واشنگتن پست:

ارسال تسليحات آمريکا برای اسرائيل ادامه می‌يابد

روزنامه واشنگتن پست در گزارشی نوشت با وجود افزایش تلفات غیرنظامیان در غزه آمریکا ارسال سلاح به رژیم صهیونیستی را ادامه می‌دهد.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از واشنگتن پست نوشت: تلفات غیرنظامیان در غزه توجهات را به  فروش تسلیحات آمریکایی به اسرائیل  معطوف کرده است.

روزنامه آمریکایی واشنگتن پست در اینترنت امروز در گزارشی نوشت: در پی حمله موشکی اسرائیل در اوایل این ماه به یک مدرسه سازمان ملل که به کشته شدن ده تن از غیرنظامیانی انجامید که در آنجا پناه گرفته بودند و وزارت خارجه آنرا یک اقدام "شرم آور" توصیف کرد، از آمریکا خواسته شد در این خصوص خویشتن داری کند.

این گزارش افزود اما به گفته سازمان ملل، اسرائیل در حمله سوم اوت از یک فروند موشک هلفایر ساخت آمریکا استفاده کرده بود. آن حادثه یکی از موارد متعدد در جنگ شش هفته ای جاری در نوار غزه بود که در آن تسلیحاتی که آمریکا و برخی کشورهای اروپایی به اسرائیل فروخته بودند،‌ نقش مهمی داشتند.

از میان تامین کنندگان تسلیحاتی که اسرائیل را به علت کشتار غیرنظامیان مورد انتقاد قرار داده اند،‌ اسپانیا و انگلیس از طرح تعلیق یا تجدیدنظر در صادرات تسلیحات و دیگر تجهیزات مربوطه به اسرائیل خبر دادند. اما با وجود انتقاد مشابه "باراک اوباما" رئیس جمهور و برخی دیگر از مقامات آمریکایی در روزهای اخیر گفتند انتقال محموله جدیدی از موشکهای هلفایر به تعویق نخواهد افتاد.

اما تلفات فلسطینیان در این جنگ از تلفات دو جنگ اخیر اسرائیل با حماس در سال‌های 2009 و 2012 بسیار فراتر رفته است.

 سازمان ملل استفاده اسرائیل از تسلیحات سنگین در غزه را محکوم کرده است و گروه‌های حقوق بشر از آمریکا خواسته اند تحریم تسلیحاتی جامعی بر ضد دولت یهود اعمال کند.

برخی فعالان حقوق بشر می گویند، اگر تحقیق در دست انجام سازمان ملل نشان دهد که اقدامات اسرائیل به علت استفاده از تسلیحات ساخت آمریکا در نواحی غیرنظامی ناقض قانون بین المللی بوده است،‌ آمریکا باید مسئولیت آنرا بر عهده گیرد.

با وجود این انتقادها، تحلیلگران و مقامات کنونی و سابق می گویند، آمریکا باتوجه به روابط راهبردی و خصوصی نزدیک با اسرائیل،  هرگز ارسال تسلیحات به اسرائیل را متوقف نمی کند و کاهش نمی دهد.

مقامات اسرائیلی می گویند، اگر دولت اوباما ارسال محموله موشک‌های هلفایر را به تعویق اندازد، اولین مورد از تعلیق ارسال محموله های آمریکایی به اسرائیل در زمان جنگ خواهد بود. تنها مواردی که  آمریکا  ارسال سلاح به اسرائیل را متوقف کرد، یکی  در سال 1975 بود که اسرائیل پیشنهاد آمریکا در مورد یک قرارداد صلح مصر با اسرائیل را رد کرد و دیگری در سال 1981 پس از حمله اسرائیل به یک راکتور هسته ای عراق بود.

کمکهای نظامی آمریکا به اسرائیل در سال تقریبا بالغ بر 3 میلیارد و100 میلیون دلاراست، شامل تسلیحاتی از قبیل جنگنده های اف- شانزده، بالگردهای آپاچی، انواع موشک و گلوله توپ. واشنگتن همچنین بخش عمده ای از هزینه سامانه دفاع موشکی گنبد آهنین را تامین می کند. 

به گفته مقامات حقوق بشر، محموله های ارسالی اخیر آمریکا به اسرائیل شامل انواع نارنجک، گلوله خمپاره و مقادیر زیادی موتور راکت بوده است.

تحلیلگران نظامی اسرائیل می گویند، تسلیحات و تخصص نظامی آمریکا رکن اصلی ارتش اسرائیل است و نقش حیاتی در حفاظت از اسرائیل دارد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار