"استهزا، گناهی چند منظوره!"

استهزا در ظاهر یك گناه ولى در باطن چند گناه است.

امیر آقایی حافظ قرآن، در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران  گفت : استهزا در ظاهر یك گناه ولى در باطن چند گناه است ، در مسخره كردن گناهانِ تحقیر خوار كردن، كشف عیوب، اختلاف افكنى، غیبت، كینه، فتنه، تحریك، انتقام و طعنه به دیگران نهفته است ، این رفتار در افراد به دلیل نداشتن تقوا و عزت نفس نداشتن و رعایت نکردن شأن و کرامت انسانی است و در افرادی که با ایمان نامأنوس بوده از سر خود برتر بینی است که با خود می انگارند ارزش دیگران نسبت به آنها بسیار پایین است به همین دلیل به خود اجازه می دهند دیگران را تحقیر کنند.

وی افزود : در چند سوره از قرآن به این موضوع اشاره شده است ، در زمانی که حضرت نوح(ع) کشتی را برای خود و یارانش جهت دور شدن از سرزمین کفر می‌‏ساختند ؛ برای دور شدن از عذاب الهی (به ایشان از جانب خداوند وحی شده بود ) اشرافى از قومش در مسیر او قرارگرفته و مسخره اش می‌‏كردند .
 
این افراد می‌‏گفتند در فضایی که ما داریم (محیطی گرم و خشک یا کم باران)زندگی می‌کنیم آبی بدان صورت نیست که در مقابل احتیاجی به کشتی باشد.

خداوند در سوره هود آیه 38 به این مطلب اشاره کرده و فرمودند : به سخنان آن افراد توجه نداشته باش ، روزی خواهد رسید که شخص تو آن افراد را با کار خودشان مقابله به مثل خواهی کرد .   

این حافظ قرآن گفت :  قرآن ؛ به سخره گرفتن دیگران را از صفات منافقین دانسته است و عنوان می‌کند ؛ زمانی که این افراد با مومنین بودند ، می‌گفتند ما با شما بوده و به شما ایمان آوردیم ، زمانی که به نزد کفار باز می گشتند به آنها می‌گفتند ما به زبان به مومنین گفتیم که که از ایمان آوزندگان هستیم ؛ ما با شما بوده و آنها را به سخره گرفته بودیم .  

امیر آقایی، حافظ قرآن به صدقه دادن مومنین اشاره کرد و گفت : خداوند در سوره توبه . آیه 79 ضمن مطالبی که در مورد صدقات عنوان می کند ؛ می گوید : منافقین  افراد با ایمان را  که تهی دست بوده و  با توجه به فقرشان مبلغ کمی را انفاق می کنند به تمسخر گرفته  و می گویند این چه چیزی است که شما دارید انفاق می کنید .

آن کسانی که عیب‏جویی می‏‌کنند بر آن مؤمنانی که به صدقات مستحبّ فقیران را دستگیری می‏‌کنند و همچنین مسخره می‏کنند مؤمنانی را که از اندک چیزی که مقدور آن‌هاست هم (در راه خدا) مضایقه نمی‏‌کنند، خدا هم آن‌ها را البته مسخره و مجازات می‌‏کند و به آن‌ها عذابی دردناک خواهد رسید.  

وی افزود : از  همین‌ آیه می توان عنوان کرد ؛ مسخره کردن یکی از گناهان کبیره‌ای است که خداوند در قرآن به صاحبانش وعده عذاب داده است .  

این حافظ قرآن ضمن اشاره به سوره همزه که به صورت کلی مسئله عیب جویی کردن از دیگران را مورد نکوهش قرار است ، گفت : سوره مطففین در آیات 29 تا 36 در رابطه با مجرمین می‌گوید ، این افراد وقتی افراد با ایمان را می دیدند آنها را با حرکات چشم و ابرو  مسخره می‌کردند زیرا فکر می کردند اينها [جماعتى] گمراهند در دنباله همان آیات خداوند عنوان می‌کند که در روز قیامت قضیه برعکس خواهد شد و[لى] امروز مؤمنانند كه بر كافران خنده مى‏زنند بر تختها[ى خود نشسته] نظاره می‌كنند ، [تا ببينند] آيا كافران به پاداش آنچه می‌كردند رسيده‏‌اند.

امیر آقایی تصریح کرد : در آیه 11 سوره حجرات خداوند به طور مستقیم تمام مومنین را خطاب قرار داده است که حواستان باشد یکدیگر را مسخره نکرده و به یکدیگر لقب های زشت و از یکدیگر عیب جویی نکنید زیرا آن فردی را که دارید مسخره می کنید شاید بهتر از شما بوده و شما نمی‌دانید . 

اگر در زمان تعامل با دیگران این دید را داشته باشیم که امکان دارد این فردی  که مقابل من ایستاده و با من هم کلام شده است شاید به لحاظ تقوا . علم آموزی و ...  بهتر از من باشد، با این تلنگر ها به خود دیگر مسلماً مانع این امر شوم خواهیم بود.

انتهای پیام/

برچسب ها: استهزا ، گناه ، قران ، اقایی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار