حسینی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران مطرح کرد

ضرورت ایجاد سیاست‌ها و ابزارهای جدید برای خروج از رکود تورمی

معاون امور مهندسی وزیر نفت گفت: شاکله اصلی بسته خروج از رکود تورمی توسط دولت تدوین شده اما کلید اصلی موفقیت این طرح بستگی به دیدگاه نمایندگان دارد که بایستی این تغییرات به گونه‌ای باشد که برای دولت قابلیت اجرایی داشته باشد تا زمینه برای کاهش تورم در کشور ایجاد شود.

عماد حسینی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران در رابطه با بسته خروج از رکود تورمی در صنعت نفت اظهار داشت: بحث خروج از رکود جزء اولویت های اساسی وزارت نفت است که در این زمینه برنامه ها و سیاست هایی را در سه محور اصلی افزایش تولید و صادرات نفت خام، افزایش تولید گاز و صادرات آن تعریف کرده است تا برپایه سیاست های اقتصاد مقاومتی و سایر سیاست‌ها در کشور دنبال کند.

وی تصریح کرد: این سیاست‌ها براصول اسناد بالادستی و سندچشم‌انداز تدوین شده است تا عرصه برای رهایی از خروج رکود تورمی در کشور هموارتر شود. همچنین در این بسته سیاستی افزایش صادرات و درآمدارزی و نیز افزایش درآمد بودجه سالیانه  کشور در قانون بودجه لحاظ شده است.

معاون امور مهندسی وزیر نفت یادآور شد: تولید گاز برای تامین خوراک پتروشیمی‌ها، بحث افزایش تولید و افزایش میعانات گازی، بحث اجرای تمهیدات برای بند (ق) که در بودجه دیده شده به طوری که از طریق بند (ق) اجازه 100 میلیارد دلار سرمایه گذاری برای وزارت نفت داده شده همچنین برای کاهش فراورده‌های نفتی در این صنعت در دستور کار قرار گرفته است.

حسینی اظهار داشت: بحث اصلاح الگوی مصرف انرژی مطابق با تبصره 4 بودجه سال 93 در دستور کار قرار گرفته به طوری که قانون اصلاح الگوی مصرف به شرکت‌های خدمات انرژی ابلاغ شده تا تمامی شرکت‌ها آن را برای برون رفت از شرایط فعلی اجرایی کنند.  

معاون امور مهندسی وزیر نفت خاطرنشان کرد: سیاست گذاری ها و روشهای اجرای در این بسته لحاظ شده قاعدتا اگر به بهترین روش بررسی و ارزیابی دقیق صورت گیرد بطور یقین به اهداف مورد نظر دست پیدا خواهیم کرد.

حسینی با اشاره با اینکه ابزارهای لازم برای اجرای این سیاست ها تعریف شده است گفت: آنچه که دولت سعی در عملیاتی کردن این موضوع دارد این است که کاهش تورم در کشور ایجاد شود تا اینکه خود روند کاهشی تورم به رکود منجر نشود.  

وی تاکید کرد: برای برون رفت از رکود تورمی نیز شاخص هایی وجود دارد بایستی برنامه ریزی اساسی در این راستا صورت گیرد چرا که در گذشته اجرای نادرست سیاست های اقتصادی باعث شده که اقتصاد کشور با مشکل مواجه شود.

حسینی افزود: در نتیجه اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها، قانون سیاست کلی اصل 44، قوانین برنامه پنجم و ششم توسعه نیاز به یکسری ابزارهای اجرایی در راستای اقتصاد مقاومتی  دارد که این امر مهم به همفکری و همگونی مسئولان بستگی دارد که چگونه این سیاست‌ها و روشها را عملیاتی کنند.

معاون امور مهندسی وزیر نفت اظهار داشت: شاکله اصلی بسته خروج از رکود تورمی طراحی شده بنابراین بستگی به دیدگاه نمایندگان دارد که در جریان بررسی برخی از موضوعات را مورد ارزیابی و تغییر دهند. بایستی این تغییرات به گونه ای باشد که برای دولت قابلیت اجرایی را داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: امیدواریم همکاری بین مسئولان دولت و مجلس قوی و گسترده باشد تا یک خروجی مناسبی برای برون رفت از وضعیت فعلی داشته باشیم.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار