کارشناس اقتصادی:

بانک مرکزی باید از بدنه دولت مستقل باشد

این طرح موافقان و مخالففان زیادی دارد اما از نظر من اگر مستقل باشد به نفع سیستم پولی کشور است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، محمد حسین فاتحی کارشناس اقتصادی در خصوص استقلال بانک مرکزی از بدنه ی دولت گفت: این طرح چندین بار در مجلس مطرح شده و نظرات مختلفی هم در این زمینه وجود دارد زیرا عده ای معتقدند چون دولت رئیس بانک مرکزی را تعیین می کند پس باید زیر مجموعه بانک مرکزی باشد.

وی در خصوص دسته ی موافق با این طرح گفت: اما عده ای معتقدند سیاسته های پولی باید مستقل از سیاست های جاری کشور باشد و معتقد به استقلال بانک مرکزی هستند.

فاتحی با بیان اینکه دسته سومی هم وجود دارد که از نظر من از دو دسته قبلی معقول تر است گفت: اما دسته ای بین این دو گروه هستند استقلال بانک مرکزی را از بدنه دولت قبول دارند و معتقدند نباید سیاست زده شود که  از نظر من کاملاً منطقی است.

اما باید در چارچوب سیاست ها و قوانین هر کشوری اهدافی برای سیاست های پولی تدوین کنند ولی ابزار در اختیار بانک مرکزی باشد و برای رسیدم به این اهداف کاملاً مستقل باشند اما اهداف از طرف مرجع بالادستی تعیین شود.

این کارشناس اقتصادی افزود: استقلال در اهداف، مسئولیت ها و ابزارها وجود دارد اما اهداف نباید اختیار اجرا کنند قرار داده شود زیرا بانک مرکزی مجری سیاست های پولی کشور با وظایف مشخص شده از جمله اینکه حفظ ارزش پول نظارت به بانک ها و حفظ و انتشار اسکناس  است و باید اهداف در اختیارش گذاشته شود ولی در اجرا آزادی عمل داشته باشد.

انتهای پیام/

برچسب ها: بانک ، مرکزی ، پول
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار