ها را گزارش داده‌اند، برخی منابع نیز عدم تأیید آن را توسط گوگل مطرح کرده‌اند.

گوگل در راستای تقویت شاه راه ارتباطی زیر آبهای اقیانوس خود، کابل فیبر نوری خود را با محافظی از جنس جلیقه ضد گلوله می‌پوشاند. اولین گزارش از خورده شدن کابل‌های فیبر نوری مربوط به سال 1987 و خبر نیویورک تایمز است که براساس آن ارتباطات ایالات متحده، اروپا و ژاپن از منظر موبایل و رایانه قطع شد. تحقیقات علمی در زمینه تمایل کوسه‌ها به کابل‌های فیبرنوری و مغناطیسی هنوز کامل و یکپارچه نیست.


بنچمارک AnTuTU مشخصات گلکسی نوت 4 را لو داد

فارنت/ حالا که کمتر از سه هفته تا رونمایی رسمی سامسونگ از گلکسی نوت 4 فاصله داریم شایعات در مورد این فبلت به حداکثر میزان خود رسیده است. در آخرین شایعه حالا یک نتیجه احتمالی بنچمارک، مشخصات فنی نوت 4 را آشکار کرده است.

Galaxy-Note-4-AnTuTuالبته پیش از این نیز چنین مشخصاتی پیش‌بینی شده بود اما حالا می‌توان گفت یک تأییدیه از آن را در اختیار داریم. بر اساس این تصویر گلکسی نوت 4 از آخرین نسخه اندروید یعنی 4.4.4 بهره می‌برد و مدل N910 آن که مدل جهانی است پردازنده خود سامسونگ یعنی اگزینوس اکتا 5433 را به کار گرفته است. گفته می‌شود این پردازنده با همان فناوری big.LITTLE شرکت ARM این‌بار هسته‌های پردازشی جدید Cortex-A57 و Cortex-A53 را به کار گرفته و پردازنده گرافیکی Mali T760 نیز بسیار بهتر از نسل قبلی عمل خواهد کرد.



همچنین همان‌طور که انتظار داشتیم صفحه‌نمایش گوشی دارای وضوح 2560 در 1440 پیکسل (شبیه به جی3) بوده و احتمالاً 5.7 اینچی خواهد بود. از دیگر مشخصات لو رفته توسط تصور می‌توان به دوربین 16 مگاپیکسلی، حافظه 16 گیگابایتی (احتمالاً با شیار کارت حافظه) و سه گیگابایت رم اشاره کرد.

اما در هر صورت این مشخصات فنی گلکسی نوت 4 نیست که مشتاقانه منتظر پی بردن به آن هستیم؛ بلکه طراحی ظاهری و شکل و شمایل آن بیشتر برایمان جای سؤال دارد. آیا این تصاویر منتشر شده صحت دارند؟ شاید هم سامسونگ صفحه‌نمایشی 3 وجهی برای نوت 4 در نظر گرفته است. کسی چه می‌داند!


سونی در نمایشگاه TGS 2014 بازی‌های بیشتری رونمایی می‌کند
فارنت/ سونی بعد از نمایش قابل قبولی که در گیمزکام 2014 داشت اعلام کرد که بنا دارد تا بازی‌های جدیدی را در نمایشگاه گیم توکیو 2014 معرفی کند. آقای «یوشیدا» رییس استودیوهای بازیسازی سونی در مصاحبه‌ای با مجله‌ی ژاپنی زبان «فامیتسو» اعلام کرده است:

    "واقعیتش را بخواهید، زمانی که داشتیم بازی‌هایی که قرار بود معرفی کنیم را انتخاب می‌کردیم، متوجه شدیم که نمی‌شود همه‌ی بازی‌ها را در چارچوب کنفرانسمان در گیمزکام بگنجانیم. پس متاسفانه مجبور شدیم تا این بار به همین بازی‌ها بسنده کنیم.”



یوشیدا در ادامه اشاره کرد که بازی‌هایی که سونی مجبور به حذف آن‌ها از برنامه‌های گیمزکام خود بود در نمایشگاه گیم توکیو به نمایش در خواهند آمد. بنابراین معرفی بازی‌های پلی‌استیشن 4 برنامه‌ی اصلی سونی در TGS امسال خواهد بود.

البته سونی مجبور خواهد بود تا بخشی از کنفرانس خود در این نمایشگاه را به هدست واقعیت مجازی خود Project Morpheus اختصاص دهد. همچنین سونی باید برای جذب مخاطبین ژاپنی بازی‌های طبق سلیقه‌ی این مردم را نیز در این نمایشگاه در خاک ژاپن به نمایش درآورد. Tokyo Game Show امسال از 27 شهریور به مدت سه روز برگزار خواهد شد.


آپدیت جدید اچ‌تی‌سی وان M8 برای بهبود عملکرد GPS
به تازگی آپدیتی برای دستگاه‌های وان ام8 شرکت اچ‌تی‌سی که به سفارش اروپا و دارای رام اروپا هستند منتشر شده که عملکرد GPS این دستگاه‌ها را بهبود می‌بخشد.



این آپدیت که تحت نسخه‌ی 2.22.401.5m8_update_v2.22.401.5 منتشر شده 44.74 مگابایت سایز دارد و به صورت OTA عرضه می‌شود. طبق لیست تغییرات این نسخه، هیچ تغییری به جز بهبود عملکرد GPS مشاهده نمی‌شود. به نظر می‌رسد پس از عرضه‌ی آپدیت اندروید 4.4.3 برای ام8، مشکلاتی در سیستم موقعیت‌یابی آن به وجود آمده که اچ‌تی‌سی در صدد رفع این مشکلات است.


سایمون، اولین تلفن هوشمند تاریخ ۲۰ ساله شد
دیجیاتو/ در حال حاضر وقتی صحبت از تاریخچه ی تلفن های هوشمند به میان می آید بسیاری از کاربران تلفن های هوشمند با پلتفرم اندروید، iOS و بلکبری را به خاطر بیاورند، و در این بین شاید عده‌ ای پیدا شوند که درباره تلفن های هیبریدی (ترکیب دستگاه PDA و تلفن همراه) شرکت پالم هم چیزهایی بدانند. اما حاضرم با شما شرط ببندم که هیچ یک از شما چیزی راجع به تلفن هوشمند شرکت IBM با نام سایمون (Simon) نمی‌دانید. اولین تلفن هوشمند دنیا که ۲۰ سال پیش رونمایی شد.

در آن زمان سایمون بسیار پیشرفته بود و کسی نمی‌دانست نام آن را چه بگذارد -در سال ۱۹۹۴ هنوز واژه "تلفن هوشمند” وارد دایره ی لغات ما نشده بود و تازه سه سال بعد چنین واژه ای رواج یافت – برای همین IBM نام این گجت پیشرفته خود را "personal communicator phone” (تلفن ارتباط دهنده شخصی) گذاشت تا رقابتی جدی تر با PDAها یا همان دستیاران شخصی دیجیتال اپل و کاسیو داشته باشد.

اما چه چیزی باعث تمایز سایمون در بین سایر محصولات موسوم به دستیارهای دیجیتالی شخصی می‌ شد؟ امکان برقراری تماس صوتی با این تلفن هوشمند برگ برنده ی آن بود و آینده ی تلفن های همراه را تعریف می کرد. در آن سال IBM این دستگاه را یک تلفن همراه می دانست که قابلیت های یک PDA را در خود دارد. در بخشی از خبر عرضه سایمون در سال ۱۹۹۳ آورده شده است:

"بر اساس گفته‌ مدیر توسعه محصولات شرکت BellSouth Cellular، سایمون اولین دستگاه دو وجهی و دو منظوره محسوب می گردید که در وهله اول یک تلفن همراه جهت برقراری تماس بود و در وهله ی دوم می توانست به صورت کامل در نقش یک دستیار دیجیتالی ظاهر شود.

epi0xnfa5gdvddcqnuhd

امکانات قرار داده شده در سایمون بسیار شبیه به تلفن های هوشمند در سال ۲۰۱۴ بودند. با سایمون شما می‌توانستید با دیگران تماس بگیرید، پیامک های پیجر را دریافت کنید و یا حتی ایمیل برای دیگران بفرستید. از دیگر امکانات جالب آن نیز می توان به داشتن ماشین حساب، لیست آدرس ها و امکان ارسال و دریافت فکس اشاره کرد. همچنین امکان وارد کردن متن از طریق صفحه کلید یا قلم استایلوس نیز برای آن در نظر گرفته شده بود.

شنیدن تاریخچه ی سایمون ۱٫۵ وقتی جالب تر می شود که در رابطه با صفحه نمایش لمسی ۴٫۵ اینچی آن و وجود تکنولوژی های پیشروی مرتبط به آن زمان که در این صفحه نمایش ارائه شده بود صحبت کنیم. البته در آن دوره هم انتقادهایی به صفحه نمایش بلند و باریک سایمون صورت می‌ پذیرفت و منتقدان بر این باور بودند که این مسئله کار خواندن و جوابگویی به فکس ها را مشکل می کند. وجود فناوری تشخیص دست خط و تشخیص کلمات بعدی در تایپ نیز این تلفن همراه را بسیار جذاب تر و مدرن تر جلو می دادند.

با وجود همه ی این مزایا، سایمون دارای معایبی در دوران خود نیز بود. وزن بالای آن (بیش از ۴۵۰ گرم)، شارژ دهی باتری برای ۱ ساعت مکالمه و اسپیکرهای بسیار بزرگ بلوتوثی آن باعث شد در بازار خیلی محبوب نباشد. قیمت اولیه ابزار مذکور ۹۰۰ دلار بود که به همراه قرار داد دو ساله ی کمپانی مخابراتی BellSouth عرضه می گردید. هر چند این قیمت مدتی بعد به ۶۰۰ دلار کاهش یافت اما باز هم میزان فروش سایمون را بالا نبرد و در مجموع تنها ۵۰٫۰۰۰ دستگاه از آن فروش رفت که بعدها بیشتر آنها توسط IBM فراخوانی و نابود شد.

IBM_Simon

در مجموعه، امکانات سایمون در دوره خود بسیار جذاب بود، هر چند امروزه کسی با تلفن همراه خود فکس نمی‌ فرستد اما ایمیل، ماشین حساب و تقویم جزو بخش های کاربردی تلفن های هوشمند امروزی است.

از جمله مشکلاتی که از زمان سایمون تا به امروز پا برجا مانده، می توان به بحث بر سر اندازه ی ایده آل برای صفحه نمایش اشاره کرد و بحث بر سر اینکه PDAها و یا تلفن های هوشمند در چه اندازه ای تولید شوند که به راحتی درون جیب جای گیرند کماکان ادامه دارد.

حالا در سال ۲۰۱۴ همه چیز تغییر کرده است، در زمان سایمون اولویت اول برقراری تماس بود اما حالا مکالمات بسیار کمتری انجام می شود و همه چیز در ایمیل ها و شبکه های اجتماعی خلاصه شده است. IBM در ۲۰ سال پیش برقراری تماس را اولویت اول قرار داد و امکانات PDA را در اولویت دوم اما حالا همه چیز برعکس گشته. تولد ۲۰ سالگی ات مبارک سایمون، تو با بهترین ها شروع کردی، یاد و خاطره ات گرامی.



اپل نسل جدید کابل های خود را احتمالا با USB دو طرفه عرضه خواهد کرد
دیجیاتو/ پورت های لایتنینگ اپل یک مزیت بسیار خوب دارد و آن قابلیت وارد کردن از هر دو طرف است. برخلاف پورت های رایج که در یک جهت وارد دستگاه می شود. اما با این حال مشکل یک طرفه بودن پورت یو اس بی همچنان پا برجاست.

اما یک لو دهنده محصولات اپل به نام سانی دیکسون اعلام کرد که پورت های لایتنینگ جدید اپل از سمت یو اس بی هم دو طرفه خواهد بود. البته پیش از این هم در خبر "عرضه قریب الوقوع کابل های یو اس بی جدید” به این تکنولوژی اشاره کرده بودیم. اما با عرضه کانکتورهای جدید اپل که ما را از عذاب وارد کردن یو اس بی به درگاه رها می سازد تنها یک الی ۲ ماه فاصله داریم.



ظاهر جدید این پورت های جدید بدین شکل است: پین های کانکتورهای جدید به جای اینکه نصف فضا را اشتغال کنند، در وسط و با یک ضخامت کم قرار دارند و همین مسئله باعث می شود، آن را از هر دو طرف بتوان درون درگاه قرار داد. امکانی که پیش از این در سمت دیگر پورت لایتنینگ دیده بودیم.

افراد زیادی شایعه وجود چنین پورت زیبایی (!) را مطرح کرده اند، اما سانی دیکسون شخصی بود که اطلاعات آیفون ۵سی را با جزئیات زیادی لو داد و احتمالا این مسئله هم واقعیت داشته باشد. بدین ترتیب آیفون بعدی احتمالا با کابل لایتنینگی معرفی شود که هر دو سمت آن، از هر دو جهت قابل استفاده است. باید امیدوار باشیم چنین روالی برای تمام کابل ها رخ دهد تا ما هم با دردسر کمتری با این تکنولوژی دست و پنجه نرم کنیم.


موتو اس (شامو) احتمالا نکسوس بعدی نیست
دیجیاتو/ چندی پیش شایعاتی در رابطه با نکسوس بعدی منتشر شد که گویا موتورولا سازنده نسخه جدید این سری تلفن های هوشمند است. طبق خبرها اسم رمز این دستگاه هم شامو (نهنگ قاتل) معرفی شده بود. اما وب سایت TKTechNews به اطلاعاتی از جمله یک تصویر از محافظ صفحه نمایش دست یافته که نشان می دهد دستگاه بعدی موتورولا، موتو اس نام دارد و احتمالا از سری نکسوس نخواهد بود. اما کماکان گفته می شود که جزو پروژه اندروید سیلور (Android Silver) است. با اطلاعاتی که از طریق فایل build.prop استخراج شده از داخل دستگاه توسط Antutu دریافتیم که اسم رمز این دستگاه شامو بوده و صفحه نمایشی با رزولوشن ۱۴۴۰ در ۲۵۶۰ یا همان ‌۲K دارد.



از دیگر مشخصات سخت افزاری که به نظر می رسد متعلق به موتو اس باشد، می توان به پردازنده اسنپدرگن ۸۰۵، پردازنده گرافیکی آدرینو ۴۲۰، دوربین اصلی ۱۳ مگاپیکسل و دوربین دوم ۲.۱ مگاپیکسل اشاره کرد. این مشخصات به اطلاعات قبلی در رابطه با موتو اس شباهت زیادی دارد و تنها تفاوت در مقدار رم و دوربین است که در شایعات پیشین به ترتیب ۳ گیگابایت و ۱۲ مگاپیکسل عنوان شده بود.

تی کی تکنیوز با توجه به محافظ لو رفته سایز صفحه نمایش آن را ۵.۹ اینچ حدس زده اما نکته جالبی که در فایل build.prop آمده DPI نمایشگر است که ۶۴۰ گفته شده است. با این تفاسیر سایز صفحه نمایش نباید بزرگتر از ۴.۶ اینچ باشد. و نکته دیگری که این وب سایت به آن اشاره می کند، احتمالا موتو اس در وهله اول برای اپراتور ورایزن عرضه شود و اینکه این دستگاه از سری نکسوس نخواهد بود. هنوز برای اعتماد کردن به اینگونه اطلاعات زود است و باید منتظر خبرهای بیشتر بمانیم.


آیفون 6 به باتری 1810 میلی‌آمپرساعتی مجهز خواهد بود
زومیت/ آیفون بعدی اپل مجهز به نمایشگری بزرگ‌تر خواهد بود. از این رو انتظار می‌رود مصرف باتری آن نیز افزایش پیدا کند و به همین دلیل احتمالا باید شاهد استفاده از باتری با ظرفیت بیشتر باشیم. اما با توجه به تصاویر جدید فاش شده از باتری این تلفن به نظر می‌رسد این تفاوت چندان زیاد نیست و اپل به یک باتری ۱۸۱۰ میلی‌آمپرساعتی بسنده کرده است.

ماه گذشته تصویر یک باتری شبیه به باتری‌های همیشگی آیفون فاش شد که نشان می‌داد باتری آیفون 6 ظرفیت ۱۸۱۰ میلی‌آمپرساعتی دارد. این در حالی است که آیفون 5S ظرفیت ۱۵۶۰ میلی‌آمپرساعت دارد. با توجه به گمانه‌زنی‌ها که حکایت از ابعاد ۴.۷ اینچی نمایشگر آیفون بعدی دارند، بسیاری از صاحب‌نظران و علاقه‌مندان به آیفون از افزایش اندک ظرفیت باتری ناامید شده بودند. هفته گذشته منبع دیگری ادعا کرده بود که آیفون 6 با نمایشگر ۴.۷ اینچ مجهز به یک باتری ۲۱۰۰ میلی‌آمپرساعتی خواهد بود که باعث خوشحالی بسیاری از علاقه‌مندان به محصولات اپل شد، ولی این منبع، مدرک مستدلی را برای ادعای خود ارایه نمی‌کرد.



حال تصاویر جدیدی که وب‌سایت فرانسوی Nowhereelse.fr منتشر کرده نشان می‌دهد که باید توقعات را پایین بیاوریم، چرا که این تصویر نیز بر ظرفیت ۱۸۱۰ میلی‌آمپرساعتی باتری آیفون 6 صحه گذاشته است. تصاویر جدید کیفیت بهتری دارند و بر روی آنها علاوه بر تمام مشخصات باتری، لوگوی اپل نیز دیده می‌شود.

با این اوصاف به نظر می‌رسد زیاد نباید به شایعه باتری ۲۱۰۰ میلی‌آمپرساعتی اتکا کنیم و با توجه به دو مدرکی که از باتری آیفون رو شده باید این واقعیت را بپذیریم که احتمالا آیفون بعدی عمر باتری عجیب و غریبی نخواهد داشت و شاید اپل بتواند با استفاده از تراشه‌ای بهینه‌تر و بهبودهای نرم‌افزاری اندکی عمر باتری تلفن خود را افزایش دهد.

در مورد نسخه ۵.۵ اینچی آیفون شایعاتی مبنی بر استفاده از باتری با ظرفیت ۲۹۱۵ میلی‌آمپرساعت وجود دارد که باید ببینیم این تلفن چقدر از برادر کوچک‌تر خود مصرف بیشتری دارد که چنین باتری پرظرفیتی در دل آن جای داده شده است.


کمپانی‌های چینی تلفن‌های‌هوشمند مانند اکسپریا پلی سونی تولید می‌کنند
زومیت/ هرچند به‌نظر می‌رسد سونی دیگر به سراغ تولید تلفن‌های‌هوشمند سری اکسپریا پلی‌ نخواهد رفت، اما گویا کمپانی‌های چینی هنوز بارقه‌های امیدی را برای استقبال از تلفن‌های‌هوشمند اندرویدی با برخورداری از کلیدهای مخصوص بازی و همچنین جوی‌استیک دارند، چرا که دو کمپانی چینی 78point و Much تلفن‌هوشمندی را با چنین قابلیت‌هایی روانه‌ی بازار خواهند کرد.

دو کمپانی سخت‌افزار مورد نیاز خود را از یک تولیدکننده‌ی مشترک تهیه کرده‌اند، از این‌رو محصول هر دو کمپانی از نظر ظاهری به یکدیگر شبیه هستند. کمپانی 78point محصول خود را با نام P01 و کمپانی Much تلفن‌هوشمند خود را با نام W1 روانه‌ی بازار می‌کند. تنها تفاوت این تلفن‌هوشمند در رابط‌کاربری است که به‌همراه اندروید 4.2 روانه‌ی بازار خواهد شد. این دو از دو سیم‌کارت پشتیبانی کرده و از نظر امکانات نیز در حد گوشی‌های میان‌رده‌ی چینی است. این تلفن‌های‌هوشمند از صفحه‌ی نمایش 5 اینچی با رزولوشن 720p از نوع IPS LCD بهره می‌برد و تراشه‌ی انتخاب شده برای آن نیز M6592 هشت هسته‌ای مدیاتک با فرکانس کاری 1.7 گیگاهرتزی است که با پردازنده‌ی گرافیکی Mali-450 MP4 و ۲ گیگابایت حافظه‌ی رم همراه شده است. حافظه‌ی داخلی ۱۶ گیگابایتی این تلفن‌هوشمند  را می‌توان با استفاده از کارت حافظه‌ی به ۶۴ گیگابایت افزایش داد. دوربین مورد استفاده در این تلفن‌هوشمند در پشت ۸ مگاپیکسل و در جلو ۲ مگاپیکسل است. باتری مورد استفاده در این تلفن‌هوشمند دراای ظرفیتی 3,000 میلی‌آمپری است.



تلفن‌های‌هوشمند مورد نظر با بهره‌گیری از کلید‌ها و جوی‌استیک‌های بازی قیمتی برابر 330 دلار دارد که همچون سایر محصولات چینی دارای قیمتی بسیار رقابتی است. تولیدکنندگان چینی تلفن‌های‌هوشمند خود با قابلیت بازی را با وزنی برابر 213.8 گرم تولید کرده‌اند که وزن آن برابر پلی‌استیشن ویتا یعنی219 گرم است. کمپانی 78point با یک امولاتور چند پلتفرمی که از MAME، PSP، Dreamcast، NDS، GBA، NES، SNES و N64 پشتیبانی می‌کند، در حالی که کمپانی Much پلتفرم‌های دیگری را برای بازی پشنهاد می‌دهد.



کاربران چینی می‌توانند P01 را از JD.com  پیش خرید کنند تا این تلفن‌هوشمند ۳ روز دیگر به دستشان برسد. W1 نیز از طریق اپراتور چینی Snail Mobile در دسترس کاربران خواهد بود.


جمع بندی از سالار واعظی

انتشار اخبار در این بسته خبری لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران بازنشر می‌شود.






اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار